Felicia, înainte de toate. Din dragoste, cu cele mai devoratoare intenții
https://www.ziarulmetropolis.ro/felicia-inainte-de-toate-din-dragoste-cu-cele-mai-devoratoare-intentii/

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care dialogul dintre cele două personaje centrale – fiică şi mamă – scoate la suprafaţă, treptat, răni adânci din trecut, încă nevindecate.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 decembrie 2015

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care fiecare schimb între cele două personaje centrale – o mamă (Ileana Cernat) şi fiica ei, Felicia (Ozana Oancea), venită din Olanda în vizită de sărbători la părinţii din Bucureşti – nu reprezintă un simplu dialog natural, ci scoate la suprafaţă răni adânci din trecut, încă nevindecate, şi vulcani de temperament latenţi de o parte și de alta a frontului.

Nici un cuvânt nu este aruncat la întâmplare în acest film a cărui (non)acţiune se derulează pe parcursul câtorva ore dintr-o posibilă zi oarecare din viaţa unor oameni simpli, de lângă noi. Este o convenţie realistă în care Răzvan Rădulescu a excelat ca autor, co-autor sau consultant al scenariilor câtorva dintre cele mai importante filme ale Noului Cinema Românesc.

Însă aceste câteva ore – de dinaintea plănuitei plecări a Feliciei, cu avionul, înapoi în ţara adoptivă, unde o aşteaptă copilul dintr-o căsătorie eşuată cu un olandez cu care încă mai poartă discuţii telefonice despre bani şi băiatul lor – devin prilejul pentru o adevărată reglare de conturi între o mamă posesivă, acaparatoare și dominatoare și o fiică încă depedentă de protecția și ajutorul celor din jur. Pretextul pentru aruncarea de vorbe grele, răscolitoare, a căror rostire a tot fost amânată din motive doar sugerate, nu și explicate până la capăt.

O dispută în care tensiunea se acumulează treptat și prin mici gesturi și vorbe care se vor binevoitoare, până la momentul exploziei (doar temporar) eliberatoare, filmat într-un plan secvență lung și de extrem de intens, de o sinceritate aproape violentă care poate induce privitorului un sentiment de vinovăție că este luat părtaș la intimitatea unei astfel de relații.

felicia play

„Felicia, înainte de toate” este disponibil pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Întâmplările în aparenţă banale prin care trece Felicia în orele de dinainte de a se despărți din nou de părinți, fără a ști dacă își va mai revedea tatăl (jucat de Vasile Mentzel), tot mai bolnav și controlat de soție, capătă forță prin punerea lor în perspectiva unei curse contra cronometru – Felicia trebuie să prindă avionul și să ajungă în aceeași zi înapoi la Amsterdam, iar pe acest traseu apar mai multe obstacole care îi accentuează încordarea şi iritarea.

Un artificiu narativ cu valențe cinematografice testate și care permite în același timp rămânerea în tradiția realistă (povestea din „Moartea domnului Lăzărescu”, cel mai important film la care Rădulescu a contribuit decisiv la scenariu, scris împreună cu Cristi Puiu, se derula pe parcursul unei nopți în care un om își trăia ultimele ore din viață).
Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf pornesc de la un fapt de viaţă obişnuit (una din mărcile regăsibile în multe din filmele româneşti cu succes în festivaluri şi la critică din ultimii aproape 15 ani) şi oferă un film credibil, viu şi în ale cărui situaţii mulţi spectatori s-ar putea regăsi.

Text apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.



27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.