Feluri de a face animaţie
https://www.ziarulmetropolis.ro/feluri-de-a-face-animatie/

CRONICĂ DE FILM Ce au în comun nişte oi dornice de emancipare şi aventură, trolii din cutie consideraţi, pe nedrept, monştri şi mai multe ouă tari cu înclinaţii mafiote? Toţi sunt personajele din trei filme prezentate în cea de-a doua zi a anim’est-ului braşovean (25-28 iunie).

Un articol de Ionuţ Mareş|27 iunie 2015

Extensie în lungmetrajul de cinema a unui serial TV de succes, deopotrivă pentru copii şi adulţi, „Shaun the Sheep – The Movie” („Mielul Shaun – Filmul”, 2015) este o delicioasă animaţie britanică realizată în tehnica stop-motion de Mark Burton şi Richard Starzak.

Fără dialoguri şi cu o poveste cât se poate de clasic-comună (aventurile la oraş ale unor oi dornice de aventură şi ale unui câine loial în căutarea stăpânului lor), dar cu un bogat arsenal de gaguri dintre cele mai diverse, „Shaun the Sheep” arată că nu utilizarea celor mai agresiv-luxuriante efecte tehnice garantează reuşita artistică a unei animaţii, ci simplitatea dublată de rafinament şi creativitate.

Animaţia realizată de Mark Burton şi Richard Starzak permite recuperarea, fără mustrări de conştiinţă, a unui fel de a privi comedia specific copilăriei, când râsul apare instinctiv, fără a fi nevoie de filtrul sofisticat al culturii.  Este umorul primar, de la începuturi, acel umor aparent simplu, dar extrem de greu de obţinut.

Se prea poate ca „Shaun the Sheep” să se dovedească una din cele mai bune comedii ale anului – şi nu doar animate.

Nominalizat, printre altele, la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscar, „The Boxtrolls” („Boxtroli”, 2014), de Graham Annable şi Anthony Stacchi, este o animaţie dinamică şi sofisticată vizual.

Şi porneşte de la eterna temă (luată tot timpul peste picior de un personaj) a confruntării între două lumi (a celor „buni” şi a celor „răi”) şi a trecerii dintr-una în alta a protagonistului – un copil ajuns de mic în lumea subterană a trolilor din cutii, pe care oamenii, manipulaţi, îi consideră monştri, când de fapt se dovedesc doar nişte creaturi agreabile (în ciuda faptului că se hrănesc cu gândaci).

Narativ, miza acestei fabule de manual nu este deloc spectaculoasă şi poate fi găsită în cele mai multe dintre animaţiile de public: lupta împotriva prejudecăţilor faţă de cei diferiţi – fizic sau social.

Ce atrage însă cel mai mult la acest agreabil film de animaţie este abundenţa de detalii lucrate minuţios şi crearea unor personaje exuberante, groteşti cu măsură. Plus verva satirică în a lua peste picior manierele aristocrate – de ieri sau de azi.

„Manieggs – Revenge of the Hard Egg” („Manieggs – Răzbunarea oului tare”, 2014) este un atipic lungmetraj de animaţie realizat de cineastul maghiar Zoltán Miklósy.

O animaţie – nerecomandată copiilor – care adoptă o stilistică nespectaculară, alb-negru, pentru a fi în ton cu genul cinematografic pe care îl parodiază prin asumarea şi bifarea tuturor clişeelor sale: filmul american cu gansteri.

Numai că gangsterii (şi poliţiştii) sunt înlocuiţi de ouă fierte vorbitoare (alegere cu efect comic), violente şi, de cele mai multe ori, haioase.

Utilizarea doar a unui singur fel de creaturi animate nu lasă însă prea mult loc pentru diversitate şi limitează creativitatea. „Personajele” sunt diferenţiate prin câteva trăsături care le fac uşor de identificat, fără a deveni însă memorabile.

Interesante la „Manieggs” sunt însă obrăznicia şi caracterul ireverenţios, mărci care l-ar putea îndepărta de un public foarte larg, dar care are şanse să-l apropie de fanii unor astfel de exerciţii.

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.