„Femeia de la fereastră”. Manierism
https://www.ziarulmetropolis.ro/femeia-de-la-fereastra-manierism/

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 mai 2021

Bolnavă de agorafobie, dintr-un motiv pe care îl vom afla abia pe parcurs, Anna (Amy Adams), care se declară psihoterapeut de copii, locuieşte singură într-un apartament spaţios şi cam întunecat din New York. Şi pentru că nu are prea multe de făcut, îşi petrece timpul uitându-se la vecinii din clădirea de peste drum, ale cărei ferestre nu par niciodată acoperite cu draperii sau jaluzele.

Îi atrag atenţia în special întâmplările bizare dintr-o familie, ai cărei presupuşi membri – fiul adult şi aparent tulburat, o femeie despre care crede că este mama băiatului şi tatăl cam suspect – ajung pe rând la uşa ei, din motive diferite. De asemenea, mai e şi bărbatul pe care ea îl are chiriaş la subsol şi despre care nu ştie prea multe.

Dar când eşti suferind, aşa cum, din chipul lui Amy Adams, înţelegem în fiecare moment că este Anna, totul poate lua proporţii monstruoase. Suntem în mintea posibil traumatizată a protagonistei, prizonieri ai perspectivei ei limitate și a spaimelor și suspiciunilor ei, aşa că nu avem de ales decât să încercăm să înțelegem din frânturi ce e adevărat și ce e fals din ceea ce vedem și auzim.

Este, în fond, miza oricărui film de suspans. Iar ce contează în astfel de cazuri este dacă regizorul reușește să împrospăteze, să șteargă de praf convențiile genului, astfel încât rezultatul să fie convingător.

Nu cred că lui Joe Wright îi iese. Și asta parțial pentru că nu își lasă filmul să scape de sub umbra capodoperei „Rear Window” (1954). Trimiterile omagiale sunt în detrimentul filmului, pentru că readuc în memorie în permanență meșteșugul fără greș al lui Alfred Hitchcock, precizia și complexitatea regiei sale. Comparația devine inevitabilă.

Apoi, Joe Wright aglomerează o mulțime de tropi ai genului, însă pare a uita esențialul: nu bifarea multor mărci de acest fel asigură suspansul, ci o logică imbatabilă a livrării detaliilor firului narativ și mai ales inspirația de a găsi ritmul potrivit. Cineastul britanic pare să fi studiat cu atenție toate bornele ce trebuie atinse, însă cade astfel în manierism.

Și mai e ceva, foarte important. „Femeia de la fereastră” suferă de un păcat des întâlnit la filmele din categoria sa de greutate: psihologizează într-un mod deloc subtil – bineînțeles că starea personajului este urmarea unei traume în familie. Adică alege calea mai ușoară și mai puțin respectabilă de a manipula spectatorul. De aceea, și satisfacția cinefilă a mai mică.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.