Femei/Bărbați – nuntă, dragoste și băutură în anii ‘70
https://www.ziarulmetropolis.ro/femeibarbati-nunta-dragoste-si-bautura-in-anii-70/

Pentru Linda şi Dave, noaptea de dinaintea căsătoriei lor este un prilej să petreacă, să bea şi să uite.

Un articol de Teodora Gheorghe|16 mai 2015

„Femei/ Bărbați” este un spectacol în regia lui Vlad Massaci, după un text de Willy Russell, dramaturg și muzician englez. Pe 13 mai, ea a ajuns pe scena Teatrului Nottara, grație unor tineri actori de la Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea.

Înțesată de clișee desprinse din love-story-urile adolescentine, povestea se învârte în jurul a două grupuri vesele, unul de fete și altul de băieți, care își fac de cap în noaptea dinaintea căsătoriei prietenei/prietenului lor. Dave (Ciprian Nicula) și Linda (Réka Szász) urmează să-și unească destinele în fața altarului. Fără să știe unul de celălalt, se hotărăsc să petreacă într-un club din Liverpool, fiecare cu gașca. Treaba se complică atunci când Linda îl reîntâlnește pe fostul ei iubit Peter (Tavi Costin), rockerul cu „cizme de gagică” și cu un iepuraș drept animal permanent de companie.

_DSC2521W

Acțiunea are loc în cele două toalete ale clubului, unde pereții decorați cu nuduri abstracte și graffiti sunt martorii muți ai cancan-urilor fără perdea. Cine zice că fetele bârfesc mai mult decât băieții, se înșală. Dialogurile denotă superficialitatea în toată splendoarea ei cu parfum țipător de mondenități și substanțe nocive. Intelectual, personajele lui Russell posedă o mediocritate care nu deranjează, atâta timp cât este privită prin prisma umorului pe care îl generează.

Totuși, există o discrepanță vizibilă între contextul nupțial (fie el și obstrucționat de aburii alcoolului) și maniera juvenilă în care se înfățișează fetele și băieții. Deși trecute de vârsta primului sărut, femeile au alura și comportamentul unor adolescente care încă mai au oră de întoarcere acasă. Viitoarea mireasă seamănă mai degrabă cu o punkeriță rebelă, iar amicii lui Dave sunt ca și decupați din afișul unui chick-flick cu liceeni.

Recunoaștem tipologiile de care scriitorii și regizorii americani sunt atât de îndrăgostiți: tocilarul, tipul cool, arogantul, bătăușul, rockerul. Să se fi avut în vedere o ultimă întoarcere a protagoniștilor la escapadele tinereții furtunoase a anilor ’70? Poate, însă ea nu e susținută de construcția personajelor, care par a fi încremenit atât fizic, cât și psihologic la vârsta eternă a muzicii disco.

Spectacolului nu-i lipsesc ingredientele unei comedii reușite, deși, pe alocuri, exagerările cu intenții umoristice, a la Stan și Bran, devin ușor inoportune. Bernadette (Mădălina Ciotea) o lovește pe Maureen (Iulia Antonie) în mod repetat – pumnul este doar sugerat auditiv – cu o violență gratuită. În absența cuvintelor și posedat de vraja băuturilor spirtoase, viitorul mire devine o marionetă depersonalizată de care ceilalți se împiedică în mod constant, atunci când uită că trebuie să-i ofere o „cârjă”. Dave primește uși în moalele capului, este rotit, târât, ba la un moment dat chiar alunecă printr-o deschizătură misterioasă din toaletă.

Repertoriul umoristic al piesei include un limbaj colorat, o parodie după un cunoscut videoclip muzical, realizarea unui graffiti în direct și un dans simpatic executat de Kav (Vlad Bîrzanu). Băieții te conving, sunt explozivi și dinamici. Fetele, în schimb, nu posedă aceeași forță a interpretării, lipsindu-le naturalețea. „Chimia” dintre Linda și Peter/Dave este aproape insesizabilă, la fel ca și conflictul interior generat de nesiguranțele din preajma căsătoriei.

Muzica de pe fundal, care însoțește povestea, este un deliciu. Ne reamintim hiturile deceniilor trecute: „U Can’t Touch This”, „Boys” „Barbie Girl”. Deși nu sunt rupte din inima anilor ‘70, întrețin cu brio atmosfera.

Aș zice că „Femei/Bărbați” se adresează îndeosebi tinerilor, dar și nostalgicilor care mai suspină încă după nopțile albe din perioada liceului/studenției.

Foto: Teatrul „Anton Pann“



23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.

19
/01
/24

Acum un an, George Banu mai avea de trăit doar două zile. A murit pe 21 ianuarie 2023, la Paris, iar dispariția lui a însemnat sfârșitul unei lumi. O lume nu așa „perfectă” cum se dorește cea pe care o trăim, dar o lume frumoasă, în care se respira la alte înălțimi.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.