Femei/Bărbați – nuntă, dragoste și băutură în anii ‘70
https://www.ziarulmetropolis.ro/femeibarbati-nunta-dragoste-si-bautura-in-anii-70/

Pentru Linda şi Dave, noaptea de dinaintea căsătoriei lor este un prilej să petreacă, să bea şi să uite.

Un articol de Teodora Gheorghe|16 mai 2015

„Femei/ Bărbați” este un spectacol în regia lui Vlad Massaci, după un text de Willy Russell, dramaturg și muzician englez. Pe 13 mai, ea a ajuns pe scena Teatrului Nottara, grație unor tineri actori de la Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea.

Înțesată de clișee desprinse din love-story-urile adolescentine, povestea se învârte în jurul a două grupuri vesele, unul de fete și altul de băieți, care își fac de cap în noaptea dinaintea căsătoriei prietenei/prietenului lor. Dave (Ciprian Nicula) și Linda (Réka Szász) urmează să-și unească destinele în fața altarului. Fără să știe unul de celălalt, se hotărăsc să petreacă într-un club din Liverpool, fiecare cu gașca. Treaba se complică atunci când Linda îl reîntâlnește pe fostul ei iubit Peter (Tavi Costin), rockerul cu „cizme de gagică” și cu un iepuraș drept animal permanent de companie.

_DSC2521W

Acțiunea are loc în cele două toalete ale clubului, unde pereții decorați cu nuduri abstracte și graffiti sunt martorii muți ai cancan-urilor fără perdea. Cine zice că fetele bârfesc mai mult decât băieții, se înșală. Dialogurile denotă superficialitatea în toată splendoarea ei cu parfum țipător de mondenități și substanțe nocive. Intelectual, personajele lui Russell posedă o mediocritate care nu deranjează, atâta timp cât este privită prin prisma umorului pe care îl generează.

Totuși, există o discrepanță vizibilă între contextul nupțial (fie el și obstrucționat de aburii alcoolului) și maniera juvenilă în care se înfățișează fetele și băieții. Deși trecute de vârsta primului sărut, femeile au alura și comportamentul unor adolescente care încă mai au oră de întoarcere acasă. Viitoarea mireasă seamănă mai degrabă cu o punkeriță rebelă, iar amicii lui Dave sunt ca și decupați din afișul unui chick-flick cu liceeni.

Recunoaștem tipologiile de care scriitorii și regizorii americani sunt atât de îndrăgostiți: tocilarul, tipul cool, arogantul, bătăușul, rockerul. Să se fi avut în vedere o ultimă întoarcere a protagoniștilor la escapadele tinereții furtunoase a anilor ’70? Poate, însă ea nu e susținută de construcția personajelor, care par a fi încremenit atât fizic, cât și psihologic la vârsta eternă a muzicii disco.

Spectacolului nu-i lipsesc ingredientele unei comedii reușite, deși, pe alocuri, exagerările cu intenții umoristice, a la Stan și Bran, devin ușor inoportune. Bernadette (Mădălina Ciotea) o lovește pe Maureen (Iulia Antonie) în mod repetat – pumnul este doar sugerat auditiv – cu o violență gratuită. În absența cuvintelor și posedat de vraja băuturilor spirtoase, viitorul mire devine o marionetă depersonalizată de care ceilalți se împiedică în mod constant, atunci când uită că trebuie să-i ofere o „cârjă”. Dave primește uși în moalele capului, este rotit, târât, ba la un moment dat chiar alunecă printr-o deschizătură misterioasă din toaletă.

Repertoriul umoristic al piesei include un limbaj colorat, o parodie după un cunoscut videoclip muzical, realizarea unui graffiti în direct și un dans simpatic executat de Kav (Vlad Bîrzanu). Băieții te conving, sunt explozivi și dinamici. Fetele, în schimb, nu posedă aceeași forță a interpretării, lipsindu-le naturalețea. „Chimia” dintre Linda și Peter/Dave este aproape insesizabilă, la fel ca și conflictul interior generat de nesiguranțele din preajma căsătoriei.

Muzica de pe fundal, care însoțește povestea, este un deliciu. Ne reamintim hiturile deceniilor trecute: „U Can’t Touch This”, „Boys” „Barbie Girl”. Deși nu sunt rupte din inima anilor ‘70, întrețin cu brio atmosfera.

Aș zice că „Femei/Bărbați” se adresează îndeosebi tinerilor, dar și nostalgicilor care mai suspină încă după nopțile albe din perioada liceului/studenției.

Foto: Teatrul „Anton Pann“



05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.