Fernandel, 45 de ani de la moartea marelui actor francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/fernandel-45-de-ani-de-la-moartea-marelui-actor-francez/

“Un om poate cădea foarte des, dar nu este cu adevărat ratat decât când îşi pune întrebarea cine l-a împins.” – Fernandel. În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 26 februarie, se stingea din viaţă unul dintre cei mai mari comici din istoria filmului.

Un articol de Petre Ivan|26 februarie 2016

Părinții lui Fernandel (Fernand Joseph Désiré Constandin, 8 mai 1903 – 26 februarie 1971) făceau parte din lumea artistică, apărând în vodevilurile la modă, acest lucru făcându-l pe viitoruil comic să aibă contact cu scena încă din copilărie.

La vârsta de 12 ani, debuta într-un rol în „Marceau ou les enfants de la révolution de Anicet Bourgeois” la teatrul Chave. Trei ani mai târziu, tatăl său se îmbolnăveşte, iar Fernandel este nevoit să lucreze pentru întreținerea familiei. Va lucra într-o bancă, ulterior într-o fabrică de săpun, iar în timpul rămas apare în diverse ipostaze de cântăreț ori cabaretist în cafenele sau pe scenele teatrelor, dar şi în spectacole de revistă și în operete.

Devine în scurt timp un comic celebru și vedeta cea mai populară a cinematografiei franceze, jucând în peste o sută de filme.

Dacă am creat un stil, un fel de cinema, n-am făcut-o intenţionat. – Fernandel

Pseudonimul Fernandel, cu care se va identifica până la finele vieții, i se datorează modului în care soacra sa exclama când acesta venea să o viziteze pe fiica sa, „Voila le Fernand d’elle!” (în pronunția franceză Fernandel).

Succesele cinematografice nu l-au împiedicat să aibă și o carieră de cântăreț, apărând în numeroase comedii muzicale, multe dintre ele transformate ulterior în filme.


În 1963, Fernandel a făcut un parteneriat cu un alt simbol al cinematografiei franceze, Jean Gabin, formând compania de producție de film Gaffer.

În anii ’60, cariera sa a înregistrat un declin, iar filmele din această perioadă nu au mai avut același impact, primind o serie de critici.

Dacă ai nepoţi, nu înseamnă neapărat că eşti bătrân. Dar înseamnă inevitabil că eşti însurat cu o bunică. – Fernandel

Suferind de cancer, a fost obligat ca la vârsta de 66 de ani să se retragă din cinematografie. A murit la 26 februarie 1971, la Paris.

Foto: Fernandel – cinemagia

31
/03
/19

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriță Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o polițistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soțul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

28
/03
/19

CRONICĂ DE FILM Noul film al regizorului american Harmony Korine, „The Beach Bum” (2019), este portretul frenetic al unui hedonist: un pretins scriitor din Miami care trăiește o perioadă din petrecere în petrecere, cu alcool, droguri și sex, pe banii soției sale bogate.

27
/03
/19

CRONICĂ DE FILM Într-o industrie a horror-urilor americane de serie, convenţionale, repetitive, fără un minim discurs politic, „Us” („Noi”), al doilea lungmetraj al regizorului Jordan Peele, vine ca o (nouă) revelaţie ce confirmă un mare autor de filme de suspans care investighează realităţile neplăcute ale Americii.

20
/03
/19

Paul Schrader, David Lowery și Kent Jones sunt trei dintre regizorii ale căror filme vor fi proiectate în premieră în România în cadrul American Independent Film Festival. Ediția a 3-a a festivalului va avea loc între 12 și 18 aprilie, la Cinema PRO și Cinema Muzeul Țăranului din București, iar biletele vor fi disponibile în curând pe eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

20
/03
/19

OPINIE Pentru al doilea an consecutiv, trofeul Gopo pentru cel mai bun film ajunge la un lungmetraj care s-a remarcat în special prin succes la public, și mai puțin prin prezențe în festivaluri sau elogiile criticii. În acest caz, „Moromeții 2”, de Stere Gulea. Este reconfirmarea unei schimbări în receptarea filmului românesc.

15
/03
/19

Privind în ochi trecutul apropiat... La 30 de ani de la căderea regimurilor comuniste, discursul antisemit pare să revină în forţă în ţările Europei Centrale şi de Est. Pentru a readuce în memorie câteva dintre lecţiile uneori uitate ale trecutului, între 16 şi 19 martie, Festivalul Internaţional de Documentar și Drepturile Omului „One World Romania” şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti propun o „Retrospectivă extraordinară Ruth Beckermann”.