Fernandel, 45 de ani de la moartea marelui actor francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/fernandel-45-de-ani-de-la-moartea-marelui-actor-francez/

“Un om poate cădea foarte des, dar nu este cu adevărat ratat decât când îşi pune întrebarea cine l-a împins.” – Fernandel. În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 26 februarie, se stingea din viaţă unul dintre cei mai mari comici din istoria filmului.

Un articol de Petre Ivan|26 februarie 2016

Părinții lui Fernandel (Fernand Joseph Désiré Constandin, 8 mai 1903 – 26 februarie 1971) făceau parte din lumea artistică, apărând în vodevilurile la modă, acest lucru făcându-l pe viitoruil comic să aibă contact cu scena încă din copilărie.

La vârsta de 12 ani, debuta într-un rol în „Marceau ou les enfants de la révolution de Anicet Bourgeois” la teatrul Chave. Trei ani mai târziu, tatăl său se îmbolnăveşte, iar Fernandel este nevoit să lucreze pentru întreținerea familiei. Va lucra într-o bancă, ulterior într-o fabrică de săpun, iar în timpul rămas apare în diverse ipostaze de cântăreț ori cabaretist în cafenele sau pe scenele teatrelor, dar şi în spectacole de revistă și în operete.

Devine în scurt timp un comic celebru și vedeta cea mai populară a cinematografiei franceze, jucând în peste o sută de filme.

Dacă am creat un stil, un fel de cinema, n-am făcut-o intenţionat. – Fernandel

Pseudonimul Fernandel, cu care se va identifica până la finele vieții, i se datorează modului în care soacra sa exclama când acesta venea să o viziteze pe fiica sa, „Voila le Fernand d’elle!” (în pronunția franceză Fernandel).

Succesele cinematografice nu l-au împiedicat să aibă și o carieră de cântăreț, apărând în numeroase comedii muzicale, multe dintre ele transformate ulterior în filme.


În 1963, Fernandel a făcut un parteneriat cu un alt simbol al cinematografiei franceze, Jean Gabin, formând compania de producție de film Gaffer.

În anii ’60, cariera sa a înregistrat un declin, iar filmele din această perioadă nu au mai avut același impact, primind o serie de critici.

Dacă ai nepoţi, nu înseamnă neapărat că eşti bătrân. Dar înseamnă inevitabil că eşti însurat cu o bunică. – Fernandel

Suferind de cancer, a fost obligat ca la vârsta de 66 de ani să se retragă din cinematografie. A murit la 26 februarie 1971, la Paris.

Foto: Fernandel – cinemagia

23
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială la Berlinale, filmul hibrid "Între revoluţii" (2023), de Vlad Petri, aduce împreună arhive din România şi Iran din perioada 1978-1990 şi imaginează un schimb de scrisori între două prietene din cele două ţări în acei ani.

17
/02
/23

Noile producții ale lui Lars Von Trier și Fatih Akin, filmele care au câștigat marile premii la festivalurile de la Veneția sau Locarno, dar și mult așteptatul Tár, cu Cate Blanchett în rolul principal, vor face parte din programul celei de a 22-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj-Napoca).

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.