FEST – FDR 2018, la final
https://www.ziarulmetropolis.ro/fest-fdr-2018-la-final/

FEST – FDR 2018 intră pe ultima sută de metri. Ultima zi a celei de-a XXIII-a ediţii a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti aduce în sălile Teatrului Naţional din Timişoara spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|13 Mai 2018

Penultima zi de festival, sâmbătă, 12 mai, a adus publicului timișorean conferința intitulată Elite. Elitită. Eliticid. Invitații publicistului Teo Burnar, coordonatorul proiectului Matricea Românească, au fost Adrian Dinu Rachieru, sociolog, eseist și Ada Hausvater, regizor, managerul Teatrului Național din Timișoara. Dezbaterea a pus în discuție o temă extrem de actuală, atât în contextul Centenarului, cât și în cel al temei Festivalului: Involuție – Revoluție – Evoluție. După cum precizează Teo Burnar, „Dincolo de paradele ieftine de patriotism, care nu vor lăsa nici o urmă, în 2018 trebuie sa ne întrebăm de ce ne fug profesorii, medicii, artiștii… și cum îi ținem aici, dacă vrem să evoluăm cu adevărat”.

Tot sâmbătă, publicul a avut ocazia să reîntâlnească universul fascinant al lui Mircea Cărtărescu, în spectacolul De ce iubim femeile, regia Mihaela Lichiardopol, o producție a Teatrului Național din Timișoara. Așa cum nota selecționerul FDR, teatrologul Oana Borș, „De ce iubim femeile, bestseller-ul semnat de Mircea Cărtărescu, adună o serie de povești cu și despre femei. Povești în care autorul/ povestitorul descoperă ascuns acel „ceva” nenumit și fascinant care captivează, mereu și mereu, bărbații. Acel ceva încearcă să surprindă și spectacolul Teatrului Național din Timișoara, un spectacol care se pare că a câștigat, și el, statutul de bestseller în inima publicului timișorean”.

Seara de sâmbătă a oferit publicului și un spectacol cu puternice accente autobiografice: Poveste din Transilvania de George Ștefan, regia Ándi Gherghe, un spectacol al Centrului Multimedia Studio Act din Oradea. Poveste din Transilvania urmărește o familie mixtă transilvăneană de-a lungul mai multor generații – o familie cu iubirile, cu bucuriile, cu problemele, într-un cuvânt, cu destinul ei. O istorie „în mic”, supusă, însă, istoriei mari, o istorie care și-a pus asupra ei dureroasa pecete a tensiunilor interetnice. În argumentul său, Oana Borș, selecționerul FDR afirmă că „în text se vorbește  despre acceptare și despre cutumele ei, despre prejudecată și despre barierele pe care aceasta le aduce cu sine, despre identitate, despre conviețuire. Dar mai mult se vorbește despre iubire. Ea este cea care unește, cea care așază viața în tiparele unui normal pe care ni l-am dori a fi mereu prezent în viața noastră”. Spectacol bilingv, supratitrat în română și în maghiară.

Ultima zi de festival este, în sine, o întâlnire cu cartea de teatru, dar și un regal european de teatru și dans contemporan. Astfel, de la ora 17, la Librăria „La două bufnițe”, FEST-FDR închide seria evenimentelor editoriale cu lansarea volumului Concursul Național de Dramaturgie – ediția 2017, carte ce reunește textele finaliste ale celei mai recente ediții a CND. Autorii publicați în acest volum și piesele cu care au ajuns în finala competiției sunt Edith Negulici cu piesa Act de identitate: Tu. Eu suntem noi…, Crista Bilciu cu Ana de hârtie, Adrian Jivan cu Brent și Radu Popescu, cu textul câștigător al CND, intitulat Cercurile încrederii. Cartea va fi prezentată de prof.univ.dr. Nicolae Mandea, rectorul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică din București, președintele juriului CND.

De la ora 19, în Sala 2, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un mare coregraf al Europei, Pál Frenák și al său spectacol Un. Mai mult decât atât, Pál Frenák și Un, cu cele două solo-uri și reflecțiile personajelor care le susțin, se referă la emblematicul Faun, creatura hibridă, jumătate om, jumătate sălbăticiune și, totodată, la cuvântul francez „un” (unu), scoțând în evidență faptul că în centrul coregrafiei se află variațiile unui singur personaj. Pál Frenák vorbește despre un nou echilibru ce poate fi atins doar în timp și creează o fuziune specială, fără vârstă: unitate – masculin și feminin, tânăr și vârstnic, animal și om.

Cu începere de la ora 20, în Sala Mare, FEST-FDR2018 se încheie cu un eveniment-reper pentru spectacologia europeană contemporană, creat de un regizor din prima linie a teatrului european – Luk Perceval, la un important teatru european: Teatrul Thalia din Hamburg, în coproducție cu NT Gent, din Belgia. Fructele mâniei (foto) este o epopee a migrației în perioada Marii Crize din 1929-1933. La nivel politic, dar și uman, ea ne provoacă să  punem în discuție, cu toată luciditatea, propriul statut. În lectura lui Luk Perceval, unul din marii povestitori ai teatrului conemporan, toate aceste întrebări revin ca un bumerang în realitatea noii Europe. Iar întrebarea cea mai importantă, poate, la care suntem obligați să răspundem, e: ce anume ne dorim să culegem, ținând cont de ceea ce am semănat?

Biletele pot fi achiziționate de la Agențiile Teatrului Național (agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și agenția „Sala 2”, Parcul Civic), între orele 11 – 19 sau online, pe www.tntimisoara.com.

FEST-FDR2017 a fost organizat de Teatrul Național din Timișoara și susținut de Primăria și Consiliul Local al Municipiului Timișoara, cu sprijinul UNITER.

 

17
/10
/19

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

16
/10
/19

„Turandot“ de Puccini continuă să fie unul dintre cele mai mari succese de operă ale regizorului Andrei Şerban. Montat iniţial pentru Los Angeles Olympic Arts Festival, „Turandot“ a avut premiera în 1984 la Royal Opera şi Covent Garden, cu o distribuţie excepţională.

16
/10
/19

Vineri, 18 octombrie, de la ora 19:00, Curtea Veche Publishing, Institutul Gurdjieff din România și Librăriile Cărturești vă așteaptă la o discuție despre volumul „Întâlniri cu oameni remarcabili” de G.I Gurdjieff. La discuție vor participa regizorul Andrei Șerban, Laszlo Hollan (reprezentant al Institutului Gurdjieff din Paris), Cantemir Mambet (traducătorul cărții, preşedinte al Institutului Gurdjieff din România).

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

15
/10
/19

Actriţa Tamara Buciuceanu a murit, marţi, la vârsta de 90 de ani. Marţi dimineaţă, purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, Silvius Negoiţă, declara despre Tamara Buciuceanu: "Este într-o stare gravă la Terapie Intensivă. Nu a părăsit niciun moment Secţia de Terapie Intensivă. Este intubată şi ventilată mecanic, în stare critică".

15
/10
/19

Noul album byron, ce va fi lansat în București pe 9 noiembrie la Arenele Romane, este un album despre noi, despre România, dedicat n o u ă . "Nouă" – un carusel muzical cu 12 piese despre emigranți dar și despre noi, cei rămași acasă. Un album despre inconștientul colectiv, despre tăceri și mersul nostru zilnic pe ață.

15
/10
/19

Joi, 17 și vineri, 18 octombrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii "George Enescu", condusă de Alexander Walker, va avea în program oratoriul Visul lui Gerontius de Edward Elgar. Soliști invitați sunt tenorul Oliver Johnston, mezzosoprana Aura Twarowska și basul Marius Boloș , iar Corul Filarmonicii „George Enescu“ va fi condus de maestrul Iosif Ion Prunner. Concertul este realizat cu sprijinul Societății Elgar din Marea Britanie.

Page 1 of 83312345...102030...Last »