Festival Enescu 2017, al fine
https://www.ziarulmetropolis.ro/festival-enescu-2017-al-fine/

Concerte speciale, solişti vestiţi dar şi peripeţii or gesturi ale artiştilor or publicului, momente plăcute sau mai puţin. O trecere în revistă, Da capo al fine, a Festivalului Enescu.

Un articol de Corina Dima|21 octombrie 2017

Iată că a venit şi octombrie. Cu paşi grăbiţi, la ceas de seară, o iau printre străduţe, de la Romană la Ateneu. Din Amzei, pe strada Clemenceau ies direct la parcul Ateneului, imediat lângă Hilton.

Dar unde sunt doamnele cochete şi domnnii pomădaţi de zilele trecute, ce se îndreptau pâlcuri, pâlcuri spre Sala Palatului, la concert? În luna septembrie, în perioada celor 3 săptămâni de Festival Enescu, drumul dintre Ateneu şi Sala Palatului a fost amarnic bătătorit de iubitorii muzicii clasice; îmbrăcaţi frumos, de gală, au umplut străzile din perimentrul aceasta, spre sălile de concerte. Un gust niţel amar, de nostalgie, îmi strepezeşte dinţii. Festivalul Enescu se desfăşoară o dată la doi ani.

Cum a fost, ce rămâne după un program atât de intens de concerte?

Încerc să rememorez câteva momente din festival (în urma concertelor audiate), cu bune şi mai puţin bune.

Astfel, parcă le aşez cuminţi la păstrare, precum colecţiile de plante aşezate frumos între filele unui album, într-un ierbar.

Memoria auditivă a păstrat momentele speciale, ea a selectat şi a pus deoparte cele mai puternice şi emoţionante trăiri.

Acum aştern cuvinte pe hârtie, încercând să pregătesc floarea, petală cu petală, pentru ierbar. Culorile, texturile şi prospeţimea nu vor mai fi la fel în timp. Peste ani, parcurgând cuvintele, poate voi deschide mai uşor sipetul fermecat, albumul cu amintirile strânse în Festival.

Marile orchestre ale lumii şi interpretări speciale

Marile orchestre ale lumii, aceste făpturi gigant cu sute de braţe, degete prelungi, ochi, respiraţii, sensibilităţi, ce lucrează laolaltă ca să zămislească sonorităţi jucăuşe ori colorate, triste ori melancolice,  totul în tuşe atât de divers asamblate. Este fascinant să vezi şi să asculţi cât de diferite sunt orchestrele între ele: ca sensibilitate, ca prezenţă, ca sunet, ca personalitate, precum oamenii. Expansive, exacte, reţinute, meticuloase, prietenoase, introvertite or generoase.

Au fost o adevărată încântare concertele London Philharmonic Orchestra avându-l ca dirijor pe Vladimir Jurowski cu ’’Oedip’’ de G. Enescu (cu proiecţiile am rezonat mai puţin dar cu muzica mai mult; lăudabilă însă asocierea sunetului cu  vizualul, a ajutat publicul să asculte cu mai multă uşurinţă o partitură cu o scriitură densă), apoi Pittsburgh Symphony Orchestra la pupitru cu Manfred Honeck cu Simfonia a VI-a „Patetica”de Ceaikovski cu o abordare proaspătă, dinamică, cu un sunet foarte ’’limpede’’şi Royal Concertgebouw Orchestra cu Mahler – Simfonia a a IV-a rafinată şi sensibilă (atât de multă varietate în pianissimo, în nuanţe atât de fine, ca o bijuterie lucrată în filigran) dar şi nuanţe mari, în Simfonia a V-a de Prokofiev, puternică şi energică.

Topul meu, pentru cele mai bune 5 orchestre mari străine, adică cei mai buni dintre cei buni, locul 1: Royal Concertgebouw Orchestra, apoi locul 2 Pittsburgh Symphony Orchestra, urmate de London Philharmonic Orchestra, Münchner Philharmoniker şi Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia.

Royal Concertgebouw Orchestra. Care e oare secretul care face ca această orchestră să sune atât de special, să aibă un sunet atât de clar, pregnant şi în acelaşi timp atât de rafinat, cald şi catifelat (apropiat de sensibilitatea unei orchestre de cameră mai degrabă)? Parcă şi Sala Palatului a sunat bine cu această orchestră pe scenă.

Poate că profesionalismul fiecărui membru în parte (sunt muzicieni impecabili, serioşi şi procupaţi de fiecare detaliu al partiturii (am asistat la nişte repetiţii de-ale lor), sau faptul că sunt atâtea naţii care compun orchestra (20 naţionalitaţi; suntem şi noi reprezentaţi, la nivel înalt, Liviu Prunaru este concertmaestru al orchestrei!), poate faptul că orchestra a avut 7 dirijori principali în cei 129 ani de existenţă ai orchestrei sau poate contează toate împreună.

Stiluri de dirijat

Danielle Gatti şi Vladimir Jurowski emană o forţă aparte şi îşi conduc orchestrele cu multă energie şi forţă, ca nişte lideri. Antonio Pappano are o conexiune aparte cu orchestra, transmite foarte multă umanitate şi căldură în felul în care îşi dirijează ansamblul, parteneriind orchestra (side-by-side/ unul lângă altul). Valery Gergiev ne-a oferit două concerte în care rolul dirijorului de a marca timpi, intrări, măsură/ metru a fost estompat, gestica şi mimica sa fiind eminamente în zona plastică a expresiei (subordonând aici şi planul metric).

Întâmplări, peripeţii şi gesturi

Atacul cibernetic asupra site-ului de la începutul Festivalului, ne-a făcut să căutăm informaţiile cu şi mai multă ardoare parcă.

Gestul de a ridica partitura deasupra tuturor, la finalul concertului, în semn de recunoştinţă şi mulţumire, l-am văzut de 2 ori în această ediţie: Vladimir Jurowski după ’’Oedip’’ şi Antonio Pappano după Simfonia a treia de Enescu. Ne înclinăm.

Doamna care oferea la sfârşitul concertului câte un trandafir solistului şi/ sau dirijorului. Unii l-au luat (Garett l-a lăsat pe scenă, pe jos…), alţii nu (Zubin Mehta). Şi gestul minunat al lui Danielle Gatti, care s-a aplecat peste scenă şi i-a sărutat mâna doamnei. Respect.

Joshua Bell care a schimbat vioara cu concertmaestrul în timpul concertului, în câteva secunde, după ce s-a deplasat căluşul viorii sale şi s-a dezacordat Stradivarius-ul.

Pittsburgh Symphony Orchestra care a venit de la aeroport (au avut probleme cu avionul, decalându-se concertul) şi a urcat direct pe scenă, fără nicio repetiţie sau încălzire – şi a sunat impecabil! Poezie.

Apariţia în ie românească a violonistului Liviu Prunaru, interpretând ‘’Capriciul Român pentru vioară şi orchestră’’ de G. Enescu, alături de Royal Concertgebouw Orchestra.

Recitalul tenorului Jonas Kaufmann şi a pianistului Lang Lang, anulate din motive de sănătate ale acestora şi oftatul general al fanilor care îi aşteptau.

Violonistul Maxim Vengerov care a oferit 4 bis-uri după recitalul cu Vag Papian iar la sfârşit un hol ticsit de oameni ce aşteptau la autografe (parterul Ateneului, plin dintr-un capăt în altul).

Alte momente speciale

Andrei Ioniţă, tânărul violoncelist român de 23 ani(!) care a câştigat Concusul Ceaikovski acum 2 ani, ne-a demonstrat cât de talentat este, printr-o interpretare plină de sensibilitate a Concertului nr. 1 pentru violoncel şi orchestră de Saint-Saëns. Iar bis-ul său, Lebăda lui Saint-Saens a fost de-a dreptul copleşitor ca nivel al intensităţii emoţiilor transmise (dedicat bunicii sale), bărbaţi în toată firea îşi ştergeau lacrimile după concert, la propriu.

Un alt moment special a fost concertul Cameratei Salzbug cu dirijorul Tiberiu Soare. Cu un program de muzică românească fresh cu un ansamblu tânăr extrem de bun din punct de vedere tehnic: Simfonia Concertantă pentru 2 piane, de Dinu Lipatti (ambii Solişti fiind laureaţi al Concursului Internațional „George Enescu”, ediția  din 1991 şi 2016, Viniciu Moroianu şi Victoria Vassilenko) şi Simfonia a III-a de Dan Dediu, o lucrare cu multă creativitate şi umor.

Ar mai trebui menţionate multe concerte deosebite: celebrul violinist Maxim Vengerov cu energicul Vag Papian, la pian; Jordi Savall cu muzică veche, cu parfum de vremuri demult apuse;  Anne-Sophie Mutter cu vioara ei, o apariţie ‘’ca din revistă’’  (îmbrăcată, ca de obicei, în rochie fără mâneci semnată de designerul John Galliano, care îi creează ţinutele pentru scenă încă de la vârsta de 17 ani); Giuliano Carmignola şi Ansamblul Concerto Koln cu muzică preclasică interpretată pe instrumente vechi la miezul nopţii şi mulţi, mulţi alţii.

Programul fiind extrem de dens, din păcate, nu am văzut concertele lui Daniil Trifonov, Philippe Jaroussky, Anoushka Shankar, Kirill Gerstein, probabil că ar fi fost şi ei menţionaţi.

Şi momente neplăcute

Anul acesta a apărut o nouă situaţie în rândul spectatorilor de la Festival (s-a întâmplat în mai multe zile, de mai multe ori): după ce începea concertul (adică muzicienii erau pe scenă şi cântau, concertul începuse) apăreau spectatori întârziaţi care voiau musai să îşi ocupe locurile (care erau, de cele mai multe ori, în mijlocul unui rând!). Adică respectivii întârziaţi, pe lângă faptul că deranjau tot rândul de oameni, implicit şi spectatorii din spate, au deranjat şi artiştii (atât prin vânzoleala iscată în sală cât şi prin zgomotul făcut de scaune).

Poate nişte disclaimere ar prinde bine, de genul: Deoarece muzica este o artă care se manifestă prin intermediul sunetelor, evitaţi orice bruiaj sonor! Şi, ca la orice manifestare culturală care se desfăşoară într-un timp dat (spectacol de teatru, dans etc.), după ce artiştii au intrat pe scenă, nu mai ai voie să îţi cauţi locul prin sală, îl cauţi la pauză. Toate detaliile precum păstrarea liniştii, închiderea telefonului etc. sunt o formă de respect atât faţă de artişti cât şi faţă de restul spectatorilor.

Aplauze între părţi şi telefoane sunând în sală, aceste obiceiuri s-au păstrat. Nu mai menţionez acustica slabă a Sălii Palatului, comentariu ce apare la fiecare ediţie şi la fel promisiunile construirii unei săli speciale pentru concerte, neonorate. 

Tot la capitolul zgomote în sală – sunt scaunele din public (în special la Sala Palatului) care scârţâie la cea mai mică mişcare (termenul de valabilitate pentru aceste scaune este de multă vreme expirat, probabil nu s-a mai uitat nimeni în actele de fabricaţie!), pe lângă faptul că sunt foarte incomode.

Un alt aspect deranjant la concerte au fost în unele seri ’’momentele solistice ale tuşitorilor’’, în pauzele dintre părţile unei lucrări. Nu îmi imaginez cum, imediat apare o mică pauză între părţile unei lucrări, se stârneşte tuşitul instantaneu, parcă apăsa cineva pe un buton. Parcă aşteaptă cu toţii momentul oportun ca să iasă în evidenţă.

Nu ştiu dacă, din cauza faptului că s-au scumpit biletele sau sunt alte motive, dar anul acesta au fost mult mai puţini copii şi tineri la festival (în comparaţie cu ultimele aproximativ 3 ediţii). Recomand proiecte educative în care tinerii, copiii să ajungă în sălile de concerte, publicului Festivalului i-ar prinde bine o împrospătare. În piaţa festivalului, afară, am văzut într-adevăr mai mulţi copii.

Cu maniere sau nu, publicul român se manifestă precum un copil care se bucură atunci când vede ceva frumos şi se exprimă ca atare (ţinând mai puţin cont de context şi reguli). În câteva interviuri ale unor invitaţi străini am auzit remarca pozitivă cu privire la publicul român. Iniţial am crezut că e doar de curtoazie însă Jurowski a explicat un pic: în ideea că, comunismul ne-a ’’furat’’ momentele frumoase şi noi încă mai recuperăm, încă ne mai bucurăm de ’’fructul oprit’’ atâta timp şi ne manifestăm ca atare, energic. Pe când anumite publicuri din lumea occidentală, obişnuite de multă vreme cu standardele capitalismul şi având la dispoziţie, la îndemână, multe din beneficiile unei societăţi evoluate, şi-au pierdut cumva interesul. Şi odată cu el curiozitatea şi bucuria descoperirii (precum un copil răsfăţat care are tot ce îi trebuie şi primeşte uşor tot ce îşi doreşte şi nu mai e interesat atât de mult de lucruri).

Al fine.

Una peste alta, închidem albumul 2017 Festival Enescu, cu multe concerte speciale, cu artişti unul şi unul, din prima linie, aşa cum ne-a obişnuit Feativalul. Ne bucurăm că am ascultat 37 lucrări semnate George Enescu (în special Oedip şi Simfonia a treia), că Festivalul se desfăşoară şi în afara sălilor închise (concertele sunt accesibile afară, tuturor, în Piaţa Festivalului), că au fost transmisii live on-line, că a avut loc un forum internaţional al compozitorilor, că s-au desfăşurat concerte şi în ţară, că au apărut şi proiecţii multimedia în program (însoţind muzica) şi alte manifestări culturale conexe ale altor arte.

Festivalul reuşeşte să păstreze ştacheta calităţii, în continuare, felicitări tuturor celor implicaţi în organizarea acestui eveniment complex (în special nucleului de oameni inimoşi de la Artexim) şi aşteptăm cu mare nerăbdare următoarea ediţie, Enescu 2019! Da capo.

31
/10
/16

Serenada pentru vioară, orchestră de coarde, harpă şi percuţie de Bernstein este o lucrare care poate fi foarte rar auzită în România. Ea va fi interpretată la Sala Radio vineri, 4 noiembrie, de la ora 19.00, de violonistul Liviu Prunaru, alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea.

30
/10
/16

Ei bine, moda Halloween-ului ajunge și pe un disc de muzică clasică, însă chiar în ajunul Halloween-ului se lansează și un antidot, un disc cu muzică de Mozart. Ambele, foarte bine cântate.

28
/10
/16

Unul dintre cei mai importanţi compozitori contemporani este invitatul lui Cătălin Ştefănescu la Garantat 100%. Interviul cu Philip Glass, exclusivitate TVR, se vede duminică, 30 octombrie, de la 23.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.„Vom povesti despre ce însemna lumea Americii acelor ani, despre cum arăta viaţa unui tânăr artist în acei ani, despre magazinul de discuri al tatălui lui Philip Glass, precum şi despre atmosfera muzicală a acelei perioade”. (Cătălin Ştefănescu)

27
/10
/16

„La Muse et le Poète”, „Pour un tombeau sans nom” și seria de concerte aMUSE bouche sunt cele care deschid săptămâna aceasta cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, o ediție în care este celebrată eterna muză și eternul poet, o ediție tribut poeziei pe care arta o aduce în viețile noastre.

25
/10
/16

Marţi 22 noiembrie, de la ora 19:00, pasionații de muzică sunt invitați la concertul extraordinar AG Weinberger Band, de la Teatrul Fani Tardini din Galați. AG Weinberger este singurul artist de blues şi jazz din România selectat pentru nominalizare la 7 categorii la Premiile Grammy, decorat in 2011 cu Ordinul Cultural în grad de Cavaler.

25
/10
/16

Concertul de Ziua Radioului este deja un element tradițional al stagiunii de la Sala Radio, acesta fiind programat în vinerea cea mai apropiată de data de 1 noiembrie, când în urmă cu 88 de ani era înființat radioul public în România. Primul concert al orchestrei ce avea să devină mai târziu Orchestra Națională Radio avea loc tot în noiembrie 1928, sub bagheta lui Mihail Jora.

20
/10
/16

Actriţă şi cântăreaţă Chrysta Bell, muza lui David Lynch şi protagonista noului sezon Twin Peaks, va concerta în premieră la Bucureşti (26 şi 27 octombrie), alături de formaţia sa. Concertul va fi urmat de proiecţia peliculei The Music of David Lynch.

19
/10
/16

Celebrul violonist David Grimal, acompaniat de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Jin Wang, va concerta vineri, 21 octombrie, ora 19.00, la Sala Radio, prezentând publicului romanticul Concert în re minor pentru vioară şi orchestră. Seara va fi prefaţată de o lucrare originală, Simfonia nr. 1 - O poveste veche de Jin Wang, iar în partea a doua va cuprinde spectaculoasele Dansuri simfonice, op. 45 de Rachmaninov.

18
/10
/16

Proiectul “Lipatti Restituiri”, propus de Asociaţia Opus şi finanţat de Ministerul Culturii, s-a încheiat vineri, la Colegiul Noua Europă din Bucureşti. Acesta a cuprins lansarea site-ului www.dinulipatti.org, primul site românesc dedicat marelui pianist, și o serie de trei conferințe susținute la București și Cluj de Mark Ainley, cercetător canadian și expert în înregistrări istorice.

18
/10
/16

Între 28 octombrie și 14 noiembrie 2016 se va desfășura cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, sub înaltul patronaj al Președintelui României. Festivalul poartă în acest an numele „La Muse et le Poète” și promite în 20 de concerte întâlniri cu 23 de muzicieni din 18 țări, printre care pianiștii Olli Mustonen și Louis Lortie, violoniștii Mihaela Martin, Ilya Gringolts sau Philippe Graffin, violistul Lars Anders Tomter, violonceliștii Frans Helmerson, Christian Poltera sau Maximilian Hornung.

18
/10
/16

Academia Suedeză nu-l va mai contacta pe Bob Dylan, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură, după mai multe încercări nereușite, a declarat secretara permanentă a instituției, Sara Danius. Artistul american a primit în tăcere premiul care i-a fost acordat joia trecută. În aceeași seară, el a oferit un concert în Las Vegas, unde s-a mulțumit să cânte, fără a aborda acest subiect în fața publicului.

18
/10
/16

“Rolul muzicii este pretutindeni acelaşi, de multă vreme: sa fie bine aleasă, să fie dăruită de cei care au acest dar, spre a determina o apropiere, ba chiar o comunitate între cei care iubesc muzica” - Horia Andreescu. Dirijorul principal al Filarmonicii "George Enescu” împlinește, astăzi, 70 de ani.

14
/10
/16

Premiul Nobel pentru Literatură ar trebui să deschidă o discuție îndelung ocolită: are literatura granițe - de ce ar avea? Judecând după furia cu care românii au și de această dată păreri, ai spune că trăim în mijlocul celui mai citit popor european. Să ne relaxăm: nu e chiar așa, ba chiar dimpotrivă.

14
/10
/16

Într-o zi de 14 octombrie se năştea Ciprian Porumbescu, unul dintre cei mai faimoşi compozitori români ai vremii sale. Cuprins de dragostea pentru valorile neamului său, a participat în adolescenţă la sărbătorile organizate de societatea Culturală „Arboroasa“, la Mănăstirea Putna, din anul 1871, unde l-a cunoscut şi s-a împrietenit cu Mihai Eminescu.

13
/10
/16

Scriitorul Mircea Cărtărescu scrie pe pagina sa de Facebook că Bob Dylan nu ar fi avut nevoie de acest Nobel pentru Literatură, pentru că, deşi el însuşi l-a tradus în limba româna şi nu contestă faptul că este un poet şi un geniu muzical, crede că acest premiu major pentru literatură ar fi trebuit să fie acordat unui “scriitor adevărat”