Festivalul Classix, pentru că muzica „ne ține în viață, ne dă speranță și bucurie”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-classix-pentru-ca-muzica-ne-tine-in-viata-ne-da-speranta-si-bucurie/

Între 14-18 martie, Festivalul Classix va aduce publicului, atât la Iaşi cât şi online, ocazia de a asculta muzică clasică de cea mai bună calitate, dar şi evenimente culturale conexe – o gură de aer binevenită în această penurie de evenimente culturale.

Un articol de Cristina Enescu Aky|12 martie 2021

Este a doua ediție a Festivalului, care este organizat de Asociația Industrii Creative, înființată în 2008 în urma unui proiect de cartografiere a industriilor creative din Iași, derulat de British Council.

Classix 2021 se dorește a fi un festival de muzică și arte vizuale. Anul trecut au fost invitați în festival mai mulți artiști tineri, cu cariere deja conturate la nivel național și internațional, și a prezentat lucrări dintr-un spectru muzical larg, de la muzică clasică la muzică sacră, jazz și chiar piese din zona de divertisment.

Această a doua ediție, care va dura între 14 și 18 martie, va fi organizată în formulă hibrid. Cum, evident, trăim într-o dureroasă și prelungită penurie de evenimente culturale și artistice, am vrut să aflăm de la inițiatoarea acestui festival, Patricia Butucel, cum se va desfășura acest eveniment, în condițiile vitrege de acum pentru organizatorii de evenimente mai ales culturale.

Patricia Butucel, inițiatoarea Festivalului 

Ce își propune Classix 2021, și cărui tip de public vă adresați?

Classix în 2021 își propune să sprijine domeniul cultural și consumul artistic, chiar într-un an pandemic.

Încă de la prima ediție ne-am dorit ca acest festival să fie unul deschis atât iubitorilor de gen, cât și persoanelor care nu au ajuns până acum din varii motive la astfel de evenimente, cei care simt că muzica clasică e ca o petrecere la care nu au fost invitați și cărora le e mai greu să și-o aproprie. Iar anul trecut am avut în sală foarte mulți tineri care au intrat în contact cu muzica clasică pentru prima oară. Și le-a plăcut. Iar acest fapt ne-a bucurat și ne-a onorat foarte mult.

De ce, pentru ce și pentru cine muzică clasică acum, în plină oboseală și stres pandemice?

De ce? În primul rând pentru că avem nevoie cu toții de un strop de normalitate, iar muzica a reprezentat mereu pură terapie. De aceea, încă de la începutul toamnei, de când am început să programăm întregul festival, l-am gândit sub formă hibrid, atât cu oameni în sală, cât și cu privitori în online. Lucru care s-a și întâmplat. În continuare Iașul este în scenariul galben care permite accesul cu un public de 30% din capacitatea sălii.

Modul în care persoanele ne-au scris și rapiditatea cu care s-au epuizat invitațiile, ne-a confirmat faptul că oamenii au nevoie de astfel de escapade cotidiene, iar da, stresul și oboseala pot fi tratate cu astfel de seri. Iar privitorii de acasă pot avea acces astfel la serile speciale pe care le propune festivalul, indiferent de unde sunt, așa că îi invităm să își pună ținuta de sărbătoare și să să pregătească de un adevărat regal de muzică clasică.

În mod special pentru tineri (dar nu numai), ce highlight-uri include programul?

Înainte de toate, cea de-a doua ediție a Classix Festival nu doar că reunește la Iași 11 artiști internaționali dar concertele vor avea loc și în spații atipice din oraș: Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regina”, Aula Bibliotecii Universitare „Mihai Eminescu”, Aula Universității Tehnice „Gh. Asachi” și Palatul Culturii. Programul de anul acesta include și o serie de premiere – interpretarea ieșeană a lucrării lui Olivier Messiaen – Cvartet pentru sfârșitul timpului, debutul în România al ansamblului vienez Artio Trio și susținerea interdisciplinarității artelor prin proiecțiile video în Catedrala Romano-Catolică. Iar în concertul de pe 16 martie, Tango vs. Jazz, cei doi artiști, un duo efervescent și original: Kristina Vocetková – violoncel și Milan Řehák – acordeon, ne aduc un melanj muzical pe care îl vor gusta chiar și cei mai puțin familiari cu muzica clasică.

Cum a fost Classix 2020 și ce aduce în plus ediția de acum?

În 2020, festivalul a debutat cu 7 concerte de muzică clasică iar locațiile atipice și neconvenționale pentru audițiile interpretărilor camerale au fost o direcție insolită a Classix, care și-a propus să apropie și publicul mai puțin familiar cu muzica clasică de artiști și de lucrările prezentate. Ne-am bucurat să avem alături un public de peste 3000 de persoane iar la ediția de anul acesta formatul hibrid sperăm să bucure atât spectatorii pasionați dar și amatorii curioși. Conceptul atemporalității sub care se desfășoară festivalul în 2021 l-am ales pentru a marca revitalizarea experiențelor artistice în contextul social curent pandemic și adaptarea ei la publicul contemporan.

Continuăm, ca umanitate, să avem nevoie de artă și de cultură chiar și acum, când sunt alte urgențe, pentru că…?

Pentru că ne ține în viață, ne dă speranță și bucurie, ne face să retrăim momentele cele mai bune și să ne gândim la cele care vor reveni. De la începutul pandemiei am supraviețuit spiritual cu ajutorul artei și al muzicii și nu cred că sunt aspecte de care ne putem lipsi, dacă vrem să ne păstrăm sănătoși în toate sensurile.

30
/08
/17

Cochetele veacului al XVII-lea, cu pielea înroșită de la diverse mâncăruri picante sau vinuri rare, sau cu tenul devastat de varicelă și alte boli, aveau un adevărat arsenal de batiste, pomezi, ape angelice și creme parfumate pentru obținerea carnației ideale.

22
/08
/17

Uriași de Pantelimon - proiectul Make a Point în care poveștile bucureștenilor sunt ilustrate de artiști din toată lumea și cocoțate pe acoperișurile halelor industriale din cartier – are săptămâna aceasta un oaspete important. Biancoshock, un celebru artist italian foarte secretos cu propria identitate, e cunoscut în toată lumea datorită instalațiilor sale efemere, dar cu un puternic mesaj social și politic. Celebrul italian cu fața nevăzută susține joi la Turnul de Apă și Artă o reprezentație interactivă.

21
/08
/17

Pe 24 august, între orele 21:00 și 22:30, va avea loc a doua intervenție performativă Spații Vii, intitulată#habitat, care va activa una dintre cele mai vechi case din București. Grădina Divanva fi transformată într-un spațiu performativ, participativ, în care publicul va parcurge un traseu care va dezvălui povești în timp real. Intrarea este liberă!

11
/08
/17

Ajuns la cea de-a patra ediție, UrbanEye invită creatorii independenți și pasionații de film, dar și casele de producție, să înscrie în competiție filme inspirate din realitatea arhitectural-urbană din România. Se caută filme în care orașul, arhitectura sau viața urbană din România sunt personajele, subiectele principale sau decoruri cu rol dramaturgic în construcția narativă.

03
/08
/17

Asociația Sinaptica anunță începerea taberei de arhitectură din cadrul proiectului cultural 'Palatul Pleșa - Neoclasic și țărani', realizat în parteneriat cu Consiliul Local Obârșia de Câmp, Mehedinți, și Liceul de Artă 'I.Șt. Paulian' din Drobeta Turnu-Severin și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

31
/07
/17

Luna august este ultima șansă de a participa la Școlile de Vară organizate de Fundația Calea Victoriei anul acesta! Este o perioadă intensă, o petrecere culturală în orașul tău, când te poți bucura de cursuri de Stil, Desen, Storytelling, Fotografie, Meditație, Scriere Creativă și multe altele!

25
/07
/17

Sâmbătă, 22 iulie 2017, a avut loc ediția a VI-a a Workshopului de fotografie și explorare urbană Walk & Shoot – o ediție unică, cu personaje și cadre noi. Grupul de fotografi, în frunte cu fotograful coordonator Adi Bulboacă, alături de organizatori, au parcurs un traseu care a traversat Bucureștiul dintr-un capăt în altul.

19
/07
/17

Din 15 iulie, românii pot vota online cele mai relevante kitsch-uri autohtone timp de două săptămâni. Categoriile și nominalizările au fost făcute de o comisie formată din Sergiu Vasile (Utopia Balcanica și Timesnewroman), Mihai Popescu (VICE),Corina Băcanu, Cristian Șimonca (Blogu’ lui Otravă), Ioana Mănoiu (Managing Partner GMP Public Relations) și Cristian Lică, Kitsch manager la Romanian Kitsch Museum. Comisia a ținut cont de sugestiile exprimate de vizitatorii muzeului și de recomandările din social media.