Chris Simion-Mercurian: „Undercloud 2019 e așa cum mi-l doream de mult”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-teatru-independent-undercloud-nr-12-chris-simion-mercurian-despre-o-editie-chiar-independenta-de-orice/

INTERVIU Între 23-30 august va avea loc la Muzeul Țăranului din Bucureşti o nouă ediţie a Festivalului de Teatru Independent Undercloud, organizat de regizoarea Chris Simion-Mercurian – anul acesta complet fără fonduri publice.

Un articol de Cristina Enescu Aky|13 august 2019

Cu câteva zile înaintea Festivalului de Teatru Independent Undercloud am discutat cu Chris Simion-Mercurian, unul din oamenii de teatru activ implicați în zona aceasta teatrală cel puțin interesantă. despre teatrul independent de astăzi și obstinația constructivă de a crede în el.

Ce-ți veni acum 12 ani de ai început să faci acest festival, și cum ai organizat anul acesta a XII-a ediție, în condiții financiare mai vitrege?

Chris Simion-Mercurian: Nu e primul an în care Festivalul e pe cont propriu dn punct de vedere financiar. El a început pe terasa La Motoare de pe acoperișul Teatrului Național, și în primii 4 ani nu am avut nicio susținere din partea instituțiilor statului. Următorii 4 ani l-am organizat la MȚR, apoi la ARCUB, iar anul acesta ne reîntoarcem la MȚR.

Festivalul s-a născut din nevoia de a susține și a promova teatrul independent, în care eu cred din 1997, când am făcut primul spectacol independent. De 21 de ani cred în această formă de teatru ca alternativă reală de exprimare liberă, cu toate constrângerile, sărăcia, improvizația inerente. În teatrul de stat ai un confort financiar, nu ai grija promovării, a marketingului, instituția din spatele tău te susține. Dar nu întotdeauna ai acolo și sănătatea unei echipe artistice așa cum ești obligat să o ai, să o construiești, în zona independentă. Tu îți alegi echipa acolo, și doar nu ești nebun să nu faci tot ce poți ca ea să funcționeze cât mai bine.

Sănătatea unei echipe de teatru înseamnă…?

Chris Simion-Mercurian: Să ai oameni care au aceleași valori ca și tine, care ard pentru teatru și își riscă toate celulele pentru un proiect. În teatrul independent nesănătatea unei echipe de teatru garantat o să se vadă pe scenă, nu o poți ascunde oricât de opulent ar fi decorul sau oricât marketing ai face. Sănătatea asta înseamnă de fapt o igienă a principiilor pe baza cărora construiești ceva.

Cum e teatrul independent românesc de astăzi?

Chris Simion-Mercurian: Are din start alt repertoriu și alte căutări decât teatrul „clasic”. S-a dezvoltat mult, s-au deschis multe spații, s-au diminuat prejudecățile spectatorilor.

Crezi?

Chris Simion-Mercurian: Absolut. Nu mai este văzut ca un teatru de amatori, sărac, făcut în poduri și beciuri. Chiar dacă se mai joacă uneori în locații neconvenționale, nivelul calitativ este net superior față de acum niște ani. Au apărut multe spectacole independente foarte bune, cu sens, care au ceva de spus, așa că publicul nu mai e neapărat deranjat, că vizionează spectacolul pe o băncuță într-un spațiu improvizat, ci apreciază dacă ceea ce vede este un spectacol care îi rămâne în suflet după ce iese din spațiul de joc.

Cum e relația dintre teatrul independent și cel de stat acum față de când ai început să faci Undercloud?

Chris Simion-Mercurian: La început, noi cei care făceam teatru independent eram priviți ca niște obrăznicături care se băgau în treburile de teatru ale „oamenilor mari”. Eram considerați mai degrabă impostori, tupeiști, nu oameni cu curaj, prin 1997 și chiar destui ani după aceea. Evident, era multă frică față de nou și de concurență.

Și acum?

Chris Simion-Mercurian: E o situație mult mai bună. Au început să se facă coproducții între teatrul independent și cel de stat, acesta a început să ofere spații spre închiriere, lucrurile devin din ce în ce mai normale. E firesc, teatrul independent și-a câștigat credibilitatea.

Cum e în Occident relația dintre aceste două zone de teatru?

Chris Simion-Mercurian: Cel puțin în Marea Britanie și Franța, unde sunt cele două mari festivaluri de teatru (Edinburgh și Avignon în proporție de 90% e vorba de teatre private, foarte puține sunt teatre de stat. Însă acolo e o mare diferență în modul cum e făcută legea, teatrul privat este favorizat. Bugetele de stat nu sunt alocate automat și exclusiv instituțiilor de stat, ci există fonduri care pot fi accesate de toată lumea.

Ce ne poți spune despre ediția de la sfârșitul acestei luni?

Chris Simion-Mercurian: Undercloud a devenit o mișcare, o platformă unde foarte mulți oameni tineri de teatru au reușit să se pună în valoare și să se exprime într-un context unic. A devenit mai mult decât un festival unde se prezintă spectacole foarte tari. În plus, e un eveniment care are girul (label-ul) EFFE -Europe For Festivals Festivals for Europe-, ca o recunoaștere a valorii și impactului său.

Eu mă gândisem să nu facem Festivalul anul acesta. Motivul a fost că, după 11 ediții în care am demonstrat ce putem, am zis că ar fi incorect să nu existe absolut niciun sprijin financiar din partea instituțiilor de stat, cu atât mai mult cu cât pentru un eveniment care a câștigat o serioasă amploare și credibilitate. Dar au insistat să îl facem și anul acesta trei persoane-cheie, actrița Carla Maria Teaha (prietena și partenera mea în această poveste), Tiberiu Mercurian (soțul meu, care ne sprijină pe partea de marketing) și criticul Octavian Saiu (ambasador al Undercloud și membru al juriului Festivalului de câțiva ani).

Motivele lipsei oricărei susțineri financiare de stat, anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: Ministerul Culturii încă nu are rectificarea bugetară, deci din partea dânșilor așteptăm un răspuns, iar din partea Primăriei… Pot să spun doar că anul trecut am avut curajul să ies în public și să îmi contest prezența (apărută fără înștiințarea sau acordul meu) pe o listă de susținere a primarului Gabriela Firea pe care apăreau mai multe nume din domeniul artistic. Nu am nimic personal cu nimeni, dar vreau să mi se respecte independența. Sunt apartinică. Apolitică. Și tot ce am construit până acum am făcut fără sprijin politic.

Cum ați reușit totuși să organizezi ediția de anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: La fel cum ne-am descurcat și în primii 4 ani, din încasările din bilete și din parteneriatele private cu sponsorii, vechi sau noi, din bartere. Asta însă nu ne-a mai permis să dezvoltăm festivalul, ca la edițiile anterioare. Anul acesta, de exemplu, nu vom mai avea o secțiune internațională, așa cum a fost până anul trecut timp de mai multe ediții.

Constrângerile financiare au avut însă și o parte foarte bună: ne-am concentrat enorm pe a găsi spectacole romînești foarte tari. Și am reușit. Undercloud nr 12 are un program fresh, așa cum mi-l doream de mult, cu multe provocări.

Ce fel de public vine la acest festival?

Chris Simion-Mercurian: Unul foarte deștept. N-am avut niciodată dezamăgiri din acest punct de vedere. Spectatorii noștri știu la ce vin, și merg pe mâna noastră indiferent ce propunem. În fiecare ediție, încă de la început, am fost consecvenți în efortul de a propune experiențe interesante. Și anul acesta avem peste 30 de producții, de la spectacole de teatru contemporan la performance-uri și workshop-uri.

Haideți la Festival, iar după continuați să vedeți teatru independent pentru că…?

Chris Simion-Mercurian: Pentru că în perioada 23-30 august, la Festivalul Undercloud, veți avea parte de 8 zile de teatru-experiență. Iar apoi continuați să vedeți producții independente pentru că vă vor deschide gustul pentru teatru și experiențe noi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18
/10
/12

Joi, 18 octombrie, începând cu ora 19.00 ArCuB- Centrul de Proiecte Culturale ale Primãriei Municipiului Bucureşti alãturi de teatrul Independent UNTEATRU vã invitã la spectacolul ‘’Trei femei înalte’’, dupã Edward Albee. Beneficiind de muzica lui Nicu Alifantis şi a Sofiei Vicoveanca, dar şi de scenografia lui Vladimir Turturica, spectacolul promite a fi unul de excepṭie. […]

18
/10
/12

Violonistul Alexandru Tomescu va fi invitat special la concertul regal caritabil organizat de Fundaţia Principesa Margareta a României pe 25 octombrie, la Ateneul Român. Potrivit unui comunicat transmis de Fundaţia Principesa Margareta a României, cea de-a cincea ediţie a concertului regal caritabil în beneficiul programului „Tinere Talente” va avea loc, ca de fiecare dată, cu […]

18
/10
/12

În zilele de 11 şi 12 octombrie a avut loc, la Tel Aviv şi Ierusalim, în prezenţa lui Varujan Vosganian, lansarea versiunii ebraice a romanului ‘Cartea Şoaptelor’, publicat în luna iunie la prestigiosul grup editorial Hakibutz Hameuchad – Sifriat Poalim Publishing Group, cu sprijinul Institutului Cultural Român, prin programul „Translation and Publication Support Programme”, se […]

18
/10
/12

1931 – A încetat din viaţă inventatorul american Thomas Edison. A inventat fonograful, becul cu incandescenţă, kinetoscopul, şi a pus în funcţiune prima centrală electrică care alimentează clădirile unui oraş. (n. 1847). 1599 – A avut loc bătălia de la Şelimbăr. Mihai Viteazul învinge oastea transilvană condusă de Andrei Bathory; întregul teritoriu al Transilvaniei intră […]

18
/10
/12

Pe 17 octombrie, în cadrul Festivalului Internaṭional de Film ‘’Comedy Cluj’’ actorul Horaṭiu Mãlãele a primit premiul de excelenṭã. Decernarea premiului a fost urmatã de proiecṭia filmului ,,Divorṭ din Dragoste’’, film realizat de cãtre Andrei Blaier, dar şi de un dialog între Horaṭiu Mãlãele şi cei prezenṭi.

18
/10
/12

Actorii de la TNB au fost premiaṭi în cadrul Festivalului Naṭional de Comedie de la Galaṭi din perioada 7-14 octombrie 2012. Atât Tania Popa, cât şi Marius Bodochi şi Dan Tudor au fost  recompensaṭi pentru meritele lor. Lia Bugna (cea care a scris şi a regizat spectacolul Fata din curcubeu  a fost premiatã cu premiul […]

17
/10
/12

Opera Naṭionalã Românã Timişoara va gãzdui miercuri, 24 octombrie, o fastuoasã galã de balet. Cu invitaṭi de excepṭie din Japonia (Risa Mochizuki şi Takahiro Tsubo), evenimentul va purta semnãtura Carmen Cojocaru în materie de pregãtire scenicã. Ansamblul Operei Naṭionale Române Timişoara va realiza momente coregrafice pe creaṭia compozitorilor S Prokofiev, L Minkus, P I Ceaikovski, […]

17
/10
/12

Filarmonica Banatul reia seria evenimentelor dedicate educaṭiei muzicale complementare, propunând un ciclu de 5 recitaluri educative reunite sub genericul Cea mai frumoasã muzicã… preclasicã clasicã romanticã modernã româneascã Recitalul “Cea mai frumoasa muzicã româneascã” va fi prezentat elevilor din Jimbolia, luni, 15 octombrie, la Casa de Cultura a oraşului. Marṭi, 16 octombrie, la ora 9.00, la Sala […]

17
/10
/12

Primul spectacol de teatru muzical coregrafic pus în scenă de Ansamblul Profesionist „Junii Sibiului”, intitulat ‘La Sibiu, în Piaţa Mare, târg de n-are asemănare’ va recrea în zilele de 29 şi 30 octombrie, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Sibiu, de la orele 18.00, atmosfera barocă din vremurile Baronului Samuel von Brukenthal, a […]

17
/10
/12

Teatrul German de Stat Timişoara (TGST) organizează cu ocazia participării la Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti, în colaborare cu Primăria Timişoara, expoziţia foto „Müller – Camus – LaBute în altă lumină”. Expoziţia poate fi vizitată în perioada 15 – 26 octombrie în Noul Spaţiu Expoziţional al Primăriei Timişoara (Piaţa Victoriei, nr.5, vizavi de Bancpost). Intrarea […]

17
/10
/12

În perioada 31 octombrie- 14 noiembrie la Bucureşti, Iaşi şi Cluj va avea loc Festivalul Internaṭional de Muzicã de Camerã SoNoRo. Festivalul se aflã la cea de-a cincea ediṭie şi va reuni peste 30 de artişti internaṭionali. Numãrul concertelor se va ridica la 14 şi vor fi susṭinute în 13 locaṭii. In Bucureşti vor avea […]

17
/10
/12

TransylvaniaMusic&Art Festival revine la Cluj cu cea de-a doua ediṭie . Festivalul este un concept inedit în România, deoarece abordeazã publicul într-o manierã cu totul şi cu totul nouã. Toate cele 13 arte vor reprezenta mijloc de delectare pentru participanṭii din acest an prin intermediul unor reprezentaṭii cu tematicã de dans, gastronomie, street art, teatru, […]

17
/10
/12

Festivalul International al Artelor Spectacolului Muzical „Viata e frumoasa” a ajuns anul acesta la cea de-a V-a editie, o editie aniversara ce reuneste, timp de 11 zile, cele mai  reprezentative evenimente din sfera spectacolului muzical. Cele 11 zile de festival readuc publicului bucurestean bucuria intalnirii cu spectacole si gale de opereta sau musical, concerte de […]

17
/10
/12

Kinofest revine în forṭã anul acesta în perioada 26-28 octombrie la Bucureşti. Fiind unul dintre cele mai importante evenimente din Europa Centralã şi de Est, festivalul a avut prima ediṭie în anul 2007. Scurtmetrajul va domina acest festival, deoarece vor fi trei secṭiuni dedicate acestuia : Micromovie, Ficṭiune şi Animaṭie-fiecare cu câte un unic câştigãtor. […]

17
/10
/12

1979 – Maica Tereza a primit Premiul Nobel pentru Pace datorită acţiunilor de sprijinire a săracilor din Calcutta, India. A fondat ordinul Misionarii Carităţii şi timp de peste 45 de ani, a îngrijit săracii, bolnavii, orfanii şi muribunzii, conducând şi extinderea Misionarilor carităţii, mai întâi în toată India, apoi şi în alte ţări. A fost […]