Chris Simion-Mercurian: „Undercloud 2019 e așa cum mi-l doream de mult”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-teatru-independent-undercloud-nr-12-chris-simion-mercurian-despre-o-editie-chiar-independenta-de-orice/

INTERVIU Între 23-30 august va avea loc la Muzeul Țăranului din Bucureşti o nouă ediţie a Festivalului de Teatru Independent Undercloud, organizat de regizoarea Chris Simion-Mercurian – anul acesta complet fără fonduri publice.

Un articol de Cristina Enescu Aky|13 august 2019

Cu câteva zile înaintea Festivalului de Teatru Independent Undercloud am discutat cu Chris Simion-Mercurian, unul din oamenii de teatru activ implicați în zona aceasta teatrală cel puțin interesantă. despre teatrul independent de astăzi și obstinația constructivă de a crede în el.

Ce-ți veni acum 12 ani de ai început să faci acest festival, și cum ai organizat anul acesta a XII-a ediție, în condiții financiare mai vitrege?

Chris Simion-Mercurian: Nu e primul an în care Festivalul e pe cont propriu dn punct de vedere financiar. El a început pe terasa La Motoare de pe acoperișul Teatrului Național, și în primii 4 ani nu am avut nicio susținere din partea instituțiilor statului. Următorii 4 ani l-am organizat la MȚR, apoi la ARCUB, iar anul acesta ne reîntoarcem la MȚR.

Festivalul s-a născut din nevoia de a susține și a promova teatrul independent, în care eu cred din 1997, când am făcut primul spectacol independent. De 21 de ani cred în această formă de teatru ca alternativă reală de exprimare liberă, cu toate constrângerile, sărăcia, improvizația inerente. În teatrul de stat ai un confort financiar, nu ai grija promovării, a marketingului, instituția din spatele tău te susține. Dar nu întotdeauna ai acolo și sănătatea unei echipe artistice așa cum ești obligat să o ai, să o construiești, în zona independentă. Tu îți alegi echipa acolo, și doar nu ești nebun să nu faci tot ce poți ca ea să funcționeze cât mai bine.

Sănătatea unei echipe de teatru înseamnă…?

Chris Simion-Mercurian: Să ai oameni care au aceleași valori ca și tine, care ard pentru teatru și își riscă toate celulele pentru un proiect. În teatrul independent nesănătatea unei echipe de teatru garantat o să se vadă pe scenă, nu o poți ascunde oricât de opulent ar fi decorul sau oricât marketing ai face. Sănătatea asta înseamnă de fapt o igienă a principiilor pe baza cărora construiești ceva.

Cum e teatrul independent românesc de astăzi?

Chris Simion-Mercurian: Are din start alt repertoriu și alte căutări decât teatrul „clasic”. S-a dezvoltat mult, s-au deschis multe spații, s-au diminuat prejudecățile spectatorilor.

Crezi?

Chris Simion-Mercurian: Absolut. Nu mai este văzut ca un teatru de amatori, sărac, făcut în poduri și beciuri. Chiar dacă se mai joacă uneori în locații neconvenționale, nivelul calitativ este net superior față de acum niște ani. Au apărut multe spectacole independente foarte bune, cu sens, care au ceva de spus, așa că publicul nu mai e neapărat deranjat, că vizionează spectacolul pe o băncuță într-un spațiu improvizat, ci apreciază dacă ceea ce vede este un spectacol care îi rămâne în suflet după ce iese din spațiul de joc.

Cum e relația dintre teatrul independent și cel de stat acum față de când ai început să faci Undercloud?

Chris Simion-Mercurian: La început, noi cei care făceam teatru independent eram priviți ca niște obrăznicături care se băgau în treburile de teatru ale „oamenilor mari”. Eram considerați mai degrabă impostori, tupeiști, nu oameni cu curaj, prin 1997 și chiar destui ani după aceea. Evident, era multă frică față de nou și de concurență.

Și acum?

Chris Simion-Mercurian: E o situație mult mai bună. Au început să se facă coproducții între teatrul independent și cel de stat, acesta a început să ofere spații spre închiriere, lucrurile devin din ce în ce mai normale. E firesc, teatrul independent și-a câștigat credibilitatea.

Cum e în Occident relația dintre aceste două zone de teatru?

Chris Simion-Mercurian: Cel puțin în Marea Britanie și Franța, unde sunt cele două mari festivaluri de teatru (Edinburgh și Avignon în proporție de 90% e vorba de teatre private, foarte puține sunt teatre de stat. Însă acolo e o mare diferență în modul cum e făcută legea, teatrul privat este favorizat. Bugetele de stat nu sunt alocate automat și exclusiv instituțiilor de stat, ci există fonduri care pot fi accesate de toată lumea.

Ce ne poți spune despre ediția de la sfârșitul acestei luni?

Chris Simion-Mercurian: Undercloud a devenit o mișcare, o platformă unde foarte mulți oameni tineri de teatru au reușit să se pună în valoare și să se exprime într-un context unic. A devenit mai mult decât un festival unde se prezintă spectacole foarte tari. În plus, e un eveniment care are girul (label-ul) EFFE -Europe For Festivals Festivals for Europe-, ca o recunoaștere a valorii și impactului său.

Eu mă gândisem să nu facem Festivalul anul acesta. Motivul a fost că, după 11 ediții în care am demonstrat ce putem, am zis că ar fi incorect să nu existe absolut niciun sprijin financiar din partea instituțiilor de stat, cu atât mai mult cu cât pentru un eveniment care a câștigat o serioasă amploare și credibilitate. Dar au insistat să îl facem și anul acesta trei persoane-cheie, actrița Carla Maria Teaha (prietena și partenera mea în această poveste), Tiberiu Mercurian (soțul meu, care ne sprijină pe partea de marketing) și criticul Octavian Saiu (ambasador al Undercloud și membru al juriului Festivalului de câțiva ani).

Motivele lipsei oricărei susțineri financiare de stat, anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: Ministerul Culturii încă nu are rectificarea bugetară, deci din partea dânșilor așteptăm un răspuns, iar din partea Primăriei… Pot să spun doar că anul trecut am avut curajul să ies în public și să îmi contest prezența (apărută fără înștiințarea sau acordul meu) pe o listă de susținere a primarului Gabriela Firea pe care apăreau mai multe nume din domeniul artistic. Nu am nimic personal cu nimeni, dar vreau să mi se respecte independența. Sunt apartinică. Apolitică. Și tot ce am construit până acum am făcut fără sprijin politic.

Cum ați reușit totuși să organizezi ediția de anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: La fel cum ne-am descurcat și în primii 4 ani, din încasările din bilete și din parteneriatele private cu sponsorii, vechi sau noi, din bartere. Asta însă nu ne-a mai permis să dezvoltăm festivalul, ca la edițiile anterioare. Anul acesta, de exemplu, nu vom mai avea o secțiune internațională, așa cum a fost până anul trecut timp de mai multe ediții.

Constrângerile financiare au avut însă și o parte foarte bună: ne-am concentrat enorm pe a găsi spectacole romînești foarte tari. Și am reușit. Undercloud nr 12 are un program fresh, așa cum mi-l doream de mult, cu multe provocări.

Ce fel de public vine la acest festival?

Chris Simion-Mercurian: Unul foarte deștept. N-am avut niciodată dezamăgiri din acest punct de vedere. Spectatorii noștri știu la ce vin, și merg pe mâna noastră indiferent ce propunem. În fiecare ediție, încă de la început, am fost consecvenți în efortul de a propune experiențe interesante. Și anul acesta avem peste 30 de producții, de la spectacole de teatru contemporan la performance-uri și workshop-uri.

Haideți la Festival, iar după continuați să vedeți teatru independent pentru că…?

Chris Simion-Mercurian: Pentru că în perioada 23-30 august, la Festivalul Undercloud, veți avea parte de 8 zile de teatru-experiență. Iar apoi continuați să vedeți producții independente pentru că vă vor deschide gustul pentru teatru și experiențe noi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10
/06
/22

Teatrul Metropolis din strada Mihai Eminescu 89 a găzduit vineri, 9 iunie, în Sala Centenar, spectacolul „Pisica verde” după Elise Wilk, prezentat de elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu” în cadrul Festivalului Vocea Teatrului Licean Bucureștean.

10
/06
/22

Un spectacol de operă extraordinar în regia lui Tompa Gábor aduce pentru prima dată în faţa publicului bucureştean compania Operei Maghiare din Cluj-Napoca, invitată în cadrul Bucharest Opera Festival pe 26 iunie, ora 19:00, pe scena Operei bucureştene, într-o apariţie inedită, pentru prima dată în capitală după turneul istoric din anul… 1860, la spectacolele căruia în sală s-a aflat însuşi domnitorul Alexandru Ioan Cuza.

10
/06
/22

Sâmbătă, 11 iunie, la ora 11.00, cele trei echipe finaliste ale ediției a unsprezecea a Concursului Humanitas în licee vor fi faţă în faţă la Marea Finală, care se va desfăşura în sala de conferințe a Institutului Cervantes. Finala va fi prezentată de Mihaela Dedeoglu. Trofeul și premiul cel mare vor fi înmânate de Ioana Pârvulescu. Vă invităm să încurajați din sală cele trei echipe sau să urmăriți transmisia online pe paginile de Facebook Humanitas și Concursul Humanitas în licee.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

10
/06
/22

Cea de a doua ediție a Școlii de Vară Culturadata va avea loc între 20 și 24 iunie 2022 și îi va aduce în fața studenților și masteranzilor de la facultățile cu profil artistic și umanist pe Catinca Drăgănescu – Regizor de teatru și Producător cultural, Bianca Boitan-Rusu – Specialist în comunicare culturală, Andrei Borțun – CEO The Institute, Președinte al Fundației „Gala Societății Civile” și Silvia Floareș – co-fondator Mezanin Market, Roditor Food Market și Weekend Sessions, în calitate de invitați, a căror experiență este o sursă de inspirație pentru activitatea din domeniul cultural. Programul se va desfășura la Creart – Grădina cu Filme (Piața Lahovari, nr. 7, sector 1, București).

09
/06
/22

Muzeul Abandonului a pornit în toamna anului trecut un amplu proiect de reunire, într-o arhivă digitală, a unor arhive personale și instituționale, deocamdată disparate, toate legate de instituționalizarea și dezinstituționalizarea copiilor din România comunistă și post-comunistă.

09
/06
/22

Artistele Andreea Novac, Irina Marinescu și Alina Ușurelu, împreună cu psiholoaga Mihaela Vechiu, socioloaga Fidelie Kalambayi și medicul Roxana Negureanu prezintă (burn)OUT - Prelegeri și incursiuni performative, la AREAL spațiu pentru dezvoltare coregrafică.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Victor Rebengiuc: „Am 89 de ani, o să am peste vreo câteva luni 90... nu mai merge! Trupul meu nu-mi mai permite. Sănătatea mea e în mare suferință și e greu! M-am luptat foarte tare în repetițiile astea ca să pot juca rolul ăsta. Sper să-l pot juca și în fața publicului de câte ori voi putea, dar nu mai vreau să mai antamez un alt rol. Gata! E ultimul rol pe care-l joc!“, a declarat marele actor pentru Digi24.

08
/06
/22

După cei doi ani în care ediția cu numărul X nu a putut avea loc din cauza pandemiei, acum aceasta este programată pentru perioada 10 – 19 iunie 2022. Tema ediției este Limbaj. Ne propunem ca această ediție, care stă sub semnul unei cifre rotunde, să fie aniversară în primul rând prin faptul că reprezintă un nou început.