Chris Simion-Mercurian: „Undercloud 2019 e așa cum mi-l doream de mult”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-teatru-independent-undercloud-nr-12-chris-simion-mercurian-despre-o-editie-chiar-independenta-de-orice/

INTERVIU Între 23-30 august va avea loc la Muzeul Țăranului din Bucureşti o nouă ediţie a Festivalului de Teatru Independent Undercloud, organizat de regizoarea Chris Simion-Mercurian – anul acesta complet fără fonduri publice.

Un articol de Cristina Enescu Aky|13 august 2019

Cu câteva zile înaintea Festivalului de Teatru Independent Undercloud am discutat cu Chris Simion-Mercurian, unul din oamenii de teatru activ implicați în zona aceasta teatrală cel puțin interesantă. despre teatrul independent de astăzi și obstinația constructivă de a crede în el.

Ce-ți veni acum 12 ani de ai început să faci acest festival, și cum ai organizat anul acesta a XII-a ediție, în condiții financiare mai vitrege?

Chris Simion-Mercurian: Nu e primul an în care Festivalul e pe cont propriu dn punct de vedere financiar. El a început pe terasa La Motoare de pe acoperișul Teatrului Național, și în primii 4 ani nu am avut nicio susținere din partea instituțiilor statului. Următorii 4 ani l-am organizat la MȚR, apoi la ARCUB, iar anul acesta ne reîntoarcem la MȚR.

Festivalul s-a născut din nevoia de a susține și a promova teatrul independent, în care eu cred din 1997, când am făcut primul spectacol independent. De 21 de ani cred în această formă de teatru ca alternativă reală de exprimare liberă, cu toate constrângerile, sărăcia, improvizația inerente. În teatrul de stat ai un confort financiar, nu ai grija promovării, a marketingului, instituția din spatele tău te susține. Dar nu întotdeauna ai acolo și sănătatea unei echipe artistice așa cum ești obligat să o ai, să o construiești, în zona independentă. Tu îți alegi echipa acolo, și doar nu ești nebun să nu faci tot ce poți ca ea să funcționeze cât mai bine.

Sănătatea unei echipe de teatru înseamnă…?

Chris Simion-Mercurian: Să ai oameni care au aceleași valori ca și tine, care ard pentru teatru și își riscă toate celulele pentru un proiect. În teatrul independent nesănătatea unei echipe de teatru garantat o să se vadă pe scenă, nu o poți ascunde oricât de opulent ar fi decorul sau oricât marketing ai face. Sănătatea asta înseamnă de fapt o igienă a principiilor pe baza cărora construiești ceva.

Cum e teatrul independent românesc de astăzi?

Chris Simion-Mercurian: Are din start alt repertoriu și alte căutări decât teatrul „clasic”. S-a dezvoltat mult, s-au deschis multe spații, s-au diminuat prejudecățile spectatorilor.

Crezi?

Chris Simion-Mercurian: Absolut. Nu mai este văzut ca un teatru de amatori, sărac, făcut în poduri și beciuri. Chiar dacă se mai joacă uneori în locații neconvenționale, nivelul calitativ este net superior față de acum niște ani. Au apărut multe spectacole independente foarte bune, cu sens, care au ceva de spus, așa că publicul nu mai e neapărat deranjat, că vizionează spectacolul pe o băncuță într-un spațiu improvizat, ci apreciază dacă ceea ce vede este un spectacol care îi rămâne în suflet după ce iese din spațiul de joc.

Cum e relația dintre teatrul independent și cel de stat acum față de când ai început să faci Undercloud?

Chris Simion-Mercurian: La început, noi cei care făceam teatru independent eram priviți ca niște obrăznicături care se băgau în treburile de teatru ale „oamenilor mari”. Eram considerați mai degrabă impostori, tupeiști, nu oameni cu curaj, prin 1997 și chiar destui ani după aceea. Evident, era multă frică față de nou și de concurență.

Și acum?

Chris Simion-Mercurian: E o situație mult mai bună. Au început să se facă coproducții între teatrul independent și cel de stat, acesta a început să ofere spații spre închiriere, lucrurile devin din ce în ce mai normale. E firesc, teatrul independent și-a câștigat credibilitatea.

Cum e în Occident relația dintre aceste două zone de teatru?

Chris Simion-Mercurian: Cel puțin în Marea Britanie și Franța, unde sunt cele două mari festivaluri de teatru (Edinburgh și Avignon în proporție de 90% e vorba de teatre private, foarte puține sunt teatre de stat. Însă acolo e o mare diferență în modul cum e făcută legea, teatrul privat este favorizat. Bugetele de stat nu sunt alocate automat și exclusiv instituțiilor de stat, ci există fonduri care pot fi accesate de toată lumea.

Ce ne poți spune despre ediția de la sfârșitul acestei luni?

Chris Simion-Mercurian: Undercloud a devenit o mișcare, o platformă unde foarte mulți oameni tineri de teatru au reușit să se pună în valoare și să se exprime într-un context unic. A devenit mai mult decât un festival unde se prezintă spectacole foarte tari. În plus, e un eveniment care are girul (label-ul) EFFE -Europe For Festivals Festivals for Europe-, ca o recunoaștere a valorii și impactului său.

Eu mă gândisem să nu facem Festivalul anul acesta. Motivul a fost că, după 11 ediții în care am demonstrat ce putem, am zis că ar fi incorect să nu existe absolut niciun sprijin financiar din partea instituțiilor de stat, cu atât mai mult cu cât pentru un eveniment care a câștigat o serioasă amploare și credibilitate. Dar au insistat să îl facem și anul acesta trei persoane-cheie, actrița Carla Maria Teaha (prietena și partenera mea în această poveste), Tiberiu Mercurian (soțul meu, care ne sprijină pe partea de marketing) și criticul Octavian Saiu (ambasador al Undercloud și membru al juriului Festivalului de câțiva ani).

Motivele lipsei oricărei susțineri financiare de stat, anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: Ministerul Culturii încă nu are rectificarea bugetară, deci din partea dânșilor așteptăm un răspuns, iar din partea Primăriei… Pot să spun doar că anul trecut am avut curajul să ies în public și să îmi contest prezența (apărută fără înștiințarea sau acordul meu) pe o listă de susținere a primarului Gabriela Firea pe care apăreau mai multe nume din domeniul artistic. Nu am nimic personal cu nimeni, dar vreau să mi se respecte independența. Sunt apartinică. Apolitică. Și tot ce am construit până acum am făcut fără sprijin politic.

Cum ați reușit totuși să organizezi ediția de anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: La fel cum ne-am descurcat și în primii 4 ani, din încasările din bilete și din parteneriatele private cu sponsorii, vechi sau noi, din bartere. Asta însă nu ne-a mai permis să dezvoltăm festivalul, ca la edițiile anterioare. Anul acesta, de exemplu, nu vom mai avea o secțiune internațională, așa cum a fost până anul trecut timp de mai multe ediții.

Constrângerile financiare au avut însă și o parte foarte bună: ne-am concentrat enorm pe a găsi spectacole romînești foarte tari. Și am reușit. Undercloud nr 12 are un program fresh, așa cum mi-l doream de mult, cu multe provocări.

Ce fel de public vine la acest festival?

Chris Simion-Mercurian: Unul foarte deștept. N-am avut niciodată dezamăgiri din acest punct de vedere. Spectatorii noștri știu la ce vin, și merg pe mâna noastră indiferent ce propunem. În fiecare ediție, încă de la început, am fost consecvenți în efortul de a propune experiențe interesante. Și anul acesta avem peste 30 de producții, de la spectacole de teatru contemporan la performance-uri și workshop-uri.

Haideți la Festival, iar după continuați să vedeți teatru independent pentru că…?

Chris Simion-Mercurian: Pentru că în perioada 23-30 august, la Festivalul Undercloud, veți avea parte de 8 zile de teatru-experiență. Iar apoi continuați să vedeți producții independente pentru că vă vor deschide gustul pentru teatru și experiențe noi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26
/06
/15

În urmă cu 29 de ani, în dimineaţa zilei de 26 iunie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu inaugurau cu mare fast noul Palat al Pionierilor şi Şoimilor Patriei din Capitală. Instituţia avea “o misiune nobilă faţă de Partid şi ţară, aceea de a forma oameni, de a făuri conştiinţe", după cum sublinia cu elan marele conducător.

26
/06
/15

Joc teatru puțin pentru că așa a fost să fie destinul meu, pentru că în România posturile în teatre sunt blocate, colaboratorii sunt puțini și aceeași peste tot, pentru că se formează trene de admirație, pentru că am făcut film și mi s-a pus ștampila că sunt actriță “de film”, cu toate că am 6 ani de “antrenament” pentru teatru și roluri principale deja făcute la niste regizori mari și minunati (ce bine că ei au avut încredere în mine). – Ana Ularu

25
/06
/15

Cel de-al treilea volum al romanului ”Orbitor” de Mircea Cărtărescu a apărut în Olanda, la Editura De Bezige Bij din Amsterdam, în traducerea lui Jan Willem Bos. După germană, franceză, bulgară, suedeză şi norvegiană, neerlandeză este cea de-a şasea limbă străină în care trilogia ”Orbitor” (peste 1500 de pagini) va fi citită integral.

25
/06
/15

Până pe data de 15 august, comedianții din România pot să se înscrie la cea de a treia ediție a concursului de stand-up comedy, direct pe site-ul festivalului. Aflat la cea de-a treia ediție, STAND UP FEST îi invită pe comedianții români la cel mai mare duel al glumelor.

25
/06
/15

10 zile, peste 2500 de artişti şi invitaţi speciali din peste 50 de ţări, 300 de evenimente desfăşurate în mai mult de 60 de spaţii, printre care biserici, situri istorice, pub-uri, dar şi clasicele săli de spectacol, 150 de premiere, peste 600.000 de vizitatori – pe scurt Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Sâmbătă, 27 iunie, de la ora 21.10, telespectatorii TVR 1 şi TVR HD sunt invitaţi să urmărească Gala Celebrităţilor, spectacol ce a avut loc la Sala Thalia din Sibiu şi a marcat întregul parcurs al festivalului.

25
/06
/15

Teatrul Ion Creangă readuce în actualitate „Cartierul poveștilor”, un spectacol interactiv plin de culoare, dedicat tinerilor spectatori cu vârsta peste 4 ani. Concept inedit „Cartierul poveștilor” a călătorit cu succes la festivaluri din Israel, Franța, Singapore și România, iar acum revine în programul Teatrului Ion Creangă în stagiunea estivală 2015 într-o variantă adaptată, realizată cu sprijinul Ambasadei Statului Israel la București.

25
/06
/15

Angela Gheorghiu a deschis marţi seara seria spectacolelor cu “Adriana Lecouvreur” la Opera National de Paris cu un succes de public strălucit. Celebra soprană, în jurul căreia s-a construit, de altfel, întreaga producţie a regizorului David McVicar, a readus în Franţa partitura lui Francesco Cilea, prezentată mai rar pe scenele pariziene, cu toate că are la bază povestea pasionantă a unei eroine franceze.

25
/06
/15

Eseistul George Banu, profesor onorific al Departamentului de Studii Teatrale din cadrul Universităţii Sorbonne Nouvelle – Paris 3, a participat şi anul acesta la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, recent încheiat: a coordonat întâlniri, a moderat conferinţe, a dialogat cu personalităţi ale teatrului mondial, a văzut spectacole.

25
/06
/15

În mai puțin de zece zile începe a treia ediție a festivalului Jazz TM, care aduce în piața Victoriei din Timișoara nume importante din jazzul mondial și artiști români de referință. Diversitatea, multiculturalitatea și jazzul se pregătesc să încânte mii de oameni în perioada 3-5 iulie.

25
/06
/15

"Nu sunt niciodată mulţumit de ceva. Sunt un perfecţionist; este o parte din mine." - Michael Jackson. În urmă cu 6 ani, pe 25 iunie 2009, cu mai puţin de o lună înaintea mult-aşteptatului turneu de revenire, se stingea din viaţă "Regele muzicii pop", considerat cel mai de succes artist din toate timpurile.

24
/06
/15

Scrisă de un muntenegrean - Liubomir Giurkovici, adusă în scenă de un sloven - Nick Upper şi desemnată cel mai bun spectacol, în Macedonia, Tobelia va avea o singură reprezentaţie la Bucureşti, în 31 august, ora 18.00, la TNB, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru NETA 2015!