Chris Simion-Mercurian: „Undercloud 2019 e așa cum mi-l doream de mult”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-teatru-independent-undercloud-nr-12-chris-simion-mercurian-despre-o-editie-chiar-independenta-de-orice/

INTERVIU Între 23-30 august va avea loc la Muzeul Țăranului din Bucureşti o nouă ediţie a Festivalului de Teatru Independent Undercloud, organizat de regizoarea Chris Simion-Mercurian – anul acesta complet fără fonduri publice.

Un articol de Cristina Enescu Aky|13 august 2019

Cu câteva zile înaintea Festivalului de Teatru Independent Undercloud am discutat cu Chris Simion-Mercurian, unul din oamenii de teatru activ implicați în zona aceasta teatrală cel puțin interesantă. despre teatrul independent de astăzi și obstinația constructivă de a crede în el.

Ce-ți veni acum 12 ani de ai început să faci acest festival, și cum ai organizat anul acesta a XII-a ediție, în condiții financiare mai vitrege?

Chris Simion-Mercurian: Nu e primul an în care Festivalul e pe cont propriu dn punct de vedere financiar. El a început pe terasa La Motoare de pe acoperișul Teatrului Național, și în primii 4 ani nu am avut nicio susținere din partea instituțiilor statului. Următorii 4 ani l-am organizat la MȚR, apoi la ARCUB, iar anul acesta ne reîntoarcem la MȚR.

Festivalul s-a născut din nevoia de a susține și a promova teatrul independent, în care eu cred din 1997, când am făcut primul spectacol independent. De 21 de ani cred în această formă de teatru ca alternativă reală de exprimare liberă, cu toate constrângerile, sărăcia, improvizația inerente. În teatrul de stat ai un confort financiar, nu ai grija promovării, a marketingului, instituția din spatele tău te susține. Dar nu întotdeauna ai acolo și sănătatea unei echipe artistice așa cum ești obligat să o ai, să o construiești, în zona independentă. Tu îți alegi echipa acolo, și doar nu ești nebun să nu faci tot ce poți ca ea să funcționeze cât mai bine.

Sănătatea unei echipe de teatru înseamnă…?

Chris Simion-Mercurian: Să ai oameni care au aceleași valori ca și tine, care ard pentru teatru și își riscă toate celulele pentru un proiect. În teatrul independent nesănătatea unei echipe de teatru garantat o să se vadă pe scenă, nu o poți ascunde oricât de opulent ar fi decorul sau oricât marketing ai face. Sănătatea asta înseamnă de fapt o igienă a principiilor pe baza cărora construiești ceva.

Cum e teatrul independent românesc de astăzi?

Chris Simion-Mercurian: Are din start alt repertoriu și alte căutări decât teatrul „clasic”. S-a dezvoltat mult, s-au deschis multe spații, s-au diminuat prejudecățile spectatorilor.

Crezi?

Chris Simion-Mercurian: Absolut. Nu mai este văzut ca un teatru de amatori, sărac, făcut în poduri și beciuri. Chiar dacă se mai joacă uneori în locații neconvenționale, nivelul calitativ este net superior față de acum niște ani. Au apărut multe spectacole independente foarte bune, cu sens, care au ceva de spus, așa că publicul nu mai e neapărat deranjat, că vizionează spectacolul pe o băncuță într-un spațiu improvizat, ci apreciază dacă ceea ce vede este un spectacol care îi rămâne în suflet după ce iese din spațiul de joc.

Cum e relația dintre teatrul independent și cel de stat acum față de când ai început să faci Undercloud?

Chris Simion-Mercurian: La început, noi cei care făceam teatru independent eram priviți ca niște obrăznicături care se băgau în treburile de teatru ale „oamenilor mari”. Eram considerați mai degrabă impostori, tupeiști, nu oameni cu curaj, prin 1997 și chiar destui ani după aceea. Evident, era multă frică față de nou și de concurență.

Și acum?

Chris Simion-Mercurian: E o situație mult mai bună. Au început să se facă coproducții între teatrul independent și cel de stat, acesta a început să ofere spații spre închiriere, lucrurile devin din ce în ce mai normale. E firesc, teatrul independent și-a câștigat credibilitatea.

Cum e în Occident relația dintre aceste două zone de teatru?

Chris Simion-Mercurian: Cel puțin în Marea Britanie și Franța, unde sunt cele două mari festivaluri de teatru (Edinburgh și Avignon în proporție de 90% e vorba de teatre private, foarte puține sunt teatre de stat. Însă acolo e o mare diferență în modul cum e făcută legea, teatrul privat este favorizat. Bugetele de stat nu sunt alocate automat și exclusiv instituțiilor de stat, ci există fonduri care pot fi accesate de toată lumea.

Ce ne poți spune despre ediția de la sfârșitul acestei luni?

Chris Simion-Mercurian: Undercloud a devenit o mișcare, o platformă unde foarte mulți oameni tineri de teatru au reușit să se pună în valoare și să se exprime într-un context unic. A devenit mai mult decât un festival unde se prezintă spectacole foarte tari. În plus, e un eveniment care are girul (label-ul) EFFE -Europe For Festivals Festivals for Europe-, ca o recunoaștere a valorii și impactului său.

Eu mă gândisem să nu facem Festivalul anul acesta. Motivul a fost că, după 11 ediții în care am demonstrat ce putem, am zis că ar fi incorect să nu existe absolut niciun sprijin financiar din partea instituțiilor de stat, cu atât mai mult cu cât pentru un eveniment care a câștigat o serioasă amploare și credibilitate. Dar au insistat să îl facem și anul acesta trei persoane-cheie, actrița Carla Maria Teaha (prietena și partenera mea în această poveste), Tiberiu Mercurian (soțul meu, care ne sprijină pe partea de marketing) și criticul Octavian Saiu (ambasador al Undercloud și membru al juriului Festivalului de câțiva ani).

Motivele lipsei oricărei susțineri financiare de stat, anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: Ministerul Culturii încă nu are rectificarea bugetară, deci din partea dânșilor așteptăm un răspuns, iar din partea Primăriei… Pot să spun doar că anul trecut am avut curajul să ies în public și să îmi contest prezența (apărută fără înștiințarea sau acordul meu) pe o listă de susținere a primarului Gabriela Firea pe care apăreau mai multe nume din domeniul artistic. Nu am nimic personal cu nimeni, dar vreau să mi se respecte independența. Sunt apartinică. Apolitică. Și tot ce am construit până acum am făcut fără sprijin politic.

Cum ați reușit totuși să organizezi ediția de anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: La fel cum ne-am descurcat și în primii 4 ani, din încasările din bilete și din parteneriatele private cu sponsorii, vechi sau noi, din bartere. Asta însă nu ne-a mai permis să dezvoltăm festivalul, ca la edițiile anterioare. Anul acesta, de exemplu, nu vom mai avea o secțiune internațională, așa cum a fost până anul trecut timp de mai multe ediții.

Constrângerile financiare au avut însă și o parte foarte bună: ne-am concentrat enorm pe a găsi spectacole romînești foarte tari. Și am reușit. Undercloud nr 12 are un program fresh, așa cum mi-l doream de mult, cu multe provocări.

Ce fel de public vine la acest festival?

Chris Simion-Mercurian: Unul foarte deștept. N-am avut niciodată dezamăgiri din acest punct de vedere. Spectatorii noștri știu la ce vin, și merg pe mâna noastră indiferent ce propunem. În fiecare ediție, încă de la început, am fost consecvenți în efortul de a propune experiențe interesante. Și anul acesta avem peste 30 de producții, de la spectacole de teatru contemporan la performance-uri și workshop-uri.

Haideți la Festival, iar după continuați să vedeți teatru independent pentru că…?

Chris Simion-Mercurian: Pentru că în perioada 23-30 august, la Festivalul Undercloud, veți avea parte de 8 zile de teatru-experiență. Iar apoi continuați să vedeți producții independente pentru că vă vor deschide gustul pentru teatru și experiențe noi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.