Festivalul Enescu 2017. Decalog de bună purtare la concert
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2017-decalog-de-buna-purtare-la-concert/

Sau mic îndrumar, în 10 paşi, pentru melomanul începător, care merge la concertele Festivalului Internaţional George Enescu (2-24 septembrie, Bucureşti).

Un articol de Corina Dima|2 septembrie 2017

1. Nu uita să iei cu tine biletul sau invitaţia la concert!

2. Vino la timp!
Cine ştie cât de ’’zglobiu’’ e traficul în capitală şi cât durează să găseşti loc de parcare. Apoi, până intri în sală şi îţi găseşti şi locul alocat, o să dureze (ex. Sala Palatului are 4.000 locuri – deci lume multă şi spaţii largi de străbătut).

Fii cu băgare de seamă, pune niscaiva timp rezervă.

3. Zâmbeşte, urmează să asculţi ceva frumos! Lasă de-o parte agitaţia de peste zi!

4. Cum arăt, cum mă îmbrac, eterna întrebare…
Haine decente este răspunsul. Nu este obligatoriu frac or papion sau cravată, nici rochie lungă cu paiete şi blană, dar nici şlapi cu pantalon scurt sau rochie de plajă. Să fii elegant sau casual, curat şi decent.

5. Asigură-te că ai fixat telefonul pe mod silenţios, mod avion sau l-ai închis.
Dacă începe să îţi sune telefonul în timpul concertului şi se mai alătură încă vreo două telefoane sunând, cum crezi că o să fie? Dezastru!

Şi nu îţi butona telefonul în timpul concertului, lumina ecranului deranjează vecinii, aşteaptă pauza.

Sau încearcă să stai fără telefon la concert, iată o provocare.

6. Nu-l deranja pe cel de lângă tine.
Pentru domniţe – nu vă prindeţi pampon, fundă or pene înalte în vârful capului, n-or să mai vadă bine scena cei din spatele vostru.

Şi nu vă consumaţi jumătate din sticla de parfum pentru o seară de concert… poate spectatorului de lângă voi nu-i place mirosul, păstraţi-l decent doar pentru voi.

7. Dacă ai întârziat (adică artiştii sunt deja pe scenă şi a început concertul), piteşte-te într-un colț şi aşteaptă până la pauză ca să îţi preiei locul.
Nu de alta dar poţi deranja multă lume şi faci zgomot până ajungi la scaunul tău.

8. Fără foşnete de zor, fără gălăgie!
Nu îţi căuta prin geantă bomboanele şi nu mai şuşotii cu prietenul în timpul concertului, ai răbdare până la pauză. Dacă eşti răcit ţine-ţi aproape pastilele de gât.

Orice sunet aparent mic este amplificat într-o sală de spectacol. În plus, spectacolele se filmează uneori, deci trebuie să se audă cât mai clar artiştii.

9. Ia un program de sală să vezi succesiunea pieselor şi a părţilor.
Aplauzi la sfârşitul unei lucrări (niciodată între părţile care alcătuiesc o piesă). Sau te uiţi când dirijorul lasă mâinile în jos şi se întoarce cu faţa la public, atunci e momentul de aplauze. Sau aplaudă atunci când vezi că toţi din jurul tău aplaudă.

10. Fii prezent în sală, ascultă.
Urmăreşte cum este preluată o linie melodică de la un instrument la altul, cum cresc sau se contopesc sonorităţile, cum este ritmul, fii prezent în sală. Nu trebuie să fi studiat tratate de muzică, ca să intri într-o sală de concerte, nu. Muzica vorbeşte tuturor, pe limba fiecăruia. La fel ca orice artă. Oferă-i şansa şi ascult-o, vezi ce are de spus. Poate fi o frântură de bucurie sau o cascadă învolburată, un zbor lin, un surâs, niţel verde în soare, tandreţe or hotărâre, alint, libertate sau răgaz într-o pădure neumblată. Oare ce îţi povesteşte ţie?

Notă:

Toate detaliile de mai sus (păstrarea liniştii, închiderea telefonului etc.) sunt o formă de respect faţă de artişti, faţă de restul spectatorilor şi faţă de tine.

Muzica este o artă care transmite idei şi sentimente cu ajutorul sunetelor. În timpul unui spectacol evitaţi bruiajul sonor (în special), dar şi cel vizual şi olfactiv.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.

16
/04
/21

Spectacolul va fi transmis online duminică, 18 aprilie, începând cu orele 19:00. Biletele se pot achiziționa de pe https://tickets.operanb.ro/ până miercuri, 21 aprilie, orele 19:00. Înregistrarea va fi disponibilă spre vizionare timp de 72 de ore, începând de duminică, 18 aprilie, orele 19:00.

06
/04
/21

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18.30, Opera Brașov vă invită să vizionați online, în transmisiune directă, spectacolul cu opera bufă „La Cenerentola” de Gioachino Rossini.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Opera bucureșteană sărbătorește astăzi, 1 aprilie 2021, un moment important din istoria sa: chiar dacă existența unei Companii de Operă găzduite de Teatrul Național de pe Calea Victoriei datează încă din 1885, la 1 aprilie 1921 are loc instituționalizarea acesteia sub titulatura Opera Română din București, printr-un decret guvernamental care îl avea printre semnatari pe Ministrul Culturii din acea vreme, poetul Octavian Goga.