Festivalul Filmului Francez, în marile orașe din România
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-filmului-francez-in-marile-orase-din-romania/

Festivalul Filmului Francez (FFF) din România celebrează în acest an ediţia cu numărul 25.

Un articol de Liliana Matei|28 aprilie 2021

Între 1 şi 11 iulie, în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, dar și în Brașov, Brăila, Constanța, Sfântu Gheorghe, Sibiu și Suceava, cinefilii sunt invitaţi la întâlnirea anuală cu cele mai noi şi remarcabile filme franceze, într-o ediţie aniversară, de vară. Proiecţiile vor avea loc în săli de cinema şi în aer liber, cu respectarea normelor sanitare care să garanteze siguranţa spectatorilor, dar şi online, pentru prima dată în istoria festivalului.

5 x 5 = 25. Aceasta este ecuaţia propusă spectatorilor: 5 secţiuni cu câte 5 filme fiecare, pentru a marca 25 de ediţii ale celui mai longeviv festival din România dedicat unei cinematografii naţionale. Fidel lungii sale istorii şi secţiunilor devenite clasice, Festivalul aduce totodată o mulţime de noutăţi în această ediţie. Competiţia Tinerelor Talente – Lungmetraj pune în lumină, ca în fiecare an, vocile noi ale cinematografiei franceze, prin cinci titluri de debut remarcabile care vor concura pentru Premiul Publicului, constând în acest an într-o bursă de 1000 euro oferită de Institutul Francez regizoarei sau regizorului filmului câştigător, dar şi un pachet de sprijin financiar acordat de TV5 Monde distribuitorului român care va alege să aducă filmul pe ecranele din cinematografele autohtone. Pentru prima dată, filmele din competiţie vor fi disponibile şi online, pe platforma Elvire Chez Vous, între 5 şi 9 iulie, astfel încât să poată fi vizionate şi votate de un public cât mai numeros. Printre titlurile în premieră naţională confirmate deja în această secţiune se regăsesc Slalom de Charlène Favier şi Seize Printemps de Suzanne Lindon, ambele incluse în selecţia oficială Cannes 2020 şi alte peste 20 de selecţii în festivaluri majore de film din lume, dar şi Au nom de la terre, lungmetrajul de debut al lui Edouard Bergeon, inspirat din povestea familiei sale şi care a atras peste 2 milioane de spectatori în cinematografele franceze în toamna lui 2019.

Competiţiei de lungmetraj i se adaugă în acest an o secţiune nouă, Competiţia Tinerelor Talente – Scurtmetraj, care propune cinci titluri cu un parcurs festivalier deosebit. Un juriu de trei tineri critici de film – Flavia Dima, Georgiana Muşat şi Victor Morozov – va desemna câştigătorul acestei secţiuni, premiul constând într-o rezidență de creație în cadrul programului Résidence de Poche al Institutului Francez din România, care oferă cadrul ideal pentru dezvoltarea unui proiect de lungmetraj.

În Panorama filmelor anului, secţiunea clasică ce regrupează succesele recente ale cinematografiei franceze, recompensate în festivaluri sau plebiscitate de public, vor predomina comediile. Avem nevoie să ne bucurăm, să ne emoţionăm şi să râdem, împreună! Printre titlurile prezentate în premieră naţională se numără Adieu les cons de Albert Dupontel, marele câştigător la Premiile César ale industriei franceze de film în 2021, cu 7 trofee printre care „Cel mai bun film”, distribuit de Independenţa Film şi Un Triomphe de Emmanuel Courcol, desemnat „Comedia Anului” la European Film Awards 2020 şi distribuit în România de Bad Unicorn.

O altă secţiune nouă este Carte Blanche pentru 5 cineaşti români, în cadrul căreia Adina Pintilie, Radu Jude, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu şi Cristi Puiu ne fac onoarea de a ne propune fiecare câte un film francez, de patrimoniu sau mai recent, care i-a impresionat sau i-a inspirat în mod deosebit.

De la primele sale ediţii şi până în prezent, Festivalul Filmului Francez a acordat o atenţie deosebită noilor generații de cineaști francezi, aducând filmele acestora în faţa publicului din România. A cincea şi ultima secţiune, Le Meilleur du FFF, vă propune să (re)vedeţi 5 filme din ediţiile anterioare ale Festivalului, care au marcat debutul unor regizoare şi regizori ce s-au impus între timp ca nume inconturnabile.

Aceste filme vor fi disponibile înainte de Festivalul propriu-zis, online, pe platforma Elvire Chez Vous, timp de 24 de ore fiecare, vizibile de pe întreg teritoriul României. Primul este Grand Central de Rebecca Zlotowski, prezentat în premieră în România în 2014, în ediţia cu numărul 18, când a câştigat şi Premiul Publicului.

Vizionarea online va începe pe 30 aprilie, la ora 18.00, iar biletele sunt deja disponibile pe Eventbook: https://eventbook.ro/film/bilete-elvire-chez-vous-grand-central

Detalii suplimentare despre locaţii, date şi alte surprize din program vor fi anunțate în curând. Până atunci puteți descoperi clipul aniversar al celei de-a 25-a ediţii a Festivalului: http://bit.ly/FFFaniversar

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.