Festivalul Internațional George Enescu – cel mai mare festival de muzică clasică din lume în 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-international-george-enescu-cel-mai-mare-festival-de-muzica-clasica-din-lume-in-2021/

Festivalul Enescu 2021 a prezentat 53 de lucrări în premieră românească şi trei lucrări în premieră mondială. Printre acestea, se află şi Te Deum-ul compus de Jose Cura pentru a celebra cea de-a 25-a ediţie a Festivalului Enescu. Au fost prezentate în premieră românească patru opere şi mai multe lucrări vocal simfonice de Stravinski, Cura şi Enescu (oratoriul Strigoii).

Un articol de Petre Ivan|29 septembrie 2021

Festivalul Internațional George Enescu a marcat cea de-a 25-a ediție a sa, desfășurată cu succes între 28 august și 26 septembrie 2021, cu performanța de a fi cel mai mare festival de muzică clasică la nivel internațional din acest an. Cu 78 de concerte, aproximativ 3500 de artiști români și străini, 32 de orchestre din 14 țări, printre care unele dintre cele mai bine cotate din lume, peste 100 de soliști și dirijori faimoși la nivel mondial, dintre care 25 care au participat pentru prima oară, Festivalul Enescu și-a desfășurat întregul program artistic propus publicului, timp de patru săptămâni, chiar dacă a trebuit să înlocuiască din scurt o orchestră și trei soliști.

În această ediție au fost interpretate cele mai multe lucrări enesciene din istoria Festivalului – 42 – celebrând și 140 de ani de la nașterea lui George Enescu. De asemenea, Festivalul l-a onorat și pe Stravinsky, la 50 de ani de la moartea sa.

Spectatorii Festivalului Enescu

Aproximativ 75.000 de spectatori din România și mai multe țări ale lumii au urmărit concertele organizate la București, în cele patru săli principale ale Festivalului, și transmise online, la care se adaugă și publicul care a participat la evenimentele desfășurate în seriile „București Creativ” și „Festivalul Enescu în țară”.

În cele patru săli principale ale Festivalului (Ateneu, Sala Palatului, Sala Radio și Auditorium), publicul s-a ridicat la aproximativ 54.000 de persoane, în condițiile în care gradul de ocupare a fost restricționat, iar biletele și abonamentele au fost puse în vânzare cu mult mai târziu decât calendarul obișnuit, din cauza pandemiei.

Topuri ale concertelor, în funcție de vânzări și public

Cele 5 concerte la care biletele au fost epuizate cel mai rapid au avut loc la Ateneu: Recitalul cu Maxim Vengerov (vioară) și Polina Osetinskaya (pian); Orchestra de Cameră Mahler, cu Yuja Wang la pian; Recitalul lui Joyce DiDonato, împreună cu Il Pomo d’Oro, Orchestra Filarmonicii Regale din Londra.

Cele mai populare 5 concerte de la Sala Palatului au fost: Orchestra Regalã Concertgebouw din Amsterdam (26.09); Orchestra Regalã Concertgebouw din Amsterdam (25.09); Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia din Roma (24.09); Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia din Roma (23.09); Orchestra Românã de Tineret (22.09).

Cele mai populare 5 concerte de la Ateneu au fost: Orchestra de Cameră Mahler, cu Yuja Wang la pian; Orchestra de Camerã A Filarmonicii Germane din Bremen; Münchener Bach-Orchester und Chor; Recital Maxim Vengerov (vioară) și Polina Osetinskaya (pian); Recital Joyce DiDonato, împreună cu Il Pomo d’Oro.

La Sala Radio, cele mai populare 5 concerte au fost: Orchestra Simfonică București (19.09); Orchestra de Camerã Dogma (25.09); Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu (18.09); Orchestra Filarmonicii Moldova din Iași (12.09); Orchestra Filarmonicii Banatul din Timișoara (11.09).

La Sala Auditorium, cele mai populare 5 concerte au fost: Orchestra Simfonicã WDR din Köln – Chamber Players (26.09); Orchestra Controcorrente (25.09); Recital Norbert Anger Violoncel, Sina Kloke Pian (19.09); Manuel Fischer-Dieskau & Cyprien Katsaris (12.09).

Majoritatea spectatorilor prezenți în sălile Festivalului Enescu au fost din România. Chiar dacă au fost vândute bilete unor cetățeni străini, numărul acestora a fost foarte mic, spre deosebire de alți ani, din cauza pandemiei și a restricțiilor de circulație. Din Marea Britanie au cumpărat bilete 29 de spectatori, din Elveția – 20; din SUA – 9; din Canada – 5; din Franța – 5; din Olanda – 2, din Siria – 2, din Israel și din Italia – câte unul.

Festivalul Enescu online

Pentru prima dată, concertele Festivalului Enescu transmise online au fost păstrate în mediul virtual timp de 12 ore, pentru a fi urmărite de pe mai multe fusuri orare. Transmisiile online au fost gratuite. Un număr de 20.358 de spectatori au urmărit online muzica Festivalului Enescu, din care 14.000 din România, iar restul din străinătate. Topul țărilor de proveniență a spectatorilor din mediul virtual este: Germania (759 de melomani), SUA (600), Franța (500), Italia (470), Marea Britanie (300), China (300), Spania (200).

Topul celor mai vizionate trei concerte online este: Orchestra Filarmonică Din Zagreb (29.08) – 514 spectatori; London Symphony Orchestra (29.08) – 404 spectatori; Orchestra Filarmonicii George Enescu (28.08) – 377 spectatori.

În strategia de organizare și de comunicare a Festivalului Enescu 2021, promovarea concertelor gratuite online a fost secundară, prioritate având organizarea și promovarea participării publicului la concertele în săli, în condiții de siguranță sanitară.

Pe perioada Festivalului, între 28 august și 26 septembrie, site-ul a înregistrat 135.486 utilizatori unici. Din luna iulie, când a început vânzarea de bilete și până la finalul Festivalului, paginile site-ului au fost accesate de 2.099.331 de ori, în 461.753 de sesiuni de către 190.228 de vizitatori unici.

Cifre și date ale Festivalului Enescu 2021

• 4 serii de concerte (cu una mai puțin față de edițiile din alți ani, din cauza pandemiei): Mari Orchestre (Sala Palatului); Recitaluri și concerte (Ateneu); Muzica Secolului XXI (Sala Radio); Enescu și contemporanii – muzică de cameră (Auditorium).
• Cea de-a treia ediție a Forumului Internațional al compozitorilor, cu participarea unor mari compozitori, precum: Salvatore Sciarrino, Francesco Filidei, Dieter Ammann, Jonathan Dove, Patrick Hawes, Peter Jablonski, Tim Benjamin, Martin Torp, Gabriel Iranyi, Cornel Taranu, Dan Dediu
• 3500 de artiști români și străini au venit în România
• 78 de concerte desfășurate la București
• 13 orașe în care s-a desfășurat Festivalul Enescu în țară: Cluj, Sibiu, Satu Mare, Timișoara, Bacău, Iași, Focșani, Constanța, Râmnicu Vâlcea, Pitești, Ploiești, Păulești
• Peste 8000 nopți de cazare
• 104 autocare utilizate pentru transportarea artiștilor
• Peste 20 de camioane cu instrumente și materiale pentru orchestre
• Peste 700 de transferuri și 15.000 km parcurși cu mașinile oficiale
• Peste 250 de interviuri programate începând din vară (telefonic/zoom/ față în față)
• Peste 120 de jurnaliști români acreditați
• 30 de jurnaliști străini acreditați
• Echipa Festivalului Enescu a fost formată din aproximativ 70 de persoane, dintre care o bună parte sunt angajați pe perioadă determinată, pentru ultimele săptămâni de pregătire și pentru perioada de desfășurare a evenimentelor.
• Este ultima ediție a Festivalului Enescu cu Vladimir Jurowski în calitate de Director Artistic și cu Mihai Constantinescu, în calitate de Director Executiv.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.