Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” – Peste 3.000 de spectatori
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-making-waves-new-romanian-cinema-peste-3-000-de-spectatori/

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.   „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York […]

Un articol de Andrada Văsii|10 decembrie 2012

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.

 

„Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York de Corina Şuteu şi Oana Radu, fostele directoare ale ICR din metropola americană. Festivalul s-a desfăşurat în perioada 29 noiembrie-5 decembrie.

„Expunerea impresionantă din presa americană (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc.) a atras peste 3.000 de spectatori la proiecţiile din acest an, vizibil mai mare faţă de ediţia din 2011. În conversaţiile de la recepţia de închidere, spectatorii, în egală măsură americani şi români din diaspora, au apreciat admirativ că această ediţie, realizată complet independent şi fără sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reuşită de pînă acum, declarîndu-şi anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013”, se arată într-un comunicat remis, sâmbătă de organizatorii festivalului.

Potrivit comunicatului, Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” s-a încheiat cu proiecţia celui mai titrat film românesc al anului, „După dealuri”, în prezenţa actriţelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan. Sala Walter Reade din cadrul Lincoln Center s-a dovedit neîncăpătoare, iar mulţi dintre cei veniţi la un bilet în plus nu au putut intra, trebuind să aştepte lansarea americană din februarie 2013. Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative şi Film Society of Lincoln Center, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat Guiding Stars Who Had Never Acted Before, se mai spune în comunicat.

 

La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) şi Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american ai filmului „După dealuri”, Julia Pacetti, publicist „Making Waves”, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, şi echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott şi Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd, Corina Şuteu, preşedinte „Making Waves”, şi Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au făcut bilanţul actualei ediţii, şi cele două protagoniste din film.

Timp de şapte zile, „Making Waves: New Romanian Cinema” a prezentat în faţa publicului new-yorkez o selecţie alcătuită din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri din cariera regizorului Alexandru Tatos, căruia festivalul i-a dedicat o retrospectivă), 4 documentare şi 7 scurtmetraje. Festivalul a debutat cu premiera new-yorkeză a filmului „Despre oameni şi melci”, în prezenţa regizorului Tudor Giurgiu şi a actorilor Monica Bârlădeanu şi Andi Vasluianu, şi a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu „Nunta de piatră” a tandemului regizoral Dan Piţa – Mircea Veroiu, în prezenţa actriţei Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia.

Totodată, prezentarea filmului „Secvenţe” a fost punctul de plecare al programului „Creative Freedom Through Cinema”, susţinut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina Şuteu şi Jakab Orsos (director al festivalului PEN World Voices) şi rezervat analizei contextului sociopolitic din România şi Ungaria, precum şi investigării relaţiei dintre domeniul artistic şi orgoliile politice. La cele două dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizuală a festivalului „Making Waves”, producătorul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoară şi curatorul György Szabó.

„Cenzura nu poate fi asemuită unui bloc unitar, nu e o listă cu lucruri pe care să le faci şi lucruri pe care să nu le faci. Nimeni nu îţi dă o listă, aşa că nu ştii ce e interzis, ceea ce creează o relaţie foarte ambiguă între artist şi Putere. Nu ştii niciodată ce vrea Sistemul de la tine”, a declarat Dan Perjovschi, care şi-a dublat discursul cu o percutantă prezentare vizuală.

„Odată cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea decidenţilor din domeniul culturii şi al artelor au fost schimbaţi. Criteriul nu a fost competenţa, ci loialitatea faţă de noua orînduire, aşa că eşalonul secund, de oameni mai puţin pregătiţi, a trecut în prim plan. Artiştii care nu devin înregimentaţi politic nu au acces la fonduri”, a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta.

„Credinţa că arta ar trebui pusă în slujba statului este una adânc înrădăcinată, iar 1989 n-a făcut decât să marcheze o pauză în această relaţie vinovată. 20 de ani sunt o perioadă suficient de mare pentru ca forţele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unică voce în cultură să se regrupeze. Faptul că România şi Ungaria urmează aceeaşi traiectorie din punctul de vedere al intersectării domeniului cultural cu cel politic nu e o coincidenţă, ci marchează finalul unei perioade de incubaţie”, a spus şi Mona Nicoară.

Pe de altă parte, printre invitaţii de la această ediţie a festivalului s-au mai numărat regizorul Radu Gabrea şi actriţa Victoria Cociaş („Trei zile până la Crăciun”), şi actriţa Anda Onesa („Duios Anastasia trecea”).

Prezentat de Romanian Film Initiative (RFI) şi Film Society of Lincoln Center (FSLC), în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Centrul Naţional al Cinematografiei, „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost susţinut financiar de Trust for Mutual Understanding, Blue Heron Foundation, artistul vizual Adrian Ghenie şi peste 300 de crowd-funders pe platforma Kickstarter.

Boardul festivalului este format din Corina Şuteu, preşedinte, Mihai Chirilov, director artistic, Scott Foundas, associate program director FSLC, şi Oana Radu, manager al festivalului.

Ca urmare a deciziei din luna august a lui Horia-Roman Patapievici de a părăsi şefia ICR Bucureşti (acesta fiind înlocuit cu Andrei Marga), Corina Şuteu şi Oana Radu au demisionat de la conducerea ICR din New York. Corina Şuteu a spus că nu doreşte să participe la „agonia instituţională”, aşa cum a calificat ea, din perspectiva experienţei sale de 20 de ani în cooperare instituţională, viitorul Institutului Cultural Român, a cărui activitate „a reuşit să sincronizeze România la caracterul conectiv al lumii moderne, doar cu ajutorul echipei Patapievici”.

 

Sursa: Mediafax

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.