Festivalul Naţional de Teatru 2012, deschis într-o notă optimistă, cu spectacolul “D’ale noastre”, dedicat lui I.L. Caragiale
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-national-de-teatru-2012-deschis-intr-o-nota-optimista-cu-spectacolul-dale-noastre-dedicat-lui-i-l-caragiale/

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară. Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor […]

Un articol de Andrada Văsii|29 Octombrie 2012

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară.

Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor produse în România pe parcursul unei stagiuni, a ajuns în acest an la cea de-a 22-a ediţie, care se desfăşoară începând de vineri până pe 4 noiembrie.

 

Cele câteva sute de persoane care au mers vineri seară la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB) pentru a lua parte la deschiderea festivalului au fost întâmpinate de la intrarea în instituţie de o inedită “supracopertă” a evenimentului: “Căruţa cu paiaţe”, care şi-a luat numele de la grupul statuar creat de sculptorul Ioan Bolborea şi care străjuieşte esplanada TNB.

Astfel, patru dintre membrii companiei Antagon theatre AKTion din Germania, cărora li s-au alăturat patru actori români, au însufleţit, pentru o jumătate de oră, în faţa Teatrului Naţional Bucureşti, personaje din universul lui Caragiale. Printre spectatori au circulat Rică Venturiano şi Ziţa, Zoe şi Cetăţeanul turmentat, Farfuridi şi Brânzovenescu. Aceştia au recreat pentru public situaţii din piesele lui Caragiale, “la înălţime”, actorii făcându-se remarcaţi şi datorită picioroangelor pe care se aflau.

Dacă aceştia au deschis neoficial FNT 2012, ediţia din acest an a festivalului a fost deschisă oficial în Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, de Ion Caramitru, directorul general al TNB, de Alice Georgescu, directorul artistic al evenimentului, şi de Victor Opaschi, secretar de stat în Ministerul Culturii.

Potrivit lui Ion Caramitru, Festivalul Naţional de Teatru este un eveniment care a ajuns “la o vârstă a maturităţii şi a tinereţii în acelaşi timp”. “Este o maturitate încercată zilnic, dar festivalul supravieţuieşte”, le-a spus Caramitru spectatorilor. El a precizat că, până la ediţia din acest an, organizatorii au încercat să dea FNT şi o “dimensiune internaţională”, care nu a mai putut fi respectată în 2012 din cauza “rigorilor crizei”. Caramitru a mai spus că speră că această lipsă va putea fi totuşi suplinită prin spectacolele de calitate selecţionate la FNT 2012.

Optimistă a fost şi Alice Georgescu, care a apărut pe scenă îmbrăcată într-un sari, precizând că poartă o “vestimentaţie spectaculoasă şi probabil surprinzătoare”, deoarece recent a vizitat India, o ţară în care oamenii zâmbesc, în ciuda faptului că trăiesc în sărăcie. “Acest costum este un omagiu pe care-l aduc acelui loc şi un fel de speranţă pentru noi. Nu sărăcia este groaznică, ci alte lucruri sunt. Aş vrea ca acest festival să fie un moment de bucurie”, a mai spus Alice Georgescu.

Seara de deschidere a FNT 2012 a continuat cu spectacolul de teatru coregrafic “D’ale noastre”, realizat de Gigi Căciuleanu după texte de I.L. Caragiale, o montare care a reflectat de altfel şi unul din pilonii centrali ai ediţiei din acest an a festivalului – I. L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte.

Sosit la Bucureşti în primăvara acestui an, cunoscutul dansator şi coregraf Gigi Căciuleanu a pus în scenă, alături de tinerii săi dans-actori, membri ai Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, spectacolul “D-ale noastre”, în premieră, pe 15 iunie, la Teatrul Naţional Bucureşti.

“Intenţionez să-l scot pe Caragiale din specificul local pentru ca spectacolul să poată fi înţeles şi de un chilian şi de un francez, de oricine”, a explicat, la momentul respectiv, Gigi Căciuleanu, demersul său artistic. “Personajele le-am gândit mai degrabă pe tipologii ca «Frumosul urbei», «Frumoasa urbei», grupul din «D’ale carnavalului» l-am numit «Cvintet de mahala». Nu am vrut să fac din Caragiale ceea ce ar face orice regizor de teatru şi nici ceea ce ar face orice coregraf. Pentru că eu fac teatru coregrafic, iar oamenii cu care lucrez se numesc dans-actori. (…) Eu am luat actori care, intrând într-o spirală ascendentă, redevin dansatori, având preocuparea funcţionării mecanismelor corporale la fel de mare ca pe cea a funcţionării mecanismelor teatrale”, a mai spus el.

De altfel, Gigi Căciuleanu a fost alături de dansatorii săi şi vineri seară, la deschiderea Festivalului Naţional de Teatru, aceştia fiind aplaudaţi minute în şir de spectatori.

Spectacolul este interpretat de “dans-actorii” Ramona Bărbulescu, Rasmina Călbăjos, Alexandru Călin, Lari Giorgescu, Ştefan Lupu, Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Vanda Ştefănescu, Istvan Teglas – membri ai Gigi Căciuleanu Romania Dance Company. Scenografia este semnată de Corina Grămoşteanu, muzica, de DJ Vasile, “asezonată cu Beethoven, Mozart, Verdi şi altele”, inserturi “menite să universalizeze comportamentul personajelor”, după cum a declarat Gigi Căciuleanu.

În cele zece zile de FNT, spectatorii se vor bucura şi de alte spectacole, reunite în secţiunea dedicată lui I.L. Caragiale, respectiv: “Două loturi” de I. L. Caragiale (regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Bucureşti), “Năpasta” de I. L. Caragiale (regia Cristi Juncu, Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti), “O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale (regia Mircea Cornişteanu, Teatrul Naţional “Marin Sorescu” Craiova) şi “O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale (regia Mihai Mălaimare, Teatrul Masca, Bucureşti).

Pe de altă parte, FNT 2012 stă şi sub simbolul operei regizorale a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi.

Astfel, festivalul include un “Focus: Silviu Purcărete – un univers regizoral”, o secţiune care va cuprinde următoarele spectacole semnate de cunoscutul regizor: “Aşteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett (Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu), “Călătoriile lui Gulliver” – exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift (Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu), “Gianni Schicchi”, de Giacomo Puccini (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), şi “Măsură pentru măsură”, după William Shakespeare (Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova).

Festivalul stă, totodată, sub semnul unui alt autor căruia UNESCO i-a dedicat, alături de I.L. Caragiale, anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie.

În secţiunea “Strindberg, înaintaşi, urmaşi” sunt incluse următoarele piese: “Domnişoara Iulia”, de August Strindberg (regia Felix Alexa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj), “Hedda Gabler”, de Henrik Ibsen (regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj), şi “Înainte de pensionare”, de Thomas Bernhard (regia Christian Papke, Teatrul Naţional Timişoara).

Alături de cele trei secţiuni ce reflectă în mod specific creaţia acestor personalităţi ale scenei universale, afişul festivalului cuprinde un număr de spectacole semnificative pentru fizionomia stagiunii 2011/2012, care, indiferent că pornesc de la texte de William Shakespeare, Molière, Calderón de la Barca, Albert Camus, Gellu Naum şi Herta Müller, indiferent că sunt semnate de regizori precum Andrei Şerban, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, László Bocsárdi, Radu Afrim sau de tineri debutanţi, indiferent că sunt grupate sub titlul generic “De toate pentru toţi”, “Actorii, în prim-plan” şi “Teatrul de mâine”, alcătuiesc, laolaltă, o imagine a vieţii.

Astfel, secţiunea “De toate pentru toţi” include spectacole precum: “Carmina Burana” de Carl Orff (regia Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, compania “Liviu Rebreanu”), “Insula”, după Gellu Naum, spectacol-concert de Ada Milea (Teatrul Naţional Cluj-Napoca), şi “Ultima zi a tinereţii”, după Tadeusz Konwicki (regia Yuri Kordonsky, Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu).

În cadrul secţiunii “Actorii în prim-plan” se regăsesc titluri precum “2×2”, după Murray Schisgal şi Harold Pinter, cu Amalia Ciolan, Marcello Cobzariu, Maia Morgenstern şi Mircea Rusu în distribuţie (regia Vlad Stănescu, o producţie a Teatrului Naţional Bucureşti), şi “Vocea umană”, de Jean Cocteau, cu Oana Pellea (regia Sanda Manu, Teatrul Metropolis, Bucureşti).

Totodată, secţiunea “Teatrul de mâine” reuneşte spectacolele “Casa M”, de Luminiţa Ţîcu (Centrul de Arte Coliseum, Chişinău), “Jocuri în curtea din spate”, de Edna Mazya (regia Bobi Pricop, Teatrul Act, Bucureşti), şi “Poveşti de familie”, de Biljana Srbljanovic (regia Vlad Cristache, Teatrul “Maria Filotti”, Brăila).

FNT este organizat de Uniunea Teatrală din România (UNITER) şi are ca finanţatori Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria Municipiului Bucureşti, prin ArCuB. Bugetul de anul acesta al FNT este de 2.812.000 de lei (aproximativ 614.000 de euro), cu peste 100.000 de euro mai puţin decât în 2011.

Parteneri strategici ai FNT 2012 sunt Teatrul Naţional Bucureşti, Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Odeon,Teatrul “Bulandra”, Teatrul Metropolis, Teatrul ACT, Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” şi Club “La Scena”.

 

Sursa: Mediafax

10
/07
/19

Cea de-a treia ediție Cantus Mundi București Fest, cel mai mare eveniment național de educație și integrare socială prin muzică, se va desfășura la sfârșitul acestei săptămâni, 11-14 iulie, în parcul Herăstrău, intrarea Charles de Gaulle, între orele 10:00 - 00:00. Intrarea este liberă la toate activitățile și concertele din cadrul festivalului. 

10
/07
/19

Săptămâna aceasta începe cea de-a 23-a ediție a Gărâna Jazz Festival. 60 de artiști din toată lumea, inclusiv România, aduc 20 dintre cele mai noi proiecte din jazzul mondial pe cele trei scene ale festivalului, de joi, 11 iulie, până duminică, 14 iulie.  

10
/07
/19

Turneul naţional „Orgile României” îşi propune la prima sa ediţie o incursiune sonoră şi vizuală în lumea acestui instrument, aşa cum poate fi el descoperit în România. Turneul naţional va trece prin 7 oraşe și va fi realizat de un tânăr organist român aflat la început de carieră, Vlad Vişenescu.

09
/07
/19

Festivalul Internațional „Vara Magică” invită pentru a opta vară consecutiv iubitorii de muzică clasică aflați în București în lunile iulie şi august să vină la seria de 13 concerte camerale și simfonice ce se va desfășura între 10 iulie și 21 august, în serile de miercuri și joi, la Ateneul Român, sub egida aniversară „Bucureşti 560”.

09
/07
/19

Peter Parker revine la Cinema City în rolul supereroului prietenos în „Spider-Man: Far From Home”, următorul capitol al seriei care se continuă după acțiunea din „Avengers: Endgame”. Deși decide să se alăture celor mai buni prieteni ai lui într-o vacanță europeană, planul lui de a renunța la statutul de supererou pentru câteva săptămâni este lăsat în urmă rapid când acceptă să îl ajute pe Nick Fury să descopere misterul atacurilor care creează haos pe continent.

08
/07
/19

Până pe 15 august 2019, Festivalul de Benzi Desenate Istorice Brașov strânge candidaturi de la artiști din toată țara pentru expoziția centrală organizată la Sala Olimpia din Brașov. Cinci câștigători vor fi premiați și vor avea lucrările expuse și într-o expoziție outdoor prezentată în Piața Sfatului din Brașov.

08
/07
/19

În anul 2009, istoricul a predat editurii Humanitas un manuscris pe care l-a cerut publicat după moartea sa. Scriitorul avea nouăzeci și trei de ani și a mai trăit încă (aproape) un deceniu. S-a săvârșit în ianuarie 2018, la (aproape) o sută doi ani. Cartea aceea era „Amintiri și povești mai deocheate”.

07
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Iubitorii de cinema realist au la dispoziție în cinematografe filmul „Saf”, regizat de turcul Ali Vatansever, o coproducție Turcia-România-Germania. Pasionații de un cinema-fantezie pot alege „Nopți magice”, al consacratului regizor italian Paolo Virzì. Ambele filme au probleme, în special la scenariu, dar propun și câteva idei bune.

Page 10 of 818« First...89101112...203040...Last »