Festivalul Național de Teatru, rampă de lansare pentru spectacolele românești în străinătate
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-national-de-teatru-rampa-de-lansare-pentru-spectacolele-romanesti-in-strainatate/

Ne face o deosebită plăcere să salutăm succesul repurtat de trupa Teatrului Maghiar de Stat Cluj, prezent în premieră la Festivalul Internaţional de Teatru Clasic din Almagro (FITCA), Spania, cu spectacolul „Julius Caesar” de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete.

Un articol de Petre Ivan|6 August 2017

Reprezentaţiile au avut loc pe 28 şi 29 iulie, în ultimele zile ale ediţiei aniversare cu numărul 40 a Festivalului de la Almagro, considerat unul dintre cele mai importante evenimente ale lumii dedicate teatrului clasic.

Constatăm astfel că invitarea şi participarea la Bucureşti, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, a directorilor şi selecţionerilor unor importante Festivaluri din lume se dovedeşte fertilă şi inspiraţională. Aşa s-a petrecut şi în ediţia FNT 2016, când între invitaţii directorului artistic al FNT, Marina Constantinescu, s-a aflat şi coordonatorul programului internaţional al Festivalului de la Almagro, doamna Teresa Pérez-Prat, care şi-a manifestat interesul pentru trei dintre spectacolele vizionate, alegând în final pentru ediţia din acest an al FITCA producţia „Julius Caesar” de la Cluj.

Aflaţi pentru prima dată la Almagro, românii de la Teatrul Maghiar din Cluj au triumfat cu excelentul lor Julius Caesar” – titra pe 01 august cotidianul Lanza din La Mancha – Castilia. („Los rumanos del Hungarian Theatre triunfan en el estreno de su excelente Julio César” ), în timp ce cotidianul madrilen El Pais scria în 30 iulie despre montarea renumitului regizor Silviu Purcărete: „O punere în scenă viguroasă, strălucitoare şi traversată de un filon poetic violent. Un Julius Caesar fără compromisuri sau irosiri, interpretat formidabil de trupa Teatrului Maghiar din Cluj”.

Julius Caesar” a fost singurul spectacol din România invitat la acest important festival al Europei, care s-a desfăşurat în perioada 06–30 iulie 2017 şi care programează atât spectacole semnificative pentru epoca barocului european (drame elisabetane, piese franceze neoclasice sau texte scrise în epoca de aur a Spaniei) cât şi spectacole din tradiţia teatrului oriental (teatrul sau kabuki).

În aceeaşi serie de reuşite ale prezenţei teatrului românesc pe scenele europene având ca punct de plecare colaborarea şi vizionările înlesnite de FNT, se înscrie şi succesul înregistrat în toamna anului trecut (17-24 octombrie 2016)  în cadrul Ciclului Teatral Internaţional „Una mirada al mondo”, organizat de Centrul Dramatic Naţional din Madrid şi ICR Madrid, unde trupa bucureşteană a Teatrului Odeon a prezentat spectacolul „De vânzare/ For sale” semnat de Gianina Cărbunariu. Acesta a fost remarcat de d-na Ioana Anghel, director al ICR Madrid, în cadrul ediţiei a 24-a a Festivalului Naţional de Teatru, care a depus toate eforturile ca „De vânzare,” să poată fi vizionat de publicul din capitala Spaniei.

Bucurându-se de o largă apreciere, producţia Teatrului Odeon a revenit în peninsula iberică şi în acest an, la sfârşitul lunii mai, cu două reprezentaţii în cadrul celei de-a 18-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru şi Artă de Stradă (TAC) de la Valladolid.

Pe parcursul timpului şi alte spectacole româneşti, care au avut şansa de a fi vizionate în Festivalul Naţional de Teatru de invitaţii speciali prezenţi la Bucureşti, s-au bucurat de turnee şi reprezentaţii efectuate pe scenele europene. Între acestea amintim:

– spectacolul “20/20“, de Gianina Cărbunariu produs de “Studio Yorick” din Târgu-Mureş – invitat în anul 2011 la Festivalul Internaţional de Teatru „Dialog” din Wroclaw de directoarea acestuia – doamna Krystyna Meissner;

– spectacolele „Herr Paul” (pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Tineretului  din Piatra Neamţ) şi „Sado Maso Blues Bar” de Gianina Cărbunariu (Teatrul Mic, Bucureşti), invitate în 2011 să participe la cea de-a V-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Demoludy” din Olsztyn, Polonia, de către directorul acestuia – domnul Marcin Zawada;

– spectacolul „Amalia respiră adânc” al Teatrului Naţional din Cluj, invitat în anul 2015 de doamna Cristina Hoffman (fost director al ICR Berlin) să susţină reprezentaţii în capitala Germaniei;

– spectacolul „Parallel” al companiei independente „Reactor de creaţie şi experiment” din Cluj, invitat să participe în Italia la Festival delle Colline Torinesi, în 2015;

– sau spectacolul „Între noi e totul bine” de Dorota Masłowska pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Naţional din Bucureşti – care a fost recomandat de acelaşi Marcin Zawada, în anul 2016, să deschidă Festivalul de Dramaturgie Contemporană Poloneză din Wroclaw (capitală culturală europeană 2016).

Foto: Andrei Gîndac

17
/01
/19

TURISM CULTURAL. Iordania e cu mult mai mult decât deșertul Wadi Rum și Petra, minunea din deșert, binecunoscute de altfel călătorilor români. Vă propunem altceva.

16
/01
/19

Romanul autobiografic „Promisiunea zorilor” de Romain Gary (traducere din franceză și note de Daniel Nicolescu) a fost publicat la editura Humanitas Fiction, în anul 2018.

16
/01
/19

Editura Litera anunță peste 700 lansări editoriale noi în 2019 și vă propune să notați în agendă cărțile-eveniment peste care nu trebuie să treceți fără a le fi citit anul acesta.

16
/01
/19

Seară specială la Teatrelli, cu intrare liberă: Constantin Bălăceanu-Stolnici și Adrian Majuru invită publicul la o dezbatere care marchează împlinirea a 160 de ani de la Unirea Principatelor Române.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

15
/01
/19

După cum veți afla de pe această pagină, sunt un băiețel de doi ani, diagnosticat după Crăciun cu neuroblastom* (cancer – cu metastaze multiple). Știu că asta sună un pic înfricoșător, dar câtă vreme există speranțe, rămân încrezător. Iată, am reușit și o rimă, mi se mai întâmplă...

15
/01
/19

Opera Națională București prezintă joi, 17 ianuarie, începând cu ora 18:30 spectacolul „Faust” de Charles Gounod. Regia poartă semnătura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creată de Cătălin Ionescu Arbore, coregrafia de către Alexa Mezincescu, iar mișcarea scenic de către Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.

14
/01
/19

Spectacolul „Ultima bandă a lui Krapp”, în regia lui Toma Dănilă, după un text de Samuel Beckett, se joacă la Unteatru. În spectacol apare un singur actor: Constantin Cojocaru.

14
/01
/19

„Anul Cărții” se deschide cu o conferință națională dedicată profesioniștilor în comunicare din editurile românești. Programată pe data de joi, 17 ianuarie 2019, începând cu ora 10.00, la Salonul de Carte „Luceafărul” (Bulevardul Unirii nr. 10), conferința își propune să îi reunească pe specialiștii în comunicare din editurile autohtone.

Page 1 of 76912345...102030...Last »