VIDEO La categoriile „Supernova“ şi „Fără limită“, în cadrul TIFF 2013, vor fi prezente, în premieră, filme multi-premiate
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-multi-premiate-si-in-premiera-la-categoriile-supernova-si-fara-limita-in-cadrul-tiff-2013/

Două dintre cele mai populare secţiuni ale Festivalului Internaţional de Film Transilvania, „Supernova“ şi „Fără limită“/„No Limit“, revin anul acesta cu o selecţie de filme.

Un articol de Andrada Văsii|22 aprilie 2013

Două dintre cele mai populare secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca), Supernova și Fără limită/ No Limit, revin anul acesta cu o selecție de filme multi-premiate, majoritatea în premieră în România.

„Supernova“ reunește, în mod tradițional, filmele care au impresionat juriile, critica și publicul în marile festivaluri ale lumii, de la Cannes, Berlin și Veneția, la Pusan, Toronto și Sundance. Anul acesta, pe lângă titlurile anunțate deja – „Après mai“ (r. Olivier Assayas), „Laurence Anyways“ (r. Xavier Dolan), „Like Someone in Love“ (r. Abbas Kiarostami) și „Foxfire“ (r. Laurent Cantet). În „Supernova“ vor fi proiectate, în premieră, alte câteva filme pe care cinefilii nu le pot rata.

Filme multi-premiate

Un prieten vechi al TIFF-ului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu „Gloria“, filmul pentru care actrița Paulina Garcia a primit Ursul de Argint pentru interpretare feminină la Festivalul de la Berlin. Lelio a câștigat Trofeul Transilvania în 2007, cu „La Sagrada familia“ şi premiul FIPRESCI în 2010, cu „Navidad“. „Gloria“, distins și cu Premiul Juriului Ecumenic la Berlin, este portretul unei femei de 58 de ani, puternică și încă atrăgătoare, divorțată, care încearcă să sfideze singurătatea și vârsta.

Tot pentru interpretare feminină, dar la Festivalul de la Veneția, a fost premiată și actrița Hadas Yaron, din „Fill the Void“ (r. Rama Burshtein), propunerea Israelului la Oscar. Plasat în comunitatea ultra-ortodoxă din Tel Aviv, „Fill the Void“ este drama unei tinere forțate să se căsătorească cu soțul surorii ei, atunci când aceasta moare pe neașteptate.


Dramă cotidiană și în alb negru

„Pietà“, în regia lui Kim Ki-duk, distins cu Leul de Aur la Veneția și propus de Coreea de Sud la Oscar, este o dramă viscerală, complexă, despre relația bizară dintre un recuperator renumit pentru cruzimea și brutalitatea sa și femeia care îl vizitează într-o zi, susținând că este mama sa.

La fel de violent este și „New World“/ „Sinsegye“ (r. Park Hoon-jung), un film noir inteligent și alert, hit în box office-ul din Coreea de Sud, după care Hollywood-ul va face un remake. Din Asia vine și „Thy Womb“, al renumitului cineast filipinez Brillante Mendoza, drama emoționantă a unui cuplu care apelează la o mamă surogat, selecționată în peste 20 de festivaluri, inclusiv la Veneția – unde a obținut trei premii din partea unor jurii independente.

Trilogie și documentar

De senzații tari, întâlniri bizare și imagini greu de uitat vor avea parte cinefilii, ca în fiecare an, în secțiunea „Fără Limită“/„No Limit“.

Pe lângă mult-așteptatul maraton „Paradise“, în regia lui Ulrich Seidl – o trilogie care a bifat competițiile a trei mari festivaluri –  spectatorii TIFF se vor delecta cu filme ca „Simon Killer“ (r. Antonio Campos), în care un tânăr american (Brady Corbet, din „Funny Games“ și „Melancholia“) ajuns în Paris începe o relație de bizară dependență, violentă, cu o prostituată.

„The Act of Killing“ este excelentul documentar al lui Joshua Oppenheimer, un film năucitor și suprarealist, în care foşti „ucigaşi de comunişti“ din Indonezia își reconstituie în fața camerei propriile crime, în stilul filmelor care i-au inspirat.

Despre țările bogate 

Despre ce clocotește în spatele aparentei liniști din casele țărilor bogate și civilizate vorbește regizoarea norvegiană Eva Sørhaug într-un thriller memorabil, „90 minutes“, centrat pe trei povești diferite despre violența domestică extremă.

În „Fatal“/ „Kashi-ggot“ (r. Lee Don-ku), proiectat în secțiunea Panorama la Berlin, un viol comis în școală nu rămâne fără consecințe atunci când unul dintre violatori, forțat de colegi să participe la act, își întâlnește după câțiva ani victima.

O combinație de film noir cu eseu cinematografic și policier, „The Last Time I Saw Macao“/ „A Última Vez Que Vi Macau“ (r. João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata) e un veritabil trip cinematografic, care bricolează hipnotic arhitectura unui oraș cvasi-imaginar și misterios. Mențiune specială la Locarno.

Info:

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).

Foto credit: „Fatal“

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.