#FilmeDeCannes. Din Rusia, cu durere
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-din-rusia-cu-durere/

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă – „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 octombrie 2021

„Unclenching the Fists”, al doilea lungmetraj al regizoarei Kira Kovalenko, a şi obţinut trofeul cel mare. Prin estetica sa hiper-realistă (cadre strânse, sufocante, pe personaje, o cameră bâţâită şi o imagine brută, rugoasă), dar şi prin subiect, filmul mi-a amintit imediat de o altă producţie rusească din Un Certain Regard, câştigătoare a premiului FIPRESCI în 2017 – „Closeness”, de Kantemir Balagov.

Suntem tot într-o comunitate închisă, puternic legată de tradiţii, doar că acum este vorba de cecenii din Osetia de Nord, republică autonomă din Caucazul rusesc. O tânără care poartă încă traumele fizice şi psihice ale luării de ostatici de la o şcoală din Beslan, în 2004, încearcă să se emancipeze de sub controlul tatălui său, dar şi de sub influenţa unui mediu social dominat de bărbaţi şi fără perspective. Filmul urmăreşte această luptă intensă pentru eliberare, şi o face cu destul meşteşug regizoral.

Problema e însă că am mai văzut acest film de multe ori (paradoxal pentru un lungmetraj premiat într-o secţiune intitulată Un Certain Regard), pentru că scenariul urmează toate bornele la care te-ai aştepta.

Inedite sunt totuşi spaţiul unde se desfăşoară povestea şi comunitatea în care pătrundem – e întotdeauna plăcut să vezi pe ecran noi teritorii. Un plus este şi actriţa din rolul principal, Milana Aguzarova, cu un chip expresiv şi cu o energie deseori captivantă.

Mai bun mi s-a părut în schimb „House Arest”, de Aleksei Gherman Jr., un regizor ale cărui precedente două titluri, „Under Electric Clouds” şi „Dovlatov”, mi-au plăcut de asemenea foarte mult. De această dată, cineastul rus abandonează parabola SF şi incursiunea în trecut şi atacă dictatura actuală din ţara sa.

Deşi nu vorbeşte direct despre Putin, ci propune ca subiect confruntarea dintre un profesor de literatură dintr-un oraş de provincie, acuzat pe nedrept de delapidarea unor fonduri pentru o conferinţă, şi primarul venal pe care intelectualul îl critică public, „House Arest” este un rechizitoriu al corupţiei şi despotismului din Rusia.

Întregul film se desfăşoară în apartamentul profesorului (jucat de cunoscutul actor georgian Merab Ninidze) şi pe o rază de câţiva metri în jurul blocului său, atât cât îi permite brăţara electronică pe care o poartă la gleznă pe perioada arestului la domiciliu şi a derulării procesului. Ce m-a surprins a fost tocmai absenţa artificiilor stilistice cu care mă obişnuisem de la celelalte filme ale lui Aleksei Gherman Jr. Nu mai e o regie care vrea să atragă atenţia asupra sa – drama acestui profesor uşor excentric şi încăpăţânat e mult mai importantă.

Interesant e şi că cineastul rus nu îşi propune atât să ne facă să simţim opresiunea protagonistului, cât să observăm procesul complex de erodare a eforturilor de rezistenţă pe care le depune profesorul în faţa unei maşinării implacabile.

Poate că „House Arest” este o alegorie politică ce aminteşte de filmele contestatare aluzive din perioada comunistă a fostului Bloc Estic (o întoarcere ciudată la vremuri apuse, dar pe măsura derivei autoritare din Rusia lui Putin), însă Aleksei Gherman Jr. îl face suficient de cărnos pentru a fi privit şi ca o dramă realistă de sine stătătoare despre singurătatea unui idealist, căldura unor relaţii umane şi puritatea câtorva principii necesare.

07
/10
/24

Săptămâna aceasta începe KINOdiseea - Festivalul internațional de film pentru publicul tânăr, ajuns la ediția cu numărul 16. Între 9 și 13 octombrie, la Sala Gloria și Cinema Muzeul Țăranului din București, publicul va putea descoperi o selecție remarcabilă de filme educative, recunoscute și premiate la festivaluri prestigioase precum Annecy, BUFF Malmö sau Locarno Kids.

07
/10
/24

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, se lansează în cinematografele din țară pe 11 octombrie. „Clara”, lungmetrajul românesc regizat de Sabin Dorohoi, spune povestea milioanelor de români care sunt nevoiți să plece în străinătate pentru a asigura familiilor lor un trai mai bun. 

02
/10
/24

Una dintre cele mai vaste și diverse selecții de animații produse în ultimul an va putea fi văzută în competiția oficială a celei de-a XIX-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest, desfășurată în perioada 4-13 octombrie.

30
/09
/24

Festivalul Intonațional de Film și Televiziune SIMFEST, ediția 21, debutează oficial luni, 30 septembrie, cu Zilele Filmului Românesc. Ca în fiecare ediție, evenimentul pune la dispoziția locuitorilor din Tg. Mureș o selecție de filme românești recente, multiplu premiate, care vor fi proiectate zilnic la Centrul Cultural „Mihai Eminescu”. Accesul la oricare dintre filmele din festival este complet gratuit și nu necesită rezervare.

26
/09
/24

Peste 350 de filme de scurt si lungmetraj din întreaga lume, grupate în 90 de proiecții, sunt incluse anul acesta în programul Festivalului Internațional de Animație Animest (4 - 13 octombrie). Timp de 10 zile, spectatorii de toate vârstele vor savura poveștile animate pe marile ecrane din București, multe dintre ele prezentate chiar de creatorii lor, invitați speciali la eveniment. Programul complet și biletele la cea de-a 19-a ediție Animest sunt de azi disponbile online. 

24
/09
/24

Astăzi, 24 septembrie, cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF debutează cu două avanpremiere ale filmului TWST / Things We Said Today, cel mai recent film al regizorului Andrei Ujică, în cadrul Galei de deschidere, de la ora 19.00, la Cinemateca Eforie, dar și de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco. Proiecția de la Cinemateca Eforie va fi urmată de o discuție cu regizorul Andrei Ujică.