#FilmeDeCannes. „Titane” – Exotic, dar nu şi răscolitor
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-titane-exotic-dar-nu-si-rascolitor/

CRONICĂ DE FILM Premiat cu Palme d`Or la Cannes, „Titane” îşi trage seva din spiritul vremii şi încearcă să arunce o privire şi în viitor. Subiectele sale sunt fluiditatea genurilor şi aliajul dintre corp şi maşinărie.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 noiembrie 2021

Mi-e uşor să înţeleg de ce juriul de la Cannes a premiat „Titane” cu Palme d`Or, deşi nu e cel mai bun film din competiţie. Sau, în orice caz, nu e printre favoritele mele (care sunt alea? – filmele lui Nadav Lapid şi Apichatpong Weerasethakul, câştigătoare ex aequo ale Premiului Juriului).

Este doar al doilea lungmetraj al regizoarei franceze Julia Ducournau, după excelentul „Raw”, debutul său din 2016 (care s-a văzut şi în România, la regretatul Festival NexT).

Filmul lasă impresia că aduce un aer proaspăt, însă nu atât prin felul în care avansează scenariul, cât mai mult prin temele pe care le ridică şi prin amestecul de genuri (parţial, e ceea ce s-a întâmplat şi cu „Parasite”, un alt film controversat premiat cu Palme d`Or).

„Titane” îşi trage seva din spiritul vremii şi încearcă să arunce o privire şi în viitor – e plăcut să vezi când unele dezbateri de idei ale momentului, una fiind cea despre identitatea sexuală, capătă o expresie cinematografică atât de neaşteptată, din afara esteticii realiste.

În acest caz, subiectele sunt fluiditatea genurilor şi aliajul dintre corp şi maşinărie, două teme importante ale prezentului, care ar oripila destui intelectuali publici conservatori din România.

Alexia, protagonista jucată de Agathe Rousselle, e femeie şi bărbat, adolescent şi adult, om şi maşină, călău şi victimă, atrăgătoare şi repulsivă. Şi e aleasă să aducă pe lume omul viitorului.

Însă toate astea nu ar fi suficient de stimulante fără o formă cinematografică pe măsură. Iar Julia Ducournau are forţa şi imaginaţia pentru a ne împinge, cu ironie, înspre zone întunecate şi vag incomode (de când nu aţi mai văzut o partidă de sex între o femeie şi o maşină?), deşi asta înseamnă riscul de a apela uneori la imagini tari, chiar senzaţionaliste sau kitsch.

Mărturisesc că scenele cu chinurile la care sunt supuse corpurile nu m-au impresionat prea tare, la fel cum mi-a fost greu să accept unele fracturi de logică narativă pe care fantezia filmului îţi cere implicit să le faci uitate.

Mai stimulantă e în schimb fluiditatea genurilor cinematografice, care o completează pe cea a identităţilor protagonistei.

Filmul începe ca un thriller cu un criminal în serie şi se transformă pe parcurs într-un body horror şi într-o dramă de familie, păstrând în acelaşi timp look-ul unui SF minimalist.

Păcat însă că această nonşalanţă nu e susţinută şi de o mai mare atenţie la personaje şi la credibilitatea felului în care se dezvoltă firul narativ.

„Titane” e un film exotic, dar nu şi răscolitor.

„Titane” a avut premiera în România la Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest şi este distribuit de Independenţa Film.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.