#FilmeDeCannes. „Vortex” – Decrepitudine
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-vortex-decrepitudine/

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2021

Nu mai avem de-a face cu glorificarea unor explozii de vitalitate, nici măcar a unei energii distructive, ci de un film duhnind a bătrâneţe neputincioasă, boală şi moarte.

Nu e uşor să urmăreşti, timp de aproape două ore şi jumătate, degradarea a doi bătrâni, soţ şi soţie – ea (Françoise Lebrun) e fost medic psihiatru cu o minte tot mai roasă de demenţă, iar el (Dario Argento!) e un teoretician de cinema care vrea să (îşi) arate că încă mai este capabil să dea omenirii o carte (despre filme şi vise), dar ale cărui probleme cu inima îi transmit altceva. Cuplul e vizitat uneori de fiul lor (Alex Lutz) – un regizor de film cu probleme financiare şi trecut printr-o dependenţă de droguri, la rândul său tatăl unui băieţel.

Regăsim celebrele mişcări şerpuitoare, molatic-hipnotice, ale aparatului de filmat, care urmăreşte îndeaproape personajele. Dar pentru că suntem totuşi într-un film de Gaspar Noé, nu e loc de sentimentalism, în ciuda tragediei implacabile care ni se dezvăluie sub ochi.

Cineastul apelează la un artificiu formal – împarte ecranul în două, iar în fiecare cadru e unul din cele două personaje, separate astfel chiar şi atunci când sunt în aceeaşi cameră (fiecare e văzut dintr-un alt unghi). E un şiretlic regizoral care are ca rezultat că ne antrenează atenţia (şi împiedică orice imersiune în poveste) – ca spectator, ai libertatea să îţi alegi cadrul căruia să îi acorzi un mai mare interes (pierzând poate unele detalii din celălalt) sau să treci rapid cu privirea de la unul la altul, încercând să te acomodezi cu fluxul diferit al mişcărilor.

Dar mai e un ecou al acestui dispozitiv ludic. Montajul care se creează astfel, prin alăturarea celor două jumătăţi de ecran, separate de o mică bandă neagră, produce tot felul de efecte – de la suspans sau comedie neagră, la dramă pură. E multă ironie în „Vortex”, mai ales la adresa concepţiei că bătrâneţea ar fi o perioadă de serenitate şi că dragostea ar dura până la moarte, dar şi pe seama vanităţii.

Însă luciditatea şi realismul cu care Gaspar Noé reprezintă decrepitudinea inevitabilă a omului, deopotrivă mentală şi fizică, face ca „Vortex” să fie un film mai grav şi mai melancolic decât m-aş fi aşteptat. Incomod şi mai puţin teribilist.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.