Filmele româneşti ale toamnei
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmele-romanesti-ale-toamnei/

PREVIEW A venit oficial toamna şi odată cu ea se reiau şi premierele de filme româneşti în cinematografe. Numai luna septembrie aduce „La Gomera” şi „Monştri.”, titlurile care au circulat cel mai mult în festivaluri, dar şi „Arest”, probabil cel mai greu film românesc din 2019. Vor urma şi câteva surprize.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 septembrie 2019

De câţiva ani, de când numărul filmelor româneşti a crescut, a devenit o tradiţie ca aproape fiecare săptămână de toamnă să aducă o premieră în cinematografe. În Bucureşti, asta înseamnă deseori o concurenţă cu câte un festival pentru puţinele săli dedicate cinema-ului de artă.

Nici următoarele trei luni nu par să facă excepţie. Septembrie aduce „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu, şi „Monştri.”, debutul lui Marius Olteanu – titlurile care au circulat cel mai mult în festivaluri în ultimele luni -, dar şi „Arest”, al doilea lungmetraj al lui Andrei Cohn şi probabil cel mai greu film românesc din 2019.

O lună bună pentru cinema-ul românesc, pentru că cele trei filme vin de la regizori din trei etape diferite ale Noului Cinema.

Dintre ele, cel mai aşteptat este, cu siguranţă, „La Gomera” (13 septembrie), un fals film noir care a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Cannes şi care ar putea marca o schimbare majoră nu doar în cariera lui Corneliu Porumboiu, cât şi în dinamica cinematografiei române. Am explicat pe larg aici.

La doar o săptămână (20 septembrie) va urma „Arest” , de Andrei Cohn, care a avut premiera mondială la TIFF şi premiera internaţională în competiţia East of the West de la Karlovy Vary. Un film puternic, solicitant şi impunător, cu doi actori foarte buni – Iulian Postelnicu şi Alexandru Papadopol – şi cu un o tratare diferită a unui subiect legat de trecutul comunist. Mai multe, aici.

Luna se va încheia cu „Monştri.” (27 septembrie), debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, proiectat pentru prima dată în secţiunea Forum a Festivalului de la Berlin, la începutul anului, şi inclus ulterior în competiţiile şi selecţiile multor festivaluri româneşti şi internaţionale. Un film uşor atipic, care anunţă un regizor talentat şi despre care am scris aici.

Luna octombrie începe cu un alt debut – „Mo”, de Radu Dragomir, care a avut premiera mondială tot la TIFF şi care a fost inclus apoi în Competiţia Festivalului de la Sarajevo. Filmul, care va fi lansat pe 4 octombrie, îi are în rolurile principale pe Dana Rogoz, Mădălina Craiu şi Răzvan Vasilescu şi discută o temă sensibilă şi de actualitate, în siajul scandalurilor care au dus la mişcarea #metoo.

 

Tot pentru 4 octombrie este anunţat şi noul lungmetraj de animaţie realizat de Anca Damian, „Călătoria fantastică a Maronei”, care a fost selecționat în competiția oficială a Festivalului de la Annecy. Realizările de până acum ale regizoarei în filmul de animaţie (lungmetrajele „Crulic – Drumul spre dincolo”, 2011; „Muntele magic”, 2017; şi scurtmetrajul „Telefonul”, 2018) fac ca noul titlu, bazat pe un scenariu al fiului regizoarei, Anghel Damian, care este actor şi la rândul său regizor, să fie aşteptat cu un mare interes.

În următoarele două săptămâni din octombrie sunt anunţate, momentan, două documentare, „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Claudiu Mitcu şi Mihai Mincan, şi „Jurnalul familiei -escu”, de Şerban Georgescu.

Pentru noiembrie şi decembrie, lucrurile se complică şi devin mai neclare. Conform site-ului Cinemagia, în noiembrie sunt trecute cu date de lansare „Cărturan”, de Liviun Săndulescu, şi „Zavera”, de Andrei Gruzsniczki. Dar e greu de crezut că cele două titluri vor fi aruncate în cinematografe fără a trece mai întâi printr-un festival internaţional, aşa că foarte probabil vom auzi mai mult de ele abia anul viitor.

De o lansare în săli în această toamnă ar putea avea totuşi parte noul film – „Heidi” – al unuia dintre regizorii importanţi ai primei etape a Noului Cinema Românesc, Cătălin Mitulescu. „Heidi” a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo şi va fi văzut în curând în România la TIFF Oradea. Subiectul şi primele imagini anunţă o posibilă revenire la inspiraţia de la începuturi a lui Cătălin Mitulescu.

Alte două filme au avut deja premiera mondială în două mari festivaluri. „Ivana cea Groaznică”, noul lungmetraj al Ivanei Mladenovic, a câştigat premiul special al juriului secţiunii Cineasti del Presente la Locarno. Însă filmul va fi lansate în cinematografe în România abia anul viitor.

Foarte aşteptat – şi, intuiesc, cu o posibilă dată de lansare chiar în această toamnă – este documentarul „Colectiv” (despre evenimentele care au urmat incendiului din clubul bucureştean în 2015), de Alexander Nanau, care a fost selectat la Veneţia, în afara competiţiei, şi la Toronto.

În afară de „Zavera” şi „Cărturan”, pentru 2019 se anunţă o serie bogată de filme româneşti, aflate în prezent în diferite stadii de realizare – noi titluri realizate de Cristi Puiu, Radu Jude, Andrei Ujică, Marian Crişan, Bogdan George Apetri, Bogdan Mirică, Florin Şerban, Iosif Demian, Dan Chişu, Valentin Hotea, Tudor Cristian Jurgiu, Daniel Sandu, Claudiu Mitcu, George Dorobanţu sau Ion Indolean şi debuturi realizate, printre alţii, de Dorian Boguţă, Cecilia Felméri, Eugen Jebeleanu sau Ruxandra Ghiţescu.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.