Filmul „Cap și Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, în premieră mondială la Prague IFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-cap-si-pajura-de-nicolae-constantin-tanase-in-premiera-mondiala-la-prague-iff/

Lungmetrajul „Cap şi Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, va avea premiera mondială pe 27 martie, la Prague International Film Festival – Febio Fest, şi va fi lansat în cinematografele româneşti pe 10 mai, distribuit de Domestic Film.

Un articol de Liliana Matei|24 martie 2019

Cea de-a 26-a ediție a Febio Fest are loc între 21 și 29 martie, iar filmul „Cap și Pajură” va fi proiectat în zilele de 27, 28 și 29 martie.

Festivalul din Cehia se concentrează pe cinematografia contemporană și aduce în fața publicului cele mai interesante filme realizate în ultimul an în lume. Evenimentul cuprinde și retrospective dedicate cineaștilor invitați și încearcă să descopere noi teritorii și trenduri. Între invitații speciali din ultimii ani s-au numărat regizori și actori precum Wim Wenders, Roman Polanski, Alan Rickman, Claudia Cardinale, Geraldine Chaplin, Gaspar Noé, Bruno Dumont, Abel Ferrara și Catherine Deneuve.

Inspirat din fapte reale, filmul „Cap și pajură” îi are în distribuție pe Alex Călin, Iulia Ciochină și Florin Salam.

În urma unui accident într-un bar, Laurențiu se lovește grav la cap, dar refuză tratamentul pentru că așteaptă întoarcerea fratelui său din Germania, căruia trebuie să îi mărturisească ceva foarte important. Filmul reprezintă o perspectivă intimă asupra ultimei zile din viața lui Laurențiu, încercând să recompună piesele de puzzle privind temerile și deciziile care au dus la acest final.

«Cap și Pajură» este o încercare de a genera empatie pentru povestea lui Laurențiu, care era de vârsta mea când a avut o moarte agonizantă. Este o privire în spatele știrii TV, care se concentrează doar pe faptul că el a cerut să asculte același cântec de zece ori la rând, și că în mod natural asta a dus la a fi lovit cu o sticlă în cap. Consider că înțelegerea lui Laurențiu, printr-o explorare cinematică bogată a ultimei sale zile de viață, va contrabalansa stigmatizarea socială pe care o are – alegerea melodiei, o «manea», care a dus la moartea lui. Prin acest film mi-am propus să vorbesc despre prejudecăți și nepăsare în România de astăzi”, declară regizorul Nicolae Constantin Tănase.

Nicolae Constantin Tănase (Foto: Cos Aelenei)

Nicolae Constantin Tănase și-a început studiile de film la FAMU (Cehia) și a absolvit cursurile de regie film în cadrul Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, în 2009. Filmul său de licență, „Outrageously Disco”, a câștigat numeroase premii, iar primul său scurtmetraj independent, „BLU”, i-a adus premiul „cel mai bun scurtmetraj românesc” la TIFF 2012 (Cluj-Napoca), precum și alte trei premii la festivaluri internaționale. În 2013, regizorul a primit premiul categoriei „tânără speranță” la gala premiilor Gopo. Scurtmetrajul lui „12 minute” a făcut parte, între altele, din selecțiile Namur IFF, Thessaloniki IFF și TIFF.

Primul său lungmetraj, „Lumea e a mea”, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2015, unde a obținut premiul pentru „cel mai bun debut românesc”. Filmul a avut premiera internațională la Karlovy Vary IFF, în secțiunea East of the West, unde a primit o mențiune specială a juriului. „Lumea e a mea” a mai obținut Trofeul Anonimul și Discovery Award, la Cottbus.

Drama „Cap și Pajură”, o producție România-Cehia, este scrisă de Nicolae Constantin Tănase și Raluca Mănescu, imaginea este semnată de Daniel Kosuth, muzica, de Tomáš Procházka, montajul a fost realizat de Ion Tănase și de sunet s-a ocupat Alexandru Dumitru. Scenografia și costumele au fost create de Adeline Andreea Bădescu, iar machiajul, coafura și efectele speciale, de Claudia Mușat.

Lungmetrajul este o producție 4 Proof Film, în coproducție cu Xova Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Czech Film Fund și Zenith Media. Anamaria Antoci este producător, iar coproducător este Marek Novák. Proiectul a fost selectat în cadrul Works in Progress – Karlovy Vary International Film Festival 2016.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

13
/01
/22

Dacă pentru mulți dintre noi sfârșitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în fața unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.