Filmul „Cap și Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, în premieră mondială la Prague IFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-cap-si-pajura-de-nicolae-constantin-tanase-in-premiera-mondiala-la-prague-iff/

Lungmetrajul „Cap şi Pajură”, de Nicolae Constantin Tănase, va avea premiera mondială pe 27 martie, la Prague International Film Festival – Febio Fest, şi va fi lansat în cinematografele româneşti pe 10 mai, distribuit de Domestic Film.

Un articol de Liliana Matei|24 martie 2019

Cea de-a 26-a ediție a Febio Fest are loc între 21 și 29 martie, iar filmul „Cap și Pajură” va fi proiectat în zilele de 27, 28 și 29 martie.

Festivalul din Cehia se concentrează pe cinematografia contemporană și aduce în fața publicului cele mai interesante filme realizate în ultimul an în lume. Evenimentul cuprinde și retrospective dedicate cineaștilor invitați și încearcă să descopere noi teritorii și trenduri. Între invitații speciali din ultimii ani s-au numărat regizori și actori precum Wim Wenders, Roman Polanski, Alan Rickman, Claudia Cardinale, Geraldine Chaplin, Gaspar Noé, Bruno Dumont, Abel Ferrara și Catherine Deneuve.

Inspirat din fapte reale, filmul „Cap și pajură” îi are în distribuție pe Alex Călin, Iulia Ciochină și Florin Salam.

În urma unui accident într-un bar, Laurențiu se lovește grav la cap, dar refuză tratamentul pentru că așteaptă întoarcerea fratelui său din Germania, căruia trebuie să îi mărturisească ceva foarte important. Filmul reprezintă o perspectivă intimă asupra ultimei zile din viața lui Laurențiu, încercând să recompună piesele de puzzle privind temerile și deciziile care au dus la acest final.

«Cap și Pajură» este o încercare de a genera empatie pentru povestea lui Laurențiu, care era de vârsta mea când a avut o moarte agonizantă. Este o privire în spatele știrii TV, care se concentrează doar pe faptul că el a cerut să asculte același cântec de zece ori la rând, și că în mod natural asta a dus la a fi lovit cu o sticlă în cap. Consider că înțelegerea lui Laurențiu, printr-o explorare cinematică bogată a ultimei sale zile de viață, va contrabalansa stigmatizarea socială pe care o are – alegerea melodiei, o «manea», care a dus la moartea lui. Prin acest film mi-am propus să vorbesc despre prejudecăți și nepăsare în România de astăzi”, declară regizorul Nicolae Constantin Tănase.

Nicolae Constantin Tănase (Foto: Cos Aelenei)

Nicolae Constantin Tănase și-a început studiile de film la FAMU (Cehia) și a absolvit cursurile de regie film în cadrul Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, în 2009. Filmul său de licență, „Outrageously Disco”, a câștigat numeroase premii, iar primul său scurtmetraj independent, „BLU”, i-a adus premiul „cel mai bun scurtmetraj românesc” la TIFF 2012 (Cluj-Napoca), precum și alte trei premii la festivaluri internaționale. În 2013, regizorul a primit premiul categoriei „tânără speranță” la gala premiilor Gopo. Scurtmetrajul lui „12 minute” a făcut parte, între altele, din selecțiile Namur IFF, Thessaloniki IFF și TIFF.

Primul său lungmetraj, „Lumea e a mea”, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2015, unde a obținut premiul pentru „cel mai bun debut românesc”. Filmul a avut premiera internațională la Karlovy Vary IFF, în secțiunea East of the West, unde a primit o mențiune specială a juriului. „Lumea e a mea” a mai obținut Trofeul Anonimul și Discovery Award, la Cottbus.

Drama „Cap și Pajură”, o producție România-Cehia, este scrisă de Nicolae Constantin Tănase și Raluca Mănescu, imaginea este semnată de Daniel Kosuth, muzica, de Tomáš Procházka, montajul a fost realizat de Ion Tănase și de sunet s-a ocupat Alexandru Dumitru. Scenografia și costumele au fost create de Adeline Andreea Bădescu, iar machiajul, coafura și efectele speciale, de Claudia Mușat.

Lungmetrajul este o producție 4 Proof Film, în coproducție cu Xova Film, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Czech Film Fund și Zenith Media. Anamaria Antoci este producător, iar coproducător este Marek Novák. Proiectul a fost selectat în cadrul Works in Progress – Karlovy Vary International Film Festival 2016.

25
/01
/21

CARTE DE CINEMA Diversele evoluţii ale tehnologiei audiovizuale din ultimii ani au adus o formă inedită de comentariu despre cinema – eseul-video. Criticul Irina Trocan i-a dedicat o substanţială carte, „Audiovizualul în opoziţie” (2020), în care discută de asemenea şi cinema-ul eseu.

12
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

11
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Premiat în competiţia Festivalului de la Veneţia pentru cea mai bună actriţă (Vanessa Kirby) şi lansat recent de Netflix, „Pieces of a Woman” (2020) este primul titlu în limba engleză al regizorului maghiar Kornél Mundruczó – un film demn de respect pentru forţa emoţională a câtorva momente, dar nu şi foarte rafinat.

07
/01
/21

CARTEA DE CINEMA Dialogul dintre literatură și cinema e vechi cât istoria filmului, însă nu a fost niciodată studiat pe cât ar fi meritat. O contribuție importantă la înțelegerea complexității acestei relații este volumul nou apărut „Adaptarea cinematografică a operelor literare”, de Anda Ionaș.

05
/01
/21

PREVIEW Deși sunt riscante previziunile pentru anul care tocmai a început, există totuși speranțe că situația va fi mai bună decât în 2020. Inclusiv în privința cinematografiei. Prin urmare, încercăm să anticipăm cele mai așteptate filme românești din 2021 – de la noi titluri de Radu Jude sau Daniel Sandu, la debuturi promițătoare.

21
/12
/20

Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp Objects. Din 18 decembrie, „Babyteeth: Prima iubire” este disponibil online.

16
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera la TIFF şi disponibil online, pe Vimeo, documentarul (de aproape 30 de minute) „Totul pentru Riana”, realizat de Mihai Dragolea, jurnalist devenit şi regizor, este portretul unui tânăr prins între dorinţa de a trăi liber şi obligaţia de a avea grijă de familie.

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?