Filmul „Crai Nou”, premiera mondială în competiția Festivalului de la San Sebastian
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-crai-nou-premiera-mondiala-in-competitia-oficiala-a-festivalului-international-de-film-de-la-san-sebastian/

Filmul „Crai Nou” (titlu internaţional “Blue Moon”), debutul în lungmetraj al regizoarei Alinei Grigore, va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la San Sebastián 2021, unde a fost selectat în competiţia oficială.

Un articol de Petre Ivan|20 iulie 2021

Cea de-a 69-a ediţie a prestigiosului festival din Spania se va desfăşura în perioada 17 – 25 septembrie. În cei aproape 70 de ani, festivalul a gazduit filme ale unor celebri regizori ca: Lars Von Trier, Costa Garvras, Francis Ford Coppola, Alfred Hitchcok și Pedro Almoldovar. Ultima oară când România a ajuns în competiția oficială a festivalului a fost în 2017 când 2 dintre regizorii români au avut premierele europene acolo: Ivana Mladenovic cu Soldați. Poveste din Ferentari și Constantin Popescu, regizorul filmului Pororoca.

„Crai Nou” urmărește călătoria psihologică a unei tinere spre procesul ei de dezumanizare. În încercarea de a urma studii superioare și a scăpa de violența familiei ei disfuncționale, lrina se transformă din victimă în agresor ca urmare a agresiunii subtile pe care trebuie să o îndure. O experiență sexuală ambiguă cu un artist, o determină să lupte împotriva oricărui tip de agresiune și să-și urmeze scopul de a fugi la București.

Alina Grigore e cunoscută pentru felul neconvențional de a construi o poveste în urma colaborării de succes pe care aceasta a avut-o cu Adrian Sitaru la filmul Ilegitim, (film premiat cu premiul CICAE la secțiunea Forum a prestigiosului festival de film de la Berlin). După acest proiect, Sitaru a indrumat-o pe actriță să încerce regie de film și să abordeze aceleași tehnici dezvoltate în cadrul școlii de film și teatru – Inlight. Pentru „Crai Nou”, Alina a propus actorilor un scenariu inițial, după care a început să lucreze cu ei, pentru aproximativ 1 an și 6 luni la dezvoltarea personajelor. A fost o muncă de colaborare în care actorii au fost îndrumați să lucreze colectiv la dezvoltarea rolurilor. Au creat, de exemplu, împreună, amintiri ale personajelor. În urma acestui proces Alina a rescris scenariul, preocuparea ei fiind „a experimenta relații și situații mai degrabă decât a formula un fir narativ”. „Lucrul cu actorii a implicat o căutare a motivațiilor psihologice, a acțiunilor pe care personajele le întreprind, cu scopul atingerii unui act scenic autentic”. O parte din scenariu a fost scris în locația filmării, Cabana Gigi Ursu, prima cabană privată din România. Cabana Gigi Ursu este una dintre cele mai vechi cabane din România și este o locație reprezentativă pentru nordul Moldovei datorită impactului istoric și cultural pe care l-a avut pentru zona Bucovina. Cabana, parte a unui peisaj montan superb a fost însă mistuită de flăcări la câteva luni după terminarea filmărilor, fiind repusă în funcțiune de cele 2 proprietare în urma donațiilor permanente care se fac pentru reconstruirea ei.

Producătoarea Gabriela Suciu a făcut posibil stilul de lucru neconvențional al regizoarei. Bugetul a fost redus și nici zilele de filmare nu au fost ușoare deloc. S-au desfășurat în vârful muntelui Giumalău unde accesul era anevoios și limitat. Atât echipa cât și actorii au fost găzduiți de Gabriela și Geta Ursu în cea mai veche cabană privată din România, cabană în care se petrecea și acțiunea filmului. Echipa de filmare și actorii au fost două veri la rând în locație, în munții Bucovinei pentru a repeta și testa cu directorul de imagine Adrian Pădurețu diferite viziuni estetice. Lucrul colaborativ a implicat o muncă de aproximativ 2-3 ani cu actorii, editorul și directorul de imagine cu scopul de a cerceta viziuni estetice și de a experimentarea felul în care pot fi surprinse situațiile scenice. Gabriela Suciu este producătoarea mai multor filme de scurt și lung metraj printre care și „When Night meets Dawn” scurt metrajul Andreei Borțun care a avut recent premiera la Festivalul de Film de la Cannes în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs.

În rolurile principale sunt Ioana Chițu și Mircea Postelnicu. Ioana este o actriță cu preocupări asemănătoare cu cele cu ale regizoarei – pentru educație, experimentare și cercetare. Un reprezentant al artivismului, Ioanei îi place să abordeze roluri cu implicații educative sociale și politice activând în sectorul independent în proiecte găzduite de Macaz Teatru Coop. sau reactor de Creație și Experiment. Mircea Postelnicu este cunoscut publicului pentru rolul său din Ana Mon Amour, în regia lui Călin Peter Netzer cât și pentru felul riguros în care lucrează la un rol. Din distribuție fac de asemenea parte celebrii actori Vlad Ivanov, și Ioana Flora. Pe lângă alte nume importante ca Mircea Silaghi, Emil Măndănac, Robi Urs, Ilinca Neacșu din distribuția filmului au făcut parte și actorii neprofesioniști ai școlii de actorie InLight: Mașa Ciobanu, Gabriel Cojocaru, Gabriel Hangu, Mădălina Drăgănescu.

 

09
/11
/13

Lucian Pintilie, unul dintre cei mai mari regizori de film din România (unii critici spun că este chiar cel mai important cineast român), împlineşte, astăzi, 80 de ani! Opozant al sistemului comunist, creator de şcoală de film, părinte al „noului cinema românesc“ (pentru că cei mai mulţi regizori au învăţat să facă film de la el, iar „Reconstituirea“ a fost făcut „înaintea timpului său“), Lucian Pintilie şi-a construit o carieră redutabilă, prin pelicule care au primit de multe ori o ştampilă fermă: „capodopere“.

07
/11
/13

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiții din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

07
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut - atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

07
/11
/13

Adele: Capitolele 1 și 2 (La Vie d'Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.