Filmul “Marea libertate” a câştigat Trofeul Ceau, Cinema! “Răzvan Georgescu”
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-marea-libertate-a-castigat-trofeul-ceau-cinema-razvan-georgescu/

Coproducţia austriaco-germană “Marea libertate” (2021) a câştigat marele premiu la a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, în timp ce premiul publicului a ajuns la filmul polonez “Nu lăsa urme” (2021).

Un articol de Petre Ivan|20 iulie 2022

Trofeul Ceau, Cinema! “Răzvan Georgescu”, în valoare de 1.000 de euro, oferiţi de Groupama Asigurări, va merge astfel la regizorul austriac Sebastian Meise. Premiul publicului, în valoare de 500 de euro, oferiţi de festival, va ajunge la regizorul polonez Jan P. Matuszynski.

Juriul din acest an a fost format din regizorul Eugen Jebeleanu şi regizoarea Cristina Groşan.

“Evocând atrocitățile din trecutul recent al unei țări din Europa în care homosexualitatea era condamnată cu ani grei de închisoare, filmul laureat de anul acesta este un manifest cinematografic despre iubire sub forma unui strigăt extrem de dureros al unor oameni reduși la tăcere. Dar oare câte povești nespuse pe acest subiect ascunde istoria recentă a României? Calitatea scenariului, dinamica imaginii, claritatea montajului, actoria impecabilă a distribuției, complexitatea regiei și multe alte aspecte fac din acest film o adevărată capodoperă”, şi-a motivat juriul alegerea de a acorda Trofeul “Răzvan Georgescu” filmului “Marea libertate”.

Juriul a decis de asemenea să ofere un premiu special actriţei Elisheva Weil, din filmul israelian “Ia-ţi ochii de pe mine” (2021, r. Hadas Ben Aroya), pentru că, “navigând cu o naturalețe dezarmantă între forță și vulnerabilitate, tandrețe și pasivitate, performanța actriței trasează noi limite ale intimității pe marele ecran”.

A noua ediţie a Ceau, Cinema!, desfăşurată între 14 şi 17 iulie, a însemnat patru zile în care publicul a avut la dispoziţie peste 40 de filme, ateliere, dezbateri, discuţii cu actori şi regizori invitați.

De proiecţii cu sala plină au avut parte filmele româneşti “Metronom” (2022), proiectat la gala de deschidere, în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe timişorene Mara Bugarin, şi “R.M.N.” (2022), cu participarea regizorului Cristian Mungiu.

Un public numeros au avut şi proiecţiile din Piaţa Traian, precum şi cele de la Grădina de Vară Capitol. De asemenea, gustate de spectatori au fost şi întâlnirile cu regizorii Eugen Jebeleanu, Cristina Groşan şi Alina Grigore, precum şi filmele clasice, filmele bănăţene sau filmele şi atelierele pentru publicul tânăr. În premieră în istoria sa, Ceau, Cinema! a organizat două proiecții accesibilizate pentru nevăzători.

Spectatorii care nu au putut să vadă în timpul festivalului documentarul “Oamenii Drumului: Terra Banatica” (2022), de Mircea Gherase, vor mai avea o şansă sâmbătă, 23 iulie, de la ora 22:00, la Biserica Romano-Catolică din comuna Bobda, într-o proiecţie specială, cu intrare liberă, organizată în parteneriat cu Asociaţia Prin Banat.

11
/11
/13

Timp de trei zile, între 14 și 16 noiembrie, la Sala Union („Paul Călinescu”) a Cinematecii Române, vor putea fi vizionate cele mai interesante și expresive scurtmetraje și mediu metraje ale studenților și absolvenților școlilor de film din București (promoțiile 2012, 2013).

11
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

09
/11
/13

Lucian Pintilie, unul dintre cei mai mari regizori de film din România (unii critici spun că este chiar cel mai important cineast român), împlineşte, astăzi, 80 de ani! Opozant al sistemului comunist, creator de şcoală de film, părinte al „noului cinema românesc“ (pentru că cei mai mulţi regizori au învăţat să facă film de la el, iar „Reconstituirea“ a fost făcut „înaintea timpului său“), Lucian Pintilie şi-a construit o carieră redutabilă, prin pelicule care au primit de multe ori o ştampilă fermă: „capodopere“.

07
/11
/13

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiții din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

07
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut - atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.