Filmul romanesc in 2013: Un Urs de aur și “o nouă eră”
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-romanesc-in-2013-un-urs-de-aur-si-o-noua-era/

Filmul romanesc in 2013 a strălucit prin “Poziţia copilului”, o peliculă care a adus în premieră Ursul de Aur unui lungmetraj autohton. Propus şi la Oscar din partea României, “Poziţia copilului” nu a fost inclus şi pe lista scurtă a premiilor Academiei de film americane – O analiză Mediafax.

Un articol de Petre Ivan|27 decembrie 2013

Filmul romanesc in 2013 a strălucit prin “Poziţia copilului”, o peliculă care a adus în premieră Ursul de Aur unui lungmetraj autohton. Propus și la Oscar din partea României, “Poziţia copilului” nu a fost inclus și pe lista scurtă a premiilor Academiei de film americane – O analiză Mediafax.

Cinematografia autohtonă a primit şi în 2013 o serie de aprecieri din partea publicaţiilor de specialitate din străinătate.

The Hollywood Reporter, Variety, IndieWire, dar şi The New York Times, The Economist şi Financial Times au lăudat producţiile româneşti, în timp ce BBC a afirmat într-un articol că “noul val al filmului românesc intră într-o nouă eră”.

Cel mai important premiu al anului pentru cinematografia românescă, Ursul de Aur, primit de drama “Poziţia copilului”, în regia lui Călin Peter Netzer, continuă să ţină filmul românesc în lumina reflectoarelor.

Regizorul Călin Peter Netzer a concurat pentru trofeul Ursul de Aur cu nume celebre din cinematografia mondială precum Gus Van Sant, Steven Soderbergh, Danis Tanovic şi Ulrich Seidl.

De asemenea, lungmetrajul regizat de Călin Peter Netzer a fost şi propunerea României pentru premiile Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza.

Dar călătoria acestuia către Hollywood s-a încheiat recent, pelicula nefiind inclusă pe lista scurtă de propuneri pentru nominalizare la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, la ediţia din 2014.

România a avut în acest an o prezenţă discretă la Festivalului de Film de la Cannes.

Deși presa internaţională de specialitate se aştepta ca România să fie reprezentată la Cannes de nume mari, precum Corneliu Porumboiu şi Nae Caranfil, filmul românesc nu a intrat în lupta pentru Palme d’Or.

Chiar şi aşa, România a punctat la Festivalul de la Cannes cu regizorul Tudor Cristian Jurgiu, care a primit pentru “În acvariu” premiul al treilea la secţiunea Cinéfondation.

“În acvariu”, unul dintre premiantele cinematografiei românești în 2013

În 2013, filmul românesc a fost prezent şi la “Oscarurile europene” prin nominalizarea Luminiţei Gheorghiu la premiile Academiei de Film Europene (EFA), la categoria “cea mai bună actriţă”, pentru rolul din lungmetrajul “Poziţia copilului”.

Totodată, Ada Solomon, producătoarea filmului “Poziţia copilului”, a primit trofeul Eurimages pentru coproducţie, o distincţie care recunoaşte rolul decisiv pe care îl au coproducţiile în industria de film din Europa.

Pe de altă parte, filmul românesc a făcut în acest an şi un popas în oraşul elveţian Locarno. Astfel, cel mai recent lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu, “Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”, a fost selectat în competiţia internaţională a Festivalului de la Locarno, acestuia alăturându-i-se “Roxanne”, de Valentin Hotea, în secţiunea “Cineasti del presente”.

Ultimul film al lui Porumboiu sau “cinema-ul românesc în cea mai pură formă”, conform IndieWire.

Deşi România nu a primit premii, publicaţiile internaţionale de specialitate au apreciat producţiile româneşti.

Filmul românesc şi-a continuat călătoria festivalieră şi a ajuns şi la Festivalul Internaţional de Film de la Varşovia.

România a fost reprezentată de filme precum lungmetrajele “O vară foarte instabilă”, în regia Ancăi Damian, “Câinele japonez”, regizat de Tudor Cristian Jurgiu, “Micul Spartan”, de Dragoş Iuga, iar peliculele “Love Building”, de Iulia Rugină, şi “La limita de jos a cerului”, în regia cineastului Igor Cobileanski, au fost proiectate în afara competiţiei.

Lungmetrajul “Câinele japonez”, apreciat de juriu “pentru sensibilitatea cu care sunt prezentate personajele şi lumea acestora”, a fost distins cu premiul pentru cel mai bun regizor (Tudor Cristian Jurgiu) în secţiunea destinată cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj, la cea de-a 29-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Varşovia.

De asemenea, comedia românească “Love Building” a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.

Foto cu Filmul romanesc in 2013: Poziția copilului, câștigătorul Ursului de Aur – Cinemagia

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.

07
/05
/20

PREVIEW Din multitudinea de oferte de filme care pot fi văzute de acasă în perioada asta de izolare, vă propunem câteva titluri clasice maghiare, puse la dispoziţie online şi gratuit, cu subtitrare în engleză, chiar de Arhiva de Film din Ungaria.

04
/05
/20

Micro-granturile #ADFRSurvival, destinate independenților din cinematografie rămași fără nicio sursă de venit în criza economică generată în contextul pandemiei de coronavirus, vor ajunge la beneficiarii desemnați de echipa de evaluare formată din Laura Mușat (fondator Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc), Alexandra Safriuc (coordonator masterclass-uri ADFR & co-fondator / director artistic ShortsUP) și Iulia Popovici (critic de film & teatru / fondator Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură).

02
/05
/20

Astra Film Online vă invită duminică, 3 mai, de la ora 18:00, să descoperiți istoria bogată, de nouă secole, a orașului Sibiu, inima Transilvaniei, prin două filme remarcabile: Sibiu-Hermannstadt și Sibiu 825, semnate de Dumitru Budrala.

02
/05
/20

Faptul că amânăm ediția a 13-a a Festivalului One World Romania până spre sfârșitul verii nu înseamnă că ne resemnăm să nu vă mai întâlnim până atunci. Începând din luna mai și până în septembrie vom organiza, constant, o serie de evenimente și de proiecții online, din dorința de a păstra legătura, măcar virtual.

01
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Ce faci când noul film al unui regizor pe care îl admiri te dezamăgește? Ce nu a mers bine? Sunt întrebări pe care mi le-am pus după ce am văzut, în premieră pe platforma MUBI, „Ema” (2019), cel mai recent lungmetraj al chilianului Pablo Larraín, prezentat la Veneția.