Filmul romanesc in 2013: Un Urs de aur și “o nouă eră”
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-romanesc-in-2013-un-urs-de-aur-si-o-noua-era/

Filmul romanesc in 2013 a strălucit prin „Poziţia copilului”, o peliculă care a adus în premieră Ursul de Aur unui lungmetraj autohton. Propus şi la Oscar din partea României, „Poziţia copilului” nu a fost inclus şi pe lista scurtă a premiilor Academiei de film americane – O analiză Mediafax.

Un articol de Petre Ivan|27 decembrie 2013

Filmul romanesc in 2013 a strălucit prin „Poziţia copilului”, o peliculă care a adus în premieră Ursul de Aur unui lungmetraj autohton. Propus și la Oscar din partea României, „Poziţia copilului” nu a fost inclus și pe lista scurtă a premiilor Academiei de film americane – O analiză Mediafax.

Cinematografia autohtonă a primit şi în 2013 o serie de aprecieri din partea publicaţiilor de specialitate din străinătate.

The Hollywood Reporter, Variety, IndieWire, dar şi The New York Times, The Economist şi Financial Times au lăudat producţiile româneşti, în timp ce BBC a afirmat într-un articol că „noul val al filmului românesc intră într-o nouă eră”.

Cel mai important premiu al anului pentru cinematografia românescă, Ursul de Aur, primit de drama „Poziţia copilului”, în regia lui Călin Peter Netzer, continuă să ţină filmul românesc în lumina reflectoarelor.

Regizorul Călin Peter Netzer a concurat pentru trofeul Ursul de Aur cu nume celebre din cinematografia mondială precum Gus Van Sant, Steven Soderbergh, Danis Tanovic şi Ulrich Seidl.

De asemenea, lungmetrajul regizat de Călin Peter Netzer a fost şi propunerea României pentru premiile Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza.

Dar călătoria acestuia către Hollywood s-a încheiat recent, pelicula nefiind inclusă pe lista scurtă de propuneri pentru nominalizare la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, la ediţia din 2014.

România a avut în acest an o prezenţă discretă la Festivalului de Film de la Cannes.

Deși presa internaţională de specialitate se aştepta ca România să fie reprezentată la Cannes de nume mari, precum Corneliu Porumboiu şi Nae Caranfil, filmul românesc nu a intrat în lupta pentru Palme d’Or.

Chiar şi aşa, România a punctat la Festivalul de la Cannes cu regizorul Tudor Cristian Jurgiu, care a primit pentru „În acvariu” premiul al treilea la secţiunea Cinéfondation.

„În acvariu”, unul dintre premiantele cinematografiei românești în 2013

În 2013, filmul românesc a fost prezent şi la „Oscarurile europene” prin nominalizarea Luminiţei Gheorghiu la premiile Academiei de Film Europene (EFA), la categoria „cea mai bună actriţă”, pentru rolul din lungmetrajul „Poziţia copilului”.

Totodată, Ada Solomon, producătoarea filmului „Poziţia copilului”, a primit trofeul Eurimages pentru coproducţie, o distincţie care recunoaşte rolul decisiv pe care îl au coproducţiile în industria de film din Europa.

Pe de altă parte, filmul românesc a făcut în acest an şi un popas în oraşul elveţian Locarno. Astfel, cel mai recent lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”, a fost selectat în competiţia internaţională a Festivalului de la Locarno, acestuia alăturându-i-se „Roxanne”, de Valentin Hotea, în secţiunea „Cineasti del presente”.

Ultimul film al lui Porumboiu sau „cinema-ul românesc în cea mai pură formă”, conform IndieWire.

Deşi România nu a primit premii, publicaţiile internaţionale de specialitate au apreciat producţiile româneşti.

Filmul românesc şi-a continuat călătoria festivalieră şi a ajuns şi la Festivalul Internaţional de Film de la Varşovia.

România a fost reprezentată de filme precum lungmetrajele „O vară foarte instabilă”, în regia Ancăi Damian, „Câinele japonez”, regizat de Tudor Cristian Jurgiu, „Micul Spartan”, de Dragoş Iuga, iar peliculele „Love Building”, de Iulia Rugină, şi „La limita de jos a cerului”, în regia cineastului Igor Cobileanski, au fost proiectate în afara competiţiei.

Lungmetrajul „Câinele japonez”, apreciat de juriu „pentru sensibilitatea cu care sunt prezentate personajele şi lumea acestora”, a fost distins cu premiul pentru cel mai bun regizor (Tudor Cristian Jurgiu) în secţiunea destinată cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj, la cea de-a 29-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Varşovia.

De asemenea, comedia românească „Love Building” a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.

Foto cu Filmul romanesc in 2013: Poziția copilului, câștigătorul Ursului de Aur – Cinemagia

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

13
/01
/22

Dacă pentru mulți dintre noi sfârșitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în fața unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.