Filmul SCARA, inspirat din povestea reală a unui actor român, victimă a Mineriadei, are premiera la TIFF 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-scara-inspirat-din-povestea-reala-a-unui-actor-roman-victima-a-mineriadei-are-premiera-la-tiff-2021/

SCARA va avea avanpremiera la TIFF, pe 30 şi 31 iulie, în cadrul Zilelor Filmului Românesc şi în prezenţa echipei, iar din toamnă va putea fi urmărit în cinematografele din toată ţara.

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2021

SCARA este al doilea lungmetraj al regizorului Vlad Păunescu. Filmul spune povestea lui Andrei, un tânăr venit din provincie la București unde ajunge unul dintre cei mai cunoscuți actori ai generației sale, iar apoi o figură marcantă a Revoluției Române și a evenimentelor din jurul Mineriadelor. Concentrat pe evoluția spirituală a eroului rebel, SCARA reproduce impecabil o epocă: din culisele unui spectacol de teatru legendar al anilor ’80 (Karamazovii, Teatrul Nottara, București), până la presiunea constantă a regimului asupra românilor și la iluzia democrației de după Revoluție. Distribuția filmului este condusă remarcabil de Eduard Trifa, căruia i se alătura și alți actori tineri ca Ana Maria Guran sau Voica Oltean, dar și actori consacrați ca Horațiu Mălăele, Dragoș Galgoțiu (regizor de teatru, aflat la primul rol în film), Ioana Crăciunescu, Alin Panc sau Nicodim Ungureanu.

Eduard Trifa este actor al Teatrului Odeon din București, unde a debutat în rolul Hamlet (r. Dragoș Galgoțiu). Pe scenele din București s-a remarcat și în spectacolul „Medea’s Boys” (r. Andrei Măjeri) la Teatrul Apollo111, și a fost unul dintre actorii selectați în programul „10 pentru Film” la TIFF 2017. E absolvent al Facultății de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca. SCARA este primul lungmetraj în care joacă rolul principal.

Scenariul filmului este semnat de Constantin Chelba și Vlad Păunescu, scenografia de Sorin Dima, iar costumele de Oana Păunescu. Operatorul filmului este Alex Sterian.

Vlad Păunescu, regizorul SCARA:

Filmul este inspirat din fapte și întâmplări reale derulate pe parcursul a zece ani, ce cuprind trei momente de răscruce din istoria recentă a României. O poveste care disecă viața în profunzime, o punte între trecut, prezent și proiecția într-un viitor de mult așteptat. Andrei, personajul principal, este un rebel care își estompează răbufnirile, la început în alcool, apoi în viața de familie și, în cele din urmă, în credință. Arhitectura emoțională a personajului principal este transpusă cinematic prin lupta cu propriul ego – o lupta crâncenă și fără sfârșit, cu noi provocări, revelații și mai ales îndoieli existențiale.

Programul proiecțiilor va fi anunțat pe pagina de Facebook a filmului, dar și pe pagina de Instagram.

Vlad Păunescu, unul dintre cei mai mari producători de film din România, cu peste 100 de filme internaționale, a pus în 1992 bazele primului studio de film profesionist din ţara noastră: Castel Film Studios. A câștigat numeroase premii naționale și internaționale. A fost director de imagine pentru 17 filme româneşti de referinţă, premiate la Festivalurile Internaţionale de film de la Manila, Moscova, Berlin şi Toronto; Vlad Păunescu a debutat ca regizor cu filmul “Live” în 2015, producție ce s-a bucurat de recunoaştere internaţională la 14 Festivaluri din întreaga lume.

Scara este o producție Castel Film, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Distribuit de Transilvania Film.

 

24
/02
/22

CARTEA DE CINEMA Cinefilii care au îndrăgit celebra autobiografie a lui Ingmar Bergman, “Lanterna magică”, apărută şi în română la Editura Meridiane în 1994, s-ar putea să fie puţin dezamăgiţi sau măcar surprinşi de continuarea volumului, lansată la noi cu titlul “Imagini. Viaţa mea în film” şi scoasă recent de Editura Nemira (în traducerea Ioanei Ghişa şi cu o prefaţă de Andrei Gorzo).

21
/02
/22

LEGENDELE DE LA METROPOLIS Arta ei a însemnat enorm pentru filmul românesc. Pe scenă, prezența ei aducea întotdeauna un adevăr puternic, ce însoțea publicul după ce spectacolul s-a terminat.

15
/02
/22

96 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2021, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 16-a ediție a Galei Premiilor Gopo. Cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești va avea loc în luna aprilie.

14
/02
/22

Serile de luni din martie vor sta sub semnul comediei la Warner TV, care va difuza, după ora 20:00, filme cu peripeții amuzante pentru întreaga familie. Seria va debuta pe 7 martie, cu lungmetrajul „Cei trei Ninja lovesc din nou/ 3 Ninjas Kick Back” (1994), regizat de Charles T. Kanganis.

09
/02
/22

Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la cea de-a 21-a ediție a TIFF printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. În perioada 17-26 iunie, zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski, ca parte dintr-un program special dedicat cinematografiei din Polonia, una dintre cele două țări invitate la această ediție de festival.

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?