Fiţi realişti, cereţi imposibilul! – Festivalul Filmului Francez 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/fiti-realisti-cereti-imposibilul-festivalul-filmului-francez-2018/

La filme, cetăţeni! Între 24 aprilie şi 6 mai, Festivalul Filmului Francez face o mică revoluţie pe marile ecrane din 9 oraşe din România (Arad, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Sfântu Gheorghe, Timişoara) cu cea de a 22-a sa ediţie al cărei cuvânt de ordine este „schimbare” – schimbare de idei, de idealuri, de perspectivă, de viaţă, de societate.

Un articol de Petre Ivan|18 aprilie 2018

Inspirat de întreaga simbolistică a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – Fiţi realişti, cereţi imposibilul! -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primăvara, care devine anotimpul său oficial, împrospătându-şi şi regândindu-şi secţiunile deja binecunoscute.

Tocmai despre transformare vorbeşte şi neliniştitorul MADAME HYDE de Serge Bozon (2017), povestea neobişnuită a metamorfozei personale şi sociale a unei profesoare de fizică timide şi retrase. Această creaţie mult apreciată în cadrul Săptămânii criticii de la Berlin 2018 şi pentru care Isabelle Huppert a primit Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul de la Locarno (Elveţia) va deschide cea de a 22-a ediţie a FFF (pe 24 aprilie, ora 20.30, Cinema Elvire Popesco).

Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutații intelectuale şi sociale în Franţa şi, prin ricoşeu, în toata Europa occidentală, FFF propune un Focus Mai 68. Filme de ficţiune importante (ca de exemplu MILOU EN MAI/MILOU ÎN MAI de Louis Malle) precum şi documentare inedite în România (MOURIR À 30 ANS/SĂ MORI LA 30 DE ANI de Romain Goupil sau celebrul LE FOND DE L’AIR EST ROUGE/REVOLUŢIA PLUTEŞTE ÎN AER de Chris Marker) vor ajuta publicul român, care nu cunoaşte prea multe despre aceste evenimente, să le înţeleagă mai bine contextul şi mizele.

Nu mai puţin rebelă, secţiunea Competiţie propune 6 filme – de debut sau a doua creaţie – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrăzneala, impertinenţa chiar, dar şi poezia. Publicul este cel care face jocurile acestei secţiuni – el va cântări, va vota şi va premia filmul preferat. Acestuia i se va decerna « Premiul publicului TV5MONDE », care constă într-un ajutor financiar național pentru operatorul care va distribui filmul în cinematografele din România.

Pe de altă parte, FFF va acorda mai mult spaţiu discuţiilor  – mai mulţi tineri regizori şi actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile şi demersurile lor artistice (Marine Francen, regizoarea filmului LE SEMEUR/SEMINŢE – 24-27 aprilie, Bucureşti; Vincent Macaigne, regizorul peliculei POUR LE RÉCONFORT/CONFORT ŞI CONSOLARE, Bucureşti; Mona Walravens, actriţă în COMME DES GARÇONS/ECHIPA DE FETE de Julien Hallard, 3-6 mai, Cluj şi Timişoara).

Cu privirea sa pătrunzătoare, Săptămâna Cahiers du cinéma, realizată în colaborare cu cea mai importantă revistă de film din Franţa, se apleacă asupra relaţiei ambigue pe care opera filmată o întreţine cu teatrul. Prieten vechi al Festivalului Filmului Francez din România, Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinéma şi autorul selecţiei acestui program, explorează jocul între „a fi” şi „a părea” în viaţa de zi cu zi, pe scenă şi în film, dar şi limitele, complicităţile şi divergenţele între realitate, teatru şi marele ecran.

În acelaşi spirit analitic şi contestatar, Panorama expune câteva din cele mai bune creaţii cinematografice franceze de ultimă oră, filme care s-au impus atât în sălile de cinema cât şi în marile festivaluri internaţionale. După cum este şi cazul lui JUSQU’À LA GARDE/CUSTODIA de Xavier Legrand (2017), filmul care va închide, la București, cea de a 22-a ediţie a Festivalului Filmului Francez, şi care a fost distins, în 2017, atât cu Leul de argint pentru cel mai bun regizor la „Mostra”, Festivalul de film de la Veneţia, cât şi cu Premiul publicului la Festivalul de la San Sebastian.

Pelicula surprinde existenţa unei familii ai cărei membri se sfâşie între ei din cauza procedurilor legale de acordare a custodiei fiului unic, arătând, ca într-o oglindă, imaginea unei societăţi în pragul exploziei, sufocată de propriile convenţii şi laşităţi (2 mai, ora 21.00, Cinema Elvire Popesco).

 

Oraşe :

  • – Arad / Cinema Arta, 4-6 mai
  • – Brașov / Cinemateca Patria, 3-6 mai
  • – Bucureşti / Cinema Elvire Popesco, 24 aprilie – 6 mai
  • – Buzău / Teatrul George Ciprian, 4 mai
  • – Cluj-Napoca / Cinema Victoria, 3-6 mai
  • – Constanța / Cityplex Tomis Mall, 3-6 mai
  • – Iași / Cinema Ateneu, 2-5 mai
  • – Sfântu Gheorghe / Cityplex Arta, 3-6 mai
  • – Timișoara / Universitatea de Vest – Aula Magna – 3-6 mai

Toate filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.

Biletele pot fi achiziţionate de la casa Sălii Elvire Popesco, cu o oră înainte de fiecare proiecţie, de la Librăria Kyralina, de la Librăria Hecate, în reţeaua de librării Humanitas si de pe elvirepopesco.ro (eventbook.ro).

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.