„Fixeur”. Disconfort moral
https://www.ziarulmetropolis.ro/fixeur-disconfort-moral/

CRONICĂ DE FILM Proiectat în premieră mondială în cadrul Festivalului de la Toronto, „Fixeur” este cel mai complex film al lui Adrian Sitaru. O operă de maturitate artistică, în care experimentele extravagante sunt abandonate în favoarea unei regii mai subtile, pusă în slujba relevării sensurilor multiple ale unei naraţiuni provocatoare.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 Septembrie 2016

Având la bază fapte reale, „Fixeur” este al cincilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru, care devine astfel unul dintre cei mai îndrăzneţi şi mai prolifici cineaşti români (el fiind şi autorul a numeroase scurtmetraje). După ceea ce cred că a fost eşecul „Ilegitim”, regizorul revine tot în 2016 cu acest nou film, deocamdată doar în festivaluri (lansarea în cinematografe fiind preconizată pentru anul viitor).

Cu un scenariu scris de Adrian Silişteanu şi Claudia Silişteanu (şi supervizat de experimentatul Răzvan Rădulescu), „Fixeur” preia parţial şi dezvoltă ideea dintr-un scurtmetraj din 2014 al lui Sitaru, „Artă”, care, prin punerea în scenă a unui casting, chestiona moralitatea intenţiei echipei unui film de a distribui o minoră într-o secvenţă delicată.

Tot o adolescentă (14 ani), păcălită şi apoi forţată de un proxenet să se prostitueze în Franţa (unde, după o lună, este salvată de autorităţi şi trimisă înapoi în ţară), este cea pe care o caută în România, pentru o investigaţie despre traficul european de fiinţe umane, doi jurnalişti francezi (un reporter de televiziune şi cameramanul său).

Ei sunt ajutaţi – ca intermediar, traducător şi ghid (sarcini ale unui aşa-numit „fixer”, în engleză, sau „fixeur”, în franceză) – de protagonistul filmului, un jurnalist aspirant (în internship la biroul agenţiei France Presse de la Bucureşti), jucat convingător de Tudor Istodor, ajuns la cel mai important rol al carierei sale din cinema.

Aflat într-o relaţie cu o colegă de breaslă (Andreea Vasile), de al cărei băiat dintr-o legătură precedentă îi place să se ocupe (în special la antrenamentele de înot), Radu îi duce pe cei doi jurnalişti francezi la Bistriţa (după ce le vânduse subiectul prin telefon). Acolo cei trei întâmpină diverse obstacole în încercarea de a o filma câteva minute pe adolescenta abuzată (aflată în prezent în grija unui centru de plasament gestionat de o asociaţie creştină), din care cel mai mare se va dovedi însăşi întâlnirea tulburătoare cu tânăra traumatizată.

„Fixeur” este un film care lansează întrebări despre etică: în practica jurnalistică şi, extrapolând, în realizarea însăşi a unei opere cinematografice, atunci când în joc este un subiect sensibil. Şi pune publicul în postura de a-şi chestiona propria raportare la ceea ce vede.

Iar Adrian Sitaru are grijă să sugereze discret, prin regie, paralele între cele două practici presupus dominate de intenţii nobile. Aparatul de filmat imită, cu reţinere, câte ceva din stilul unui reportaj televizat (deşi stilistica imaginilor nu se schimbă vizibil): transfocare insistentă pe chipul câte unui personaj, reglarea la vedere a focalizării, cadre de urmărire de la distanţă.

Asemeni unui regizor, jurnaliştii dau indicaţii de aşezare în faţa obiectivului şi de rostire a unor replici. Iar uneori se face aproape imperceptibil transferul între ceea ce înregistrează camera celor doi oameni de televiziune francezi şi „privirea” regizorală (care devine, implicit, şi poziţia spectatorului).

Cel mai pregnant moment este de la întâlnirea cu fata, care, după insistenţe, este pusă de echipa de televiziune să privească direct în aparat, în timp ce repetă teribila fraza în franceză cu tarifele sale de prostituată. Acest scurt fragment aminteşte, formal, de experimentele cu privirea exclusiv subiectivă a camerei din primele lungmetraje ale lui Sitaru – „Pescuit sportiv” şi „Din dragoste cu cele mai bune intenţii”. Doar că aici contactul vizual devine unul între personaj şi spectatorul însuşi.

Este secvenţa în care disconfortul moral indus de cadrul strâns pe chipul fetei şi de ochii săi pătrunzători devine cel mai acut – spectatorul este aproape forţat să se întrebe, împreună cu Radu (care începe să fie copleşit de dileme şi aparente remuşcări), dacă nu ia parte el însuşi la un abuz. Aici este, de altfel, marea miză a acestui film destul de ambiţios şi cu o regie extrem de elegantă şi atipică pentru Noul Cinema Românesc.

Fixeur, România-Franţa, 2016

Scenariu: Adrian Silişteanu, Claudia Silişteanu

Regie: Adrian Sitaru

Distribuţie: Tudor Istodor, Andreea Vasile, Mehdi Nebbou, Adrian Titieni

Rating: ●●●○○

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

05
/02
/19

Ro Image 2000 împreună cu Idea Film Distribution anunță premiera în cinematografe a filmului semnat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul medical din România acum trei ani, SĂ NU UCIZI reprezintă debutul în lungmetraj al celor doi regizori și va putea fi văzut în cinematografe din 1 martie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »