„Fixeur”, Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor pe anul 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/fixeur-marele-premiu-si-trofeul-uniunii-cineastilor-pe-anul-2017/

„Fixeur”, în regia lui Adrian Sitaru, a câştigat Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor pe anul 2017, la cea de-a 46-a ediţie a Galei Premiilor UCIN, care a avut loc luni seară, la Sala Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|30 mai 2018

Premiul a fost înmânat de ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, George Ivaşcu.

Câştigătorul Premiului pentru cea mai bună regie a fost desemnat regizorul Călin Peter Netzer pentru filmul „Ana, mon amour”. Pelicula a câştigat în cadrul galei premii la alte patru categorii – Premiul special al juriului, Premiul pentru interpretare feminină, câştigat de Diana Cavallioti pentru rolul Ana, Premiul pentru interpretare masculină, acordat lui Mircea Postelnicu pentru rolul Toma, şi Premiul pentru montaj, câştigat de Dana Bunescu.

Filmul „Un pas în urma serafimilor”, regizat de Daniel Sandu, a ieşit câştigător la categoriile Cel mai bun scenariu – Daniel Sandu, Premiul pentru interpretare masculină în rol secundar – Ali Amir pentru rolul Aid şi Premiul pentru muzică originală „Adrian Enescu” – Marius Leftărache.

Premiul UCIN pentru interpretare feminină în rol secundar a fost câştigat de actriţa Amalia Ciolan, pentru rolul Maria din filmul „Offstage”.

Distincţia pentru Cea mai bună imagine i-a revenit lui Oleg Mutu, pentru filmele „Perfect sănătos” şi „Vara s-a sfârşit”..

La categoria Cea mai bună coloană sonoră, Mihai Orăşanu a primit trofeul pentru filmele „Portrete în pădure” şi „Lovesc, deci exist”.

Premiul pentru costume a fost câştigat de Doina Levintza şi Adina Bucur pentru filmul „6,9 pe scara Richter”, Premiul pentru scenografie i-a revenit Alexandrei Alma Ungureanu pentru filmul „Perfect sănătos”, iar Premiul pentru machiaj i-a fost oferit Danei Roşeanu, pentru filmele „Aniversarea” şi „Breaking news”.

Distincţia pentru film documentar de lung şi scurt metraj a fost câştigată de regizorul Andrei Teodorescu pentru filmul „Muzică de petrecere”, în timp ce Premiul pentru scurtmetraj de ficţiune i-a revenit lui Adrian Silişteanu pentru pelicula „Scris/Nescris”.

Premiul pentru film de animaţie a fost câştigat de Sergiu Negulici pentru pelicula „Splendida moarte accident”, iar Premiul pentru film de televiziune i-a revenit lui Liviu Tofan pentru realizarea documentarului „Braşov 1987. Doi ani prea devreme”.

La gala de luni seară, juriul i-a acordat Premiul de debut Opera Prima „Alexandru Tatos” lui Emanuel Pârvu pentru filmul „Meda sau partea nu prea fericită a lucrurilor”.

Juriul care a stabilit premiile UCIN i-a avut în componenţă pe directorul de imagine, producătorul, regizorul şi CEO Castel Film Studios, Vlad Păunescu, criticul şi istoricul de film, profesor universitar, secretar al Asociaţiei Criticilor şi Filmologilor din cadrul UCIN, Dana Duma, scenograful şi vicepreşedinteke UCIN, Radu Corciova, actriţa Dana Dogaru, scriitorul, scenaristul şi jurnalistul Bogdan Ficeac, regizorul şi scenaristul Şerban Marinescu, criticul de film Magda Mihailescu, regizorul, criticul de film, doctor în cinematografie şi media (Magna cum laudae), scenarist, profesor universitar UNATC, preşedintele Uniunii Cineaştilor din România, Laurenţiu Damian. Juriul a fost prezidat de regizorul Dan Piţa.

Juriul UCIN a acordat şi o menţiune specială, câştigătorul acesteia fiind tânărul Ştefan Iancu.

Preşedintele Uniunii Cineaştilor din România, Laurenţiu Damian, a acordat în cadrul galei şi o serie de premii academice. La ediţia din acest an, acestea au fost acordate actorului Dan Nuţu, inginerului de coloană sonoră Anuşavan Salamanian, directorului de imagine Călin Ghibu şi criticului Călin Căliman (In Memoriam).

De asemenea, în cadrul Galei au fost decernate distincţiile anuale ale Asociaţiei criticilor şi filmologilor din cadrul UCIN: Premiul pentru cel mai bun film al anului – „Fixeur” regia Adrian Sitaru, Premiul „George Littera” – Titus Vîjeu pentru volumul „Florin Mihăilescu. Imaginea imaginii de film”, şi Premiul „Ion Cantacuzino” pentru publicistică cinematografică – Georgiana Muşat.

Primul Premiu de Excelenţă oferit în cadrul Galei Premiilor UCIN i-a fost acordat lui Enache Hărăbor, maestrul machetist de arte vizuale de la Buftea. Distincţia a fost înmânată de fiica maestrului, actriţa Manuela Hărăbor.

De asemenea, preşedintele UCIN, Laurenţiu Damian, a mai fost oferit premii de excelenţă altor mari personalităţi ale cinematografiei – regizorul Dumitru Budrala, realizator de filme documentare antropologice, regizorul de filme de animaţie Victor Antonescu, monteurul Măriuca Neagu şi regizorul Gheorghe Nagy.

Câştigătorul Premiul preşedintelui a fost desemnat, la cea de-a 46-a ediţie a Galei UCIN, „creatorul de costume” Oana Păunescu.

Un premiu special i-a fost oferit criticului de film Alice Mănoiu, „pentru întreaga carieră dedicată criticii şi publicisticii cinematografice”, iar o menţiune specială i-a revenit, în cadrul galei, regizorului Dragoş Hanciu pentru filmul „Ionaş visează că plouă”.

Gala a fost prezentată de actriţa Manuela Hărăbor, iar momentele muzicale au fost susţinute de Aurel Temişan, Anca Ţurcaşiu, Mihai Mărginean şi Cristi Iacob, acompaniaţi de Orchestra „Mundi Colour”, dirijată de Aurel Jinga.

Gala Premiilor UCIN 2018 este un eveniment organizat de Uniunea Cineaştilor din România în parteneriat cu Centrul Naţional al Cinematografiei, proiect finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale.

Foto: Fixeur – facebook

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.