Florentina Soare şi Ludmilla Miranda Bauerfeldt, Marele Premiu Darclée 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/florentina-soare-si-ludmilla-miranda-bauerfeldt-marele-premiu-darclee-2017/

Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclée s-a încheiat în apoteoză. Mariana Nicolesco: Am trăit o exaltantă sărbătoare a muzicii.

Un articol de Petre Ivan|8 august 2017

Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclée şi Cursurile de Măiestrie Artistică, Master Classes, oferite de soprana Mariana Nicolesco ocupă un loc unic în lume în rândul manifestărilor similare, aşa cum sublinia şi Josef Hussek, Director al Festivalului de la Salzburg: «Nu cunosc niciun alt concurs de canto care să se plaseze în toate momentele şi manifestările sale la un nivel atât de înalt ca acela dedicat memoriei Haricleei Darclée. Această manifestare e mai mult decât un concurs de canto obişnuit, este totdeodată competiţie, Master Class şi adevărat festival al muzicii. Iată ce o face incomparabilă şi unică».

Faptul că în chiar perioada în care la Brăila se desfăşura ediţia 2017 a acestor minunate manifestări era înregistrată cea de a treia prestigioasă victorie a unui laureat Darclée la Concursul Operalia, patronat de tenorul Placido Domingo, vorbeşte de la sine, şi nu a scăpat atenţiei internauţilor: Concursul Operalia a fost câştigat acum de soprana româncă Adela Zaharia, în 2015 de tenorul român Ioan Hotea şi la o ediţie anterioară de un alt tenor român, Ştefan Pop.

Muzica învinge furia naturii

Inaugurarea manifestărilor din acest an a evenimentelor Darclée, în 25 iulie, părea să fie ameninţată de urgia naturii. În loc de Dunăre apăruse un fluviu de nori negri, vântul dobora copaci uriaşi, iar curentul electric s-a întrerupt de mai multe ori. Dar, ca prin miracol, muzica a calmat spiritul agitat al vremii, astfel că sala arhiplină a teatrului în care Hariclea Darclée debutase la 1881 îi aclama pe soprana Silvia Micu şi pe tenorul Ioan Hotea, laureaţi ai Premiului I şi, respectiv, al Marelui Premiu Darclée 2015, acompaniaţi la pian de Alexandru Petrovici.

Au urmat zilele de foc ale competiţiei, la care s-au înscris în acest an un număr record de 200 de tinere talente din 19 ţări: Austria, Belgia, Brazilia, China (nu mai puţin de 80 de concurenţi), Coreea de Sud, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Japonia, Mexic, Polonia, Republica Moldova, Rusia, Spania, Statele Unite, Turcia, Ucraina şi România.

Juriul Internaţional prezidat de Mariana Nicolesco – cuprinzând nume de prestigiu ca Marco Balderi, Flavio Trevisan şi Eugenio Girardi din Italia, Baoyi Bi din China, Stanislaw Daniel Kotlinski din Polonia, Myron Michailidis din Grecia, Stephan Poen din Israel şi Felix Serraclara din Spania – a avut misiunea dificilă de a departaja talente deosebit de bine pregătite.

81 de concurenţi din 17 ţări au fost admişi în etapa a doua a Concursului şi numai 54, din 15 ţări, în etapa a treia: 24 de soprane, 4 mezzosoprane, 9 tenori, 1 contratenor, 10 baritoni, 2 bas-baritoni şi 4 başi. Ei s-au întrecut în această fază a competiţiei acompaniaţi de Orchestra Festivalului Darclée dirijată de maestrul Marco Balderi, în faţa unui public fascinat de atâtea voci frumoase, dar căruia nu-i era îngăduit să aplaude, de vreme ce era vorba de un concurs în desfăşurare. Din rândul acestora Juriul i-a desemnat pe laureaţii premiilor Darclée din acest an.

Omagii Hariclea Darclée, Nicolae Herlea şi Dinu Lipatti

În paralel cu concursul propriu-zis, toate manifestările, de un nivel deosebit de ridicat, au cucerit inimile publicului: Omagiul cu videoproiecţii din cadrul conferinţei susţinute de Dr. Stephan Poen, de pildă, adus memoriei minunatului bariton Nicolae Herlea, artist atât de apropiat ani şi ani de zile de manifestările Darclée, şi care ar fi împlinit acum 90 de ani. Sau videoproiecţiile cu arii din repertoriul Haricleei Darclée interpretate de Mariana Nicolesco, salutate cu nesfârşite aplauze şi ovaţii.

«Rare sunt azi, oriunde în lume – a declarat Mariana Nicolesco – ocaziile de-a asculta un pianist genial ca Matei Varga sau cântul senzaţional al interpreţilor operei I Pagliacci care au strălucit la Brăila». Recitalul marelui pianist Matei Varga, anume venit de la New York, a onorat memoria lui Dinu Lipatti la 100 de ani de la naştere, iar în reprezentaţia de neuitat cu opera I Pagliacci de Leoncavallo au strălucit tenorul italian Antonino Interisano,  baritonul sud-coreean Matteo Suk, soprana Irina Baianţ, tenorul Ioan Hotea şi baritonul Alexandru Constantin, laureaţi în trecut ai Concursului Darclée.

Ei au fost acompaniaţi de Corul Filarmonicii George Enescu pregătit de Iosif Ion Prunner şi de Orchestra Festivalului Darclée, sub bagheta maestrului Marco Balderi, care aveau să se ilustreze cu brio şi pe Esplanada Dunării, sâmbătă 5 august, la marele Concert intitulat O Celebrare a Capodoperelor, ca şi la Gala Laureaţilor.

Reîntâlnire cu marele public

Artiştii chinezi prezenţi la evenimentele Darclée au interpretat două melodii celebre din ţara lor, îndelung aplaudate de miile şi miile de spectatori, printre care Excelenţa Sa Domnul Feihong Xu, Ambasadorul Chinei la Bucureşti care, la invitaţia Marianei Nicolesco, a urcat şi el pe scena de pe Esplanada Dunării şi, cu o frumoasă voce de bariton, a cântat împreună cu tinerii săi compatrioţi.

După salutul artiştilor chinezi Concertul Extraordinar a continuat, la 10 ani de la intrarea României în Uniunea Europeană, cu Oda Bucuriei din Simfonia a IX-a de Beethoven, devenită Imn al Europei. Au urmat pagini ilustre compuse de Strauss, Bizet, Puccini, Chopin, Mozart, Rossini, Mascagni, Verdi, Donizetti sau Enescu, un moment emoţionant fiind acela în care soprana Ana Camelia Ştefănescu şi mezzosoprana Oana Andra, câştigătoarele Marelui Premiu la prima ediţie a Concursului Darclée, în 1995, au cântat un superb duet, Barcarola, din opera Les Contes d’Hoffmann de Offenbach.

Laureaţii ediţiei 2017

Gala Laureaţilor a încheiat în apoteoză duminică 6 august ceea ce Mariana Nicolesco a numit “o exaltantă sărbătoare a muzicii”.

Marele Premiu Darclée a revenit ex-equo sopranei braziliene Ludmilla Miranda Bauerfeldt şi mezzosopranei Florentina Soare din Brăila, care urca astfel victorioasă pe scena însăşi pe care la 1881 debuta Hariclea Darclée. Premiul I a revenit bas-baritonului austriac Alexander Grassauer, sopranei Irina Baianţ şi tenorului mexican Fabian Rodriguez Lara. Premiul II tenorului spaniol Mateos Juan de Dios, tenorului sud-coreean Sungmin Song şi tenorului chinez Xu Sen. Premiul III, baritonului Alexandru Chiriac, sopranei Olena Stroia şi basului Andrei Nicoară.

Considerând că lucrul cel mai important e să ne depăşim în permanenţă propriile limite, Mariana Nicolesco a ţinut ca şi la această ediţie a Concursului Darclée să fie premiaţi cât mai mulţi artişti de talent, care au primit Premiul celui mai bun tânăr interpret, Premiul Fundaţiei Darclée, Premiul Special al Juriului şi Premiul de Excelenţă.

După peste patru ore de strălucire muzicală şi de entuziasm general, Gala Laureaţilor s-a încheiat, ca şi în seara precedentă, pe Esplanada Dunării, cu celebrul Brindisi din La Traviata de Verdi, reluat de mai multe ori de tinerii artişti laureaţi, şi în care vocea Marianei Nicolesco se impunea, încă o dată, ca un dar celest.

În jurul Marianei Nicolesco, la finele reprezentaţiei extraordinare cu opera I Pagliacci de Leoncavallo, baritonul sud-coreean Matteo Suk, tenorul italian Antonino Interisano, baritonul Alexandru Constantin, soprana Irina Baianţ şi tenorul Ioan Hotea

O veche poveste de iubire: Mariana Nicolesco a intuit geniul artistic al lui Matei Varga pe când acesta avea numai 11 ani şi i-a stat alături de atunci încoace. Acum Matei, star internaţional, a venit la Brăila pentru un minunat Recital dedicat lui Dinu Lipatti, la 100 de ani de la naşterea acestuia

Excelenţa Sa Ambasadorul Chinei la Bucureşti, Xu Feihong şi Doamna, întâmpinaţi în foaierul teatrului brăilean de Primarul Viorel Marian Dragomir şi de Mariana Nicolesco

Laureatele Marelui Premiu Darclée 2017, soprana Ludmilla Miranda Bauerfeldt şi mezzosoprana Florentina Soare, împreună cu Mariana Nicolesco

Foto: Marele Premiu Darclée 2017 – facebook; foto  deschidere: Alături de Mariana Nicolesco, pe scena de pe Esplanada Dunării, Ambasadorul Chinei, Xu Feihong, şi mezzosoprana Baoyi Bi în mijlocul grupului format de zeci de tinere talente din ţara lor.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.

10
/02
/22

Peste 60 de artiști internaționali din 13 țări sosesc la Iași în perioada 13 - 19 februarie, în cadrul celei de-a treia ediții a Classix Festival. 8 concerte de muzică clasică, 10 cursuri de măiestrie, o expoziție de ilustrații, o dezbatere, o prelegere și 7 proiecții de film își așteaptă exploratorii aventurii clasice contemporane.

08
/02
/22

Dirijorul Daniel Jinga va evolua în seara de 10 februarie la pupitrul Filarmonicii din Arad, cu un program de muzică românească de secol XIX, cuprinzând partituri de tinereţe semnate în 1867 şi 1876 de compozitorul George Stephănescu, cel care stă la baza întemeierii Operei Naţionale din Bucureşti, prin faptul că în 1885 constituia Compania Opera Română, ce își desfășura pe atunci spectacolele pe scena Teatrului Național.

08
/02
/22

#newTogether, documentarul realizat de Forumul Cultural Austriac București, ajunge la Iași în cadrul Classix Festival. Proiecția în prezența invitaților Dan Lungu (scriitor) și Andrei Popov (Director Adjunct Forumul Cultural Austriac) va avea loc luni, 14 februarie 2022, orele 17:00, în sala de conferințe a Casei Muzeelor Iași din Str. Vasile Alecsandri nr 6.

07
/02
/22

Opera Națională București prezintă vineri, 11 februarie, ora 18:30, spectacolul de operă „La Bohème” de Giacomo Puccini, capodoperă a verismului care, de peste 125 de ani, impresionează și entuziasmează publicul din toate generațiile de melomani. Este una dintre cele mai reprezentative opere în care este cântată sublim viața tinerilor și atmosfera spiritului lor juvenil.

07
/02
/22

Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, SEARA BEETHOVEN se va desfășura sub bagheta dirijorului german CHRISTOPH  KÖNIG, care a urmat studii de perfecționare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache și Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

07
/02
/22

Joi, 10 și vineri,11 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul italian Gian Luigi Zampieri, va prezenta un program cu două lucrări de referință: Concertul în la major pentru clarinet şi orchestră, KV622 de Wolfgang Amadeus Mozart, cu clarinetistul Emil Vișinescu în ipostaza de solist, și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 11 de Felix Mendelssohn. Concertele se vor desfășura de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, în condițiile respectării restricțiilor pandemice.