Florin Piersic Jr.: „Sunt tot felul de demoni care pot fi scoși la iveală pe scenă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/florin-piersic-jr-sunt-tot-felul-de-demoni-care-pot-fi-scosi-la-iveala-pe-scena/

Florin Piersic Jr. crede că, în teatru, cea mai importantă e echipa. Spune că îi place meseria de actor pentru că, pe scenă, poate să facă lucruri pentru care ar fi amendat în viaţa reală…

Un articol de Ziarul Metropolis|11 august 2015

Pe 9 august, în ultima zi a festivalului de teatru Ideo Ideis, actorul Florin Piersic Jr. a ținut un masterclass pentru tinerii prezenți la evenimentul din Alexandria. Mai jos sunt câteva fragmente din discursul său:

La câțiva ani după ce am terminat Institutul, am cunoscut un om, într-un workshop, la Londra, care în zece zile mi-a deschis ochii și mi-a schimbat toată părerea despre meseria asta. El m-a făcut să înțeleg ideea de familie, de echipă. În Institut n-am fost o echipă, ăsta-i adevărul. Am fost la clasa domnului Albulescu, un profesor cu o carismă cu totul specială, dar care n-a reușit să ne unească. Eram o clasă mică, 10-11 oameni, dar niciodată nu ne-am iubit între noi foarte tare. Asta a fost greșeala.

S-ar putea ca un actor care e inegalabil, fantastic, să nu rămână pe lista mea de opțiuni, pentru că nu-și respectă și nu-și iubește partenerii. Dacă nu există respect între colegi, n-ai nicio șansă.

În anul I, am fost foarte respectuos, mă uitam la studenții de anul IV ca la niște megastaruri. „Au făcut patru ani de teatru, tre’ să știe multe lucruri…” Undeva în anul II, când coboram cu liftul (era o cușcă transparentă), mi-am aprins o țigară. O studentă din anul IV, m-a văzut și mi-a zis: „De ce fumezi, mă, în lift?!”. Am ajuns la parter, am urcat scările și… nu pot să reproduc ce i-am spus. Cred că a fost o trezire necesară. Pentru că eram mult prea naiv. Ce i-am spus fetei ăleia n-a fost prea academic, dar a fost bine. (râde)

Sunt tot felul de demoni în noi care pot fi scoși la iveală pe scenă. De asta îmi place meseria de actor, că am voie să fac lucruri pentru care aș fi amendat în viața reală. Poate chiar închis…

E foarte plăcut să vezi că ai ajuns la sufletul oamenilor; că spectacolul a evoluat așa cum ai gândit și că toată construcția a funcționat bine. Dar, când rămâne la un nivel mediocru și simți lucrul ăsta, iar lumea bate din palme și zice „da, drăguț, e ok, ne-am distrat”, e o durere mare…

Pot să-mi explic de ce actorii cad în depresie uneori. Am trăit asta și aici. Acum doi ani am fost cu spectacolul „Zi că-i bine”. A fost bine primit. Închisesem scena asta cu niște pantaloni și pusesem niște ventilatoare în spatele panourilor, ca să nu murim de cald. Ceva cu ventilatoarele alea s-a întâmplat, că nu m-am putut concentra. Și m-am simțit foarte prost la sfârșit, când a venit Marius Manole și mi-a zis „Băi, ce mișto ai fost!”. Nu înțelegeam… l-am păcălit pe Manole?!
Prietena mea m-a învățat: „Nu mai spune că ai fost prost, că nu toată lumea își dă seama că ai fost prost, când crezi tu că ai fost prost. Spune și tu «mulțumesc», nu mai comenta că ai avut o seară proastă.” (râde)

După anul 2000, nu s-a mai întâmplat să accept roluri nepotrivite. Cel puțin nu în teatru. Dacă am renunțat la mici avantaje pe care ți le oferă un salariu de mizerie, n-aveam cum să mai fac compromisuri. În 2015, adică în ianuarie anul acesta, am jucat pentru prima dată teatru în regia altcuiva; după anul 2000. Practic, de atunci până acum, am făcut – cum s-ar zice – „ce-am vrut eu”.

Mi s-a pus demisia în față, n-a fost un act de curaj. Dar aveau nevoie să elibereze un post, pentru că eu luam salariul degeaba. Mie mi se părea că la un moment dat o să vină un nene și o să zică „ce nevoie am eu de actorul ăsta!”. Fără să știe ce pot, pentru că el nu mai putea să mă vadă în nimic. Mi s-a pus eticheta de „actor dificil” tocmai pentru faptul că am refuzat niște lucruri. Dar s-a creat un zvon care îmi face rău și acum… Cristi Juncu m-a sunat în toamnă ca să facem „Vestul singuratic” și m-a întrebat după prima repetiție: „Dar n-o să renunți, nu?”

Acum încerc să scriu o piesă. Asta prin din pricina faptului că am tradus multe piese și e ușor să fac saltul. Sunt OK cu dialogul. Începe să mă intereseze din ce în ce mai puțin literatura și din ce în ce mai mult materialul care poate fi folosit în teatru, film.

Cred în actorul cu mai puțin talent, dar cu o putere de muncă extraordinară. Talentul ăla se poate umfla, se poate lucra. Dacă își dă voie, dacă nu stă pe Facebook 10 ore, dacă afectează orele alea pentru studiu… Nu mai cred în talentul lăsat acolo să lâncezească. Se pierde. E ca un organ care nu e luat în sistem – se atrofiază, efectiv.

Concluzia mea e că învăț tot timpul, învăț la fiecare proiect. Și asta-i frumos, e o meserie care nu se termină niciodată.

Foto: Facebook Florin Piersic Jr.

19
/01
/21

Joi, 21 ianuarie,  la ora 11.00, Stagiunea Teatrală Online a Centrului Cultural LUMINA difuzează în regim de live streaming performance-ul „O mica glumă” de A.P Cehov, producție a Centrului Cultural LUMINA.

18
/01
/21

Sezoane noi din serialul de comedie „Dicționar Teatral Urban” și din show-ul „IMPROVChallenge”, dar și un nou serial dedicat celor mai mici dintre spectatori sunt premierele începutului de an la Teatrul Excelsior.

18
/01
/21

„Zeul carnagiului”, „Necunoscuta cunoscută”, „Emigranții” și „Femei” sunt spectacolele săptămânii la Sala Mare a Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu.

18
/01
/21

De la împăratul Nero sau pictura renascentistă la povestea lui Alice în Țara Minunilor și la „divele” secolului XX, cele mai așteptate evenimente expoziționale programate în 2021 în Europa promit experiențe de calitate.

18
/01
/21

Anansi de la Editura Pandora M, cea mai nouă colecție românească dedicată literaturii universale, începe în forță acest an. Șase titluri noi vor poposi în librăriile fizice și online din întreaga țară în primele două luni ale lui 2021 din cele aproape 40 aflate în plan pentru noul an.

18
/01
/21

Reactor a început evenimentele dedicate dramaturgiei românești contemporane, văzută într-un cadru larg, multigenerațional, pe 15 ianuarie, la ora 18.00, cu dezbaterea „Practici și funcții ale dramaturgului. Trecut, prezent și viitor”, la care au participat autori români din diferite generații: Miruna Runcan, Alina Nelega, Matei Vișniec, Catinca Drăgănescu, Alexandra Pâzgu, Panna Adorjani, Petro Ionescu. Discuția a fost prezentată pe pagina de Youtube a Reactor.

18
/01
/21

Anul 2021 a început pentru cu o dublă premieră: cunoscutul scriitor Iv cel Naiv se alătură listei de autori români a editurii și va publica primul său roman, anunță Editura Trei. Cartea va fi disponibilă în librării la sfârșitul lunii februarie.

15
/01
/21

OAMENII MUZICII Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus MOZART. Sau Wolfgang Amadé, cum s-a semnat mai apoi (Amadeus i s-a spus doar postum). 27 ian. 1756 – 5 dec. 1791. Uitaţi tot comerţul din jurul „brandului” Mozart. Ignoraţi tot ce aţi auzit din zbor despre el. Pur şi simplu descoperiţi-l. Și îndrăgostiţi-vă.

15
/01
/21

Astăzi, Președintele României a conferit Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, prin managerul său, Ada Hausvater, ordinul Meritul Cultural în grad de comandor, acordat „pentru talentul și serviciile deosebite aduse culturii, artei, științei și promovării spiritului caritabil, prin opere de creație, interpretare și sociale, de impact național”.

Pagina 1 din 94112345...102030...Ultima »