Focus Afrim: „Girafe“, „Bizoni“ şi „Tatoo“, la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/focus-afrim-girafe-bizoni-si-tatoo-la-sibiu/

Regizorul Radu Afrim a creat în această stagiune trei spectacole la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. A fost „debutul” său aici; nu a mai lucrat pe această scenă, deşi invitaţie a avut.

Un articol de Maria Sârbu|19 Martie 2015

Pentru a marca o asemenea colaborare fructuoasă (totuşi – trei spectacole de un creator iscusit într-un singur sezon şi în acelaşi teatru!), conducerea Naţionalului a organizat recent evenimentul „Focus TNRS – Radu Afrim”, prezentând cele trei producţii: „Girafe” – fabulă urbană #1 după Pau Miró; „Bizoni” – fabulă urbană #2 de Pau Miró şi „Tattoo” de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes – spectacol al secţiei germane.

Primele două titluri, „Girafe” şi „Bizoni”, fac parte dintr-o trilogie a autorului catalan – foarte apreciat în Spania şi nu numai, dar necunoscut în România. A treia piesă din trilogie se numeşte „Lei”, pe care Radu Afrim speră să o monteze, de asemenea.

L-am întrebat pe Radu Afrim dacă e o schimbare de estetică alegerea acestor texte şi punerea lor în scenă la Sibiu. Mi-a mărturisit că iniţial a fost tentat de piesa „Bizoni”, fapt care deja „anunţa o schimbare de estetică, pentru că e un poem lung, o poezie…”. Şi el îşi dorea să facă un spectacol „de teatru-corporal, de teatru-fizic şi nu de teatru-dans”, de aceea a avut-o în echipă pe coregrafa Andrea Gavriliu, care i-a „antrenat” pe actori. Se vede o schimbare, într-adevăr. E altceva!

Foto TNRS_Bizoni _Adi Bulboaca

Trebuie spus că Radu Afrim lucra concomitent la două spectacole diferite din punct de vedere estetic. Dacă în prima jumătate a zilei repeta cu trupa la „Bizoni”, după-amiezile repeta la „Girafe”, piesă cu o structură oarecum clasică, dramatică, cu o formă mai comercială. Regizorul susţine că i-a adus ceva schimbări în stilul său, atât această muncă la două montări concomitent, cât şi trupa de la Teatrul din Sibiu. „Girafe” şi „Bizoni”, aşa cum sunt gândite, reprezintă dovada că Radu Afrim a ajuns la un alt stadiu şi nu mai lucrează ca la 25 sau 30 de ani. Şi recunoaşte acest lucru!

Pentru spectacolul „Girafe”, Afrim a făcut o adaptare adorabilă, schimbând acţiunea din Catalonia (Spania) anilor ’50 în România anului 1968. O femeie, casnică, îşi doreşte să aibă o maşină de spălat – marca Albalux. Ea este prinsă cumva între trecut şi viitor. Se întrezăreşte emanciparea, spre disperarea soţului, cel care simte că dominaţia bărbatului asupra femeii se clatină. Publicul poate fi atras de o poveste frumoasă, de personaje simpatice, de replici spumoase.

Regizorul a mizat pe zona retro şi în muzică, muzica românească a anilor ’60. E cu umor, e cu poezie, e cu multă imaginaţie. Unii spectatori se regăsesc în acest text. E un spectacol viu, colorat, pătruns de un simbol care vine de la Salvador Dali, Girafa în flăcări – un travesti în rochie roşie cântând. Şi, cum spune Radu Afrim, timpul trece foarte repede şi magic, cumva.

„Bizoni” – este un poem trist, negru, cu relaţii traumatizante între membrii unei familii, familie care încearcă să supravieţuiască dintr-o spălătorie ce îi aparţine. Şi în acest text regizorul a căutat – şi a găsit – nişte resurse de umor, deşi mult mai palide decât în „Girafe”. Publicul îşi poate pune întrebări şi totodată să vadă performanţe fizice actoriceşti. E o altă formulă de teatru.

Afrim spune că e un spectacol „ochios” şi nici nu e lung, îndemnând astfel publicul să mergă să-l vadă. De fapt, publicul e îndemnat să meargă să vadă ambele montări, căci sunt teme ce se repetă – dintr-un spectacol în altul. E curios, provocator. Chiar dacă sunt dintr-o trilogie, spectacolele se înţeleg separat. Având forme diferite, ele sunt prizate diferit.

Dacă „Girafe” tinde spre comercial, „Bizoni” e dintr-o zonă estetică uşor mai radicală. Afrim a ales ca toţi actorii distribuiţi să migreze din „Bizoni” în „Girafe” şi invers. Amprenta coregrafei Andrea Gavriliu este evidentă – caracterul abstract îmbinat cu ceea ce are cald şi uman în ea.

Foto TNRS_Girafe 2_Adi Bulboaca

Radu Afrim s-a gândit şi la costurile acestor două spectacole când a fost vorba de decor. Şi, ca toate cheltuielile să fie mai mici, dar să nu se ştirbească din caracterul artistic al spectacolelor, s-a creat acelaşi decor, dat fiind că tema e aceeaşi. Doar se schimbă modular; un decor metafizic ce susţine textul. Artizan e scenograful Dragoş Buhagiar.

Decorul e format din maşini de spălat. Multe, multe maşini de spălat. În „Girafe” era de ajuns o singură maşină – „Albalux” -, dar s-a creat un zid din vreo 40 de maşini ca o sugestie a unor blocuri vechi din anii comunişti. În „Bizoni”, numărul maşinilor e mult mai mare, probabil dublu. Astfel s-a format o unitate stilistică între decoruri. Ingenios!

Şi jocul actorilor impresionează. În „Girafe” joacă Marius Turdeanu, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Adrian Matioc, Ioan Savu, Dana Maria Lăzărescu şi actorii din „Bizoni”. Distribuţia la „Bizoni” îi include pe Vlad Bârzanu/Cristian Timbuş, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan/ Maria Soilică, Ioan Paraschiv, Raluca Iani, Dana Maria Lăzărescu şi ceilalţi actori din „Girafe”.

De la Afrim citire:

„Mi-am făcut lumea mea cu «Girafe». Mi-am explicat filmul meu, nu ştiu dacă şi filmul autorului. În piesă scrie că zece girafe trec prin scenă. Nu am făcut aşa. De ce sunt leii în a treia piesă e greu de înţeles. Dar orice autor are libertatea de a delira, cum vrea el, în momentul în care pe mine mă emoţionează”.

„Tattoo” e un altfel de spectacol. E un text inteligent despre impostură sau autenticitate în arta contemporană. Radu Afrim a dorit să arate o poveste frumoasă despre corpul uman. O poveste în care îţi pui întrebarea dacă poate deveni corpul uman un obiect de artă, care să se vândă scump…

Regizorul îmi spunea că în „Tattoo” e altă estetică şi că actorii erau speciali – „un actor neamţ, unul din Luxemburg, o actriţă unguroaică”, actori din teatru, că a lucrat „foarte energetic” şi că aproape „e o isterie a corpurilor” în această comedie în aparenţă, numită „Tattoo”.

El a lucrat la acest spectacol cu un artist video, foarte bun, în opinia sa – Andrei Cozlac. „Cred că nu am mai făcut un spectacol ca «Tattoo». E special. Şi Buhagiar a făcut un decor cum nemţii de aici nu au mai avut. Să vină publicul că e un subiect cu lipici”, mărturisea Radu Afrim. Distribuţia la „Tattoo” îi include pe Ali Deac, Daniel Plier, Emöke Boldizsár, Cristina Juks, Daniel Bucher – admirabil toţi.

A fost un eveniment la Sibiu, centrat pe numele Radu Afrim. Sunt trei spectacole frumoase, care îşi aşteaptă publicul… de oriunde!

Foto: Focus Afrim, „Girafe“, „Bizoni“ şi „Tatoo“ – Adi Bulboacă

07
/11
/12

Festivalul Internaţional de la Salonic, care se desfăşoară în perioada 2-11 noiembrie, unul dintre cele mai mari evenimente de gen din regiune, îi dedică o retrospectivă integrală regizorului Cristian Mungiu. La Salonic sunt proiectate toate filmele cineastului român, de la scurtmetrajele de şcoală “Mariana” (1997) şi “Mâna lui Paulista” (1998) până la cel mai nou […]

07
/11
/12

Scriitorul francez Jérôme Ferrari a câştigat, miercuri, premiul Goncourt pe 2012 – cel mai prestigios trofeu literar francez -, pentru romanul său “Le Sermon sur la chute de Rome” (publicat la editura Actes Sud), a cărui acţiune are ca fundal violenta Corsică.   Membrii juriului Goncourt au desemnat, din al doilea tur de scrutin, ca acest roman […]

07
/11
/12

Scriitoarea Scholastique Mukasonga, originară din Rwanda, a câştigat, miercuri, premiul Renaudot pe 2012, acesta fiind unul dintre cele mai prestigioase trofee literare acordate în Franţa. Scriitoarea Scholastique Mukasonga, care nu figura în selecţia finală, a fost recompensată cu premiul Renaudot pe 2012 pentru volumul “Notre-Dame du Nil”, publicat la editura Gallimard. Ea a obţinut şase voturi, […]

07
/11
/12

Teatrul Naṭional din Bucureşti a anunṭat reluarea a douã spectacole de success din repertoriul sãu: Sinucigaşul (10 şi 11 noiembrie la Sala Mare) şi Un duel ( 7 noiembrie la sala Micã) .  Un duel este un spectacol complex care are la bazã nuvela lui Cehov cu acelaşi nume. Interpretarea de facturã modernã vorbeşte despre […]

07
/11
/12

Aliniindu-se altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa, anul acesta, în premieră, Festivalul Naţional de Teatru şi-a supus afişul „judecăţii” critice internaţionale. La solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC), în al cărei Comitet Executiv este prezentă şi România, prin persoana preşedintelui Secţiei române a Asociaţiei, criticul Alice Georgescu, un juriu format din trei […]

07
/11
/12

Premiera spectacolului Şarpele în iarbã de Alan Ayckbourn, în regia lui Emil Hostina, programatã la Sala Liviu Ciulei (Laborator) a teatrului Bulandra pentru vineri, 9 noiembrie se va reprograma pentru o datã ulterioarã. Aceasta va fi comunicatã din timp.   Reprezentaṭia din data de 9 noiembrie va fi un spectacol de avanpremierã.

07
/11
/12

Festivalul internaţional de film de scurt-metraj Alter-Native, cel mai mare eveniment de acest gen din România, aflat la a XX-a ediţie, se desfăşoară începând de miercuri până duminică la Palatul Culturii din Târgu Mureş.   ‘Timp de cinci zile, până duminică, sperăm să avem cât mai mulţi vizitatori la Palatul Culturii. Aniversăm şi suntem mândri […]

07
/11
/12

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală. Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski “Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.  Uvertura operei […]

07
/11
/12

Filmul ceremoniei de decernare a premiului Nobel pentru medicină lui George Emil Palade va fi difuzat în premieră în România miercuri, la Universitatea de Medicină şi Farmacie “Carol Davila” din Capitală, cu prilejul centenarului savantului. “Am reuşit, cu insistenţe la Fundaţia Nobel şi la televiziunea suedeză, să putem difuza filmul în integritatea lui, dar nu […]

07
/11
/12

Regele Mihai I va fi omagiat la Londra printr-o serie de evenimente, în cadrul unei vizite pe care acesta o efectuează în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, în perioada 6 – 8 noiembrie. Potrivit unui comunicat postat pe site-ul Familiei Regale, Regele Mihai I va efectua această vizită împreună cu Principesa moştenitoare […]

07
/11
/12

Mâine, 8 noiembrie, va avea loc expoziṭia de litografii ‘’Spectacol în alb şi negru’’. Evenimentul se va desfãşura înaintea deschiderii oficiale a festivalului Gala Internaṭionalã de Musical şi Operetã, în Foaierul Sãlii Studio a Teatrului Odeon. Expoziṭia va conṭine litografii realizate de cãtre Sander van den Haak şi Roxana Moraru  în ediṭia precedentã a festivalului. Cei […]

07
/11
/12

Începând cu 1 noiembrie, în sectorul 3 a început Luna Artelor. Din  program vor face parte manifestaṭii cultural-artistice atât în spaṭii speciale (reintroduse în circuitul cultural bucureştean  de cãtre primarul Robert Sorin Negoiṭã), cât şi în aer liber. Astfel, la Casa Artelor a început stagiunea Teatru pentru toṭi cu spectacole pentru copii şi adulṭi. Incepând […]

07
/11
/12

Compania de teatru “Passe Partout Dan Puric” îi invită în weekend-ul următor pe amatorii de teatru la două spectacole de pantomimă – “Necuvinte” în regia lui Adrian Nour şi “Cherchez la femme” în regia lui Petrică Voicu.  Spectacolul “Necuvinte”, o creaţie totală a regizorului Adrian Nour, care este şi autorul scenariului şi a coloanei sonore, […]

07
/11
/12

Manuscrisul unei povestiri create de romancierul american Truman Capote, descoperit recent, care descrie o călătorie a acestuia pe Marea Mediterană în compania unor persoane bogate şi celebre, urmează să fie publicat în revista Vanity Fair, au anunţat luni reprezentanţii acestei publicaţii. Schiţa “Yachts and Things”, ce va apărea în numărul din luna decembrie al revistei […]

07
/11
/12

Spectacolul “Portretul Doamnei T”, cu Olga Tudorache în rolul principal, programat să aibă loc pe 23 noiembrie, la Sala Palatului din Capitală, s-a amânat din cauza stării de sănătate a actriţei. Contactaţi de Mediafax, organizatorii au precizat că actriţa a amânat apariţia în spectacolul de pe 23 noiembrie la recomandarea medicilor, care au considerat că aceasta […]

07
/11
/12

 Miercuri 7 noiembrie, ora 10.00  PUNGUŢA CU DOI BANI Adaptare după Ion Creangă Scenariu, regie şi teme muzicale: Decebal Marin Scenografia: Carmen Raszovski Aranjamente muzicale: Dragoş Laurian Cucoş Distribuţie: Daniel Stanciu / Gabriel Apostol, Ioana Chelaru Popovici / Eugenia Barbu, Liliana Gavrilescu / Graţiela Ene, Mihai Dumitrescu / Florin Mititelu, Dora Ortelecan Dumitrescu / Alina Teianu. Joi […]

07
/11
/12

    Programul Teatrului Metropolis în perioada 8-20 noiembrie Joi 8 noiembrie, ora 19.00  FLOAREA DE CACTUS de Barillet si Grady Regie, decor, ilustratie muzicala: Alice BARB cu: Adela MARCULESCU, Damian CRASMARU, Cristiana RADUTA-BOBIC, Lucian GHIMISI,  Theodor DANETTI /Mihai NICULESCU, Rudy ROSENFELD 2 h (fara pauza) Pretul biletului: 21,60 lei   Vineri 9 noiembrie, ora 19.00  PARIS, MON […]

06
/11
/12

PROGRAM 12 – 18 noiembrie 2012 Sala Studio Data: L 12.11 si M 13.11, Ora: 19.00 I AM AMERICA Productie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Italia) prezentata in cadrul Festivalului International al artelor spectacolului muzical Viata e frumoasa pe versuri de: Allen Ginsberg regia: Mario Biagini muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski […]

Page 810 of 833« First...102030...808809810811812...820830...Last »