Focus Afrim: „Girafe“, „Bizoni“ şi „Tatoo“, la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/focus-afrim-girafe-bizoni-si-tatoo-la-sibiu/

Regizorul Radu Afrim a creat în această stagiune trei spectacole la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. A fost „debutul” său aici; nu a mai lucrat pe această scenă, deşi invitaţie a avut.

Un articol de Maria Sârbu|19 Martie 2015

Pentru a marca o asemenea colaborare fructuoasă (totuşi – trei spectacole de un creator iscusit într-un singur sezon şi în acelaşi teatru!), conducerea Naţionalului a organizat recent evenimentul „Focus TNRS – Radu Afrim”, prezentând cele trei producţii: „Girafe” – fabulă urbană #1 după Pau Miró; „Bizoni” – fabulă urbană #2 de Pau Miró şi „Tattoo” de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes – spectacol al secţiei germane.

Primele două titluri, „Girafe” şi „Bizoni”, fac parte dintr-o trilogie a autorului catalan – foarte apreciat în Spania şi nu numai, dar necunoscut în România. A treia piesă din trilogie se numeşte „Lei”, pe care Radu Afrim speră să o monteze, de asemenea.

L-am întrebat pe Radu Afrim dacă e o schimbare de estetică alegerea acestor texte şi punerea lor în scenă la Sibiu. Mi-a mărturisit că iniţial a fost tentat de piesa „Bizoni”, fapt care deja „anunţa o schimbare de estetică, pentru că e un poem lung, o poezie…”. Şi el îşi dorea să facă un spectacol „de teatru-corporal, de teatru-fizic şi nu de teatru-dans”, de aceea a avut-o în echipă pe coregrafa Andrea Gavriliu, care i-a „antrenat” pe actori. Se vede o schimbare, într-adevăr. E altceva!

Foto TNRS_Bizoni _Adi Bulboaca

Trebuie spus că Radu Afrim lucra concomitent la două spectacole diferite din punct de vedere estetic. Dacă în prima jumătate a zilei repeta cu trupa la „Bizoni”, după-amiezile repeta la „Girafe”, piesă cu o structură oarecum clasică, dramatică, cu o formă mai comercială. Regizorul susţine că i-a adus ceva schimbări în stilul său, atât această muncă la două montări concomitent, cât şi trupa de la Teatrul din Sibiu. „Girafe” şi „Bizoni”, aşa cum sunt gândite, reprezintă dovada că Radu Afrim a ajuns la un alt stadiu şi nu mai lucrează ca la 25 sau 30 de ani. Şi recunoaşte acest lucru!

Pentru spectacolul „Girafe”, Afrim a făcut o adaptare adorabilă, schimbând acţiunea din Catalonia (Spania) anilor ’50 în România anului 1968. O femeie, casnică, îşi doreşte să aibă o maşină de spălat – marca Albalux. Ea este prinsă cumva între trecut şi viitor. Se întrezăreşte emanciparea, spre disperarea soţului, cel care simte că dominaţia bărbatului asupra femeii se clatină. Publicul poate fi atras de o poveste frumoasă, de personaje simpatice, de replici spumoase.

Regizorul a mizat pe zona retro şi în muzică, muzica românească a anilor ’60. E cu umor, e cu poezie, e cu multă imaginaţie. Unii spectatori se regăsesc în acest text. E un spectacol viu, colorat, pătruns de un simbol care vine de la Salvador Dali, Girafa în flăcări – un travesti în rochie roşie cântând. Şi, cum spune Radu Afrim, timpul trece foarte repede şi magic, cumva.

„Bizoni” – este un poem trist, negru, cu relaţii traumatizante între membrii unei familii, familie care încearcă să supravieţuiască dintr-o spălătorie ce îi aparţine. Şi în acest text regizorul a căutat – şi a găsit – nişte resurse de umor, deşi mult mai palide decât în „Girafe”. Publicul îşi poate pune întrebări şi totodată să vadă performanţe fizice actoriceşti. E o altă formulă de teatru.

Afrim spune că e un spectacol „ochios” şi nici nu e lung, îndemnând astfel publicul să mergă să-l vadă. De fapt, publicul e îndemnat să meargă să vadă ambele montări, căci sunt teme ce se repetă – dintr-un spectacol în altul. E curios, provocator. Chiar dacă sunt dintr-o trilogie, spectacolele se înţeleg separat. Având forme diferite, ele sunt prizate diferit.

Dacă „Girafe” tinde spre comercial, „Bizoni” e dintr-o zonă estetică uşor mai radicală. Afrim a ales ca toţi actorii distribuiţi să migreze din „Bizoni” în „Girafe” şi invers. Amprenta coregrafei Andrea Gavriliu este evidentă – caracterul abstract îmbinat cu ceea ce are cald şi uman în ea.

Foto TNRS_Girafe 2_Adi Bulboaca

Radu Afrim s-a gândit şi la costurile acestor două spectacole când a fost vorba de decor. Şi, ca toate cheltuielile să fie mai mici, dar să nu se ştirbească din caracterul artistic al spectacolelor, s-a creat acelaşi decor, dat fiind că tema e aceeaşi. Doar se schimbă modular; un decor metafizic ce susţine textul. Artizan e scenograful Dragoş Buhagiar.

Decorul e format din maşini de spălat. Multe, multe maşini de spălat. În „Girafe” era de ajuns o singură maşină – „Albalux” -, dar s-a creat un zid din vreo 40 de maşini ca o sugestie a unor blocuri vechi din anii comunişti. În „Bizoni”, numărul maşinilor e mult mai mare, probabil dublu. Astfel s-a format o unitate stilistică între decoruri. Ingenios!

Şi jocul actorilor impresionează. În „Girafe” joacă Marius Turdeanu, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Adrian Matioc, Ioan Savu, Dana Maria Lăzărescu şi actorii din „Bizoni”. Distribuţia la „Bizoni” îi include pe Vlad Bârzanu/Cristian Timbuş, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan/ Maria Soilică, Ioan Paraschiv, Raluca Iani, Dana Maria Lăzărescu şi ceilalţi actori din „Girafe”.

De la Afrim citire:

„Mi-am făcut lumea mea cu «Girafe». Mi-am explicat filmul meu, nu ştiu dacă şi filmul autorului. În piesă scrie că zece girafe trec prin scenă. Nu am făcut aşa. De ce sunt leii în a treia piesă e greu de înţeles. Dar orice autor are libertatea de a delira, cum vrea el, în momentul în care pe mine mă emoţionează”.

„Tattoo” e un altfel de spectacol. E un text inteligent despre impostură sau autenticitate în arta contemporană. Radu Afrim a dorit să arate o poveste frumoasă despre corpul uman. O poveste în care îţi pui întrebarea dacă poate deveni corpul uman un obiect de artă, care să se vândă scump…

Regizorul îmi spunea că în „Tattoo” e altă estetică şi că actorii erau speciali – „un actor neamţ, unul din Luxemburg, o actriţă unguroaică”, actori din teatru, că a lucrat „foarte energetic” şi că aproape „e o isterie a corpurilor” în această comedie în aparenţă, numită „Tattoo”.

El a lucrat la acest spectacol cu un artist video, foarte bun, în opinia sa – Andrei Cozlac. „Cred că nu am mai făcut un spectacol ca «Tattoo». E special. Şi Buhagiar a făcut un decor cum nemţii de aici nu au mai avut. Să vină publicul că e un subiect cu lipici”, mărturisea Radu Afrim. Distribuţia la „Tattoo” îi include pe Ali Deac, Daniel Plier, Emöke Boldizsár, Cristina Juks, Daniel Bucher – admirabil toţi.

A fost un eveniment la Sibiu, centrat pe numele Radu Afrim. Sunt trei spectacole frumoase, care îşi aşteaptă publicul… de oriunde!

Foto: Focus Afrim, „Girafe“, „Bizoni“ şi „Tatoo“ – Adi Bulboacă

18
/10
/12

În zilele de 11 şi 12 octombrie a avut loc, la Tel Aviv şi Ierusalim, în prezenţa lui Varujan Vosganian, lansarea versiunii ebraice a romanului ‘Cartea Şoaptelor’, publicat în luna iunie la prestigiosul grup editorial Hakibutz Hameuchad – Sifriat Poalim Publishing Group, cu sprijinul Institutului Cultural Român, prin programul “Translation and Publication Support Programme”, se […]

18
/10
/12

1931 – A încetat din viaţă inventatorul american Thomas Edison. A inventat fonograful, becul cu incandescenţă, kinetoscopul, şi a pus în funcţiune prima centrală electrică care alimentează clădirile unui oraş. (n. 1847). 1599 – A avut loc bătălia de la Şelimbăr. Mihai Viteazul învinge oastea transilvană condusă de Andrei Bathory; întregul teritoriu al Transilvaniei intră […]

18
/10
/12

Pe 17 octombrie, în cadrul Festivalului Internaṭional de Film ‘’Comedy Cluj’’ actorul Horaṭiu Mãlãele a primit premiul de excelenṭã. Decernarea premiului a fost urmatã de proiecṭia filmului ,,Divorṭ din Dragoste’’, film realizat de cãtre Andrei Blaier, dar şi de un dialog între Horaṭiu Mãlãele şi cei prezenṭi.

18
/10
/12

Actorii de la TNB au fost premiaṭi în cadrul Festivalului Naṭional de Comedie de la Galaṭi din perioada 7-14 octombrie 2012. Atât Tania Popa, cât şi Marius Bodochi şi Dan Tudor au fost  recompensaṭi pentru meritele lor. Lia Bugna (cea care a scris şi a regizat spectacolul Fata din curcubeu  a fost premiatã cu premiul […]

17
/10
/12

Opera Naṭionalã Românã Timişoara va gãzdui miercuri, 24 octombrie, o fastuoasã galã de balet. Cu invitaṭi de excepṭie din Japonia (Risa Mochizuki şi Takahiro Tsubo), evenimentul va purta semnãtura Carmen Cojocaru în materie de pregãtire scenicã. Ansamblul Operei Naṭionale Române Timişoara va realiza momente coregrafice pe creaṭia compozitorilor S Prokofiev, L Minkus, P I Ceaikovski, […]

17
/10
/12

Filarmonica Banatul reia seria evenimentelor dedicate educaṭiei muzicale complementare, propunând un ciclu de 5 recitaluri educative reunite sub genericul Cea mai frumoasã muzicã… preclasicã clasicã romanticã modernã româneascã Recitalul “Cea mai frumoasa muzicã româneascã” va fi prezentat elevilor din Jimbolia, luni, 15 octombrie, la Casa de Cultura a oraşului. Marṭi, 16 octombrie, la ora 9.00, la Sala […]

17
/10
/12

Primul spectacol de teatru muzical coregrafic pus în scenă de Ansamblul Profesionist “Junii Sibiului”, intitulat ‘La Sibiu, în Piaţa Mare, târg de n-are asemănare’ va recrea în zilele de 29 şi 30 octombrie, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Sibiu, de la orele 18.00, atmosfera barocă din vremurile Baronului Samuel von Brukenthal, a […]

17
/10
/12

Teatrul German de Stat Timişoara (TGST) organizează cu ocazia participării la Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti, în colaborare cu Primăria Timişoara, expoziţia foto „Müller – Camus – LaBute în altă lumină”. Expoziţia poate fi vizitată în perioada 15 – 26 octombrie în Noul Spaţiu Expoziţional al Primăriei Timişoara (Piaţa Victoriei, nr.5, vizavi de Bancpost). Intrarea […]

17
/10
/12

În perioada 31 octombrie- 14 noiembrie la Bucureşti, Iaşi şi Cluj va avea loc Festivalul Internaṭional de Muzicã de Camerã SoNoRo. Festivalul se aflã la cea de-a cincea ediṭie şi va reuni peste 30 de artişti internaṭionali. Numãrul concertelor se va ridica la 14 şi vor fi susṭinute în 13 locaṭii. In Bucureşti vor avea […]

17
/10
/12

TransylvaniaMusic&Art Festival revine la Cluj cu cea de-a doua ediṭie . Festivalul este un concept inedit în România, deoarece abordeazã publicul într-o manierã cu totul şi cu totul nouã. Toate cele 13 arte vor reprezenta mijloc de delectare pentru participanṭii din acest an prin intermediul unor reprezentaṭii cu tematicã de dans, gastronomie, street art, teatru, […]

17
/10
/12

Festivalul International al Artelor Spectacolului Muzical „Viata e frumoasa” a ajuns anul acesta la cea de-a V-a editie, o editie aniversara ce reuneste, timp de 11 zile, cele mai  reprezentative evenimente din sfera spectacolului muzical. Cele 11 zile de festival readuc publicului bucurestean bucuria intalnirii cu spectacole si gale de opereta sau musical, concerte de […]

17
/10
/12

Kinofest revine în forṭã anul acesta în perioada 26-28 octombrie la Bucureşti. Fiind unul dintre cele mai importante evenimente din Europa Centralã şi de Est, festivalul a avut prima ediṭie în anul 2007. Scurtmetrajul va domina acest festival, deoarece vor fi trei secṭiuni dedicate acestuia : Micromovie, Ficṭiune şi Animaṭie-fiecare cu câte un unic câştigãtor. […]

17
/10
/12

1979 – Maica Tereza a primit Premiul Nobel pentru Pace datorită acţiunilor de sprijinire a săracilor din Calcutta, India. A fondat ordinul Misionarii Carităţii şi timp de peste 45 de ani, a îngrijit săracii, bolnavii, orfanii şi muribunzii, conducând şi extinderea Misionarilor carităţii, mai întâi în toată India, apoi şi în alte ţări. A fost […]

16
/10
/12

    TEATRUL MASCA Programul de spectacole din perioada 15 – 21 octombrie 2012           Joi, 18 octombrie, ora 19.00   ACUL CUMETREI GURTON   Durata 1h şi 45’ Muzical după un text din Teatrul Renaşterii Engleze Traducerea: Leon Levitchi Acul cumetrei Gurton (autor necunoscut) este o farsă în cel mai […]

Page 812 of 826« First...102030...810811812813814...820...Last »