Focus China la TIFF 2019: filme, dezbateri și expoziții
https://www.ziarulmetropolis.ro/focus-china-la-tiff-2019-filme-dezbateri-si-expozitii/

Enigmatică, temerară şi marcată de referinţe spirituale şi simboluri mistice, cinematografia chineză ajunge pentru prima dată în prim planul unei ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) cu o selecţie eclectică de filme în premieră, care include nu doar titluri recente şi foarte premiate, ci şi clasici de referinţă, în versiuni restaurate.

Un articol de Petre Ivan|8 Mai 2019

Unul dintre highlight-urile incontestabile este noul opus al maestrului Zhang Yimou, Umbra (Shadow), prezentat la Festivalul de la Veneția 2018, unde cineastul a fost recompensat cu Trofeul Glory to the Filmmaker pentru întreaga carieră.

La fel ca în Hero și House of the Flying Daggers, Yimou excelează din nou în genul dramelor epice cu arte marțiale, cu o sofisticată poveste de epocă despre rivalitatea între clanuri și intrigi de curte, în care coregrafia scenelor de luptă îți taie respirația.

Mult așteptatul Lungul drum al zilei către noapte (Long Day’s Journey Into The Night) ,,nu seamănă cu nimic din ce-ai văzut până acum’’, scrie revista Film Comment despre cel de-al doilea lungmetraj al regizorului Bi Gan. Filmul a fost inclus în secțiunea Un Certain Regard la Cannes, în 2018, și a depășit recordurile de încasări cu o poveste imersivă în care viața protagonistului este complet transformată după întoarcerea sa în orașul natal. Ultima oră din film, turnată în 3D fără nicio tăietură de montaj, reprezintă un nou record în domeniu.

Elefantul nemiscat

La limita dintre realitate și visare, Jinpa (2018) este o poveste despre răzbunare și ispășire, inspirată de două nuvele: The Slayer, scrisă de Tsering Norbu, și I Ran Over a Sheep, semnată chiar de regizorul Pema Tseden. Un road movie turnat în Tibet, în condiții extreme, în miezul iernii, la 5000m altitudine, filmul este despre întâlnirea dintre doi călători – un șofer de camion și un autostopist – ale căror destine devin indisolubil legate de-a lungul drumului străbătut împreună.

,,Acesta este un film despre trezire. Odată ce ne-am deșteptat, putem face următorul pas către viitor’’, spune regizorul tibetan Pema Tseden despre cel de-al șaselea lungmetraj din cariera sa, lansat tot la Veneția, în secțiunea Orizzonti, unde a obținut Premiul pentru cel mai bun scenariu.

Fantoma din munti

Răsplătit cu numeroase premii în marile festivaluri este și Elefantul nemișcat (An Elephant Sitting Still, 2018), un debut remarcabil care, din păcate, reprezintă și epitaful creatorului său, scriitorul chinez Hu Bo, dispărut dintre noi la scurtă vreme după încheierea filmărilor. ,,De-o frumusețe dezolantă’’ (The Hollywood Reporter), filmul surprinde 24 de ore din viața a patru personaje pe care o serie de întâmplări bizare îi determină să plece într-o călătorie transformatoare, în orașul despre care se spune că ar găzdui un elefant care stă nemișcat, ignorându-și parcă propria existență.

Cinematografia chineză abundă în drame sociale, dar rareori se întâmplă ca un film, fie el independent sau produs cu ajutorul instituțiilor de stat, să fie realizat cu atâta energie și directețe ca Pruncul (Baby), în care un tată decide să-și lase copilul nou-născut să moară, în loc să-l supună unui lanț nesfârșit de operații, fără garanția vindecării. Proiectat în competiția festivalului de la San Sebastian, filmul regizorului chinez Liu Jie urmărește strădania unei fete de 18 ani, cu același defect din naștere, care luptă cu încrâncenare pentru viața pruncului abandonat de tată.

Jinpa

Succes enorm de box office în Asia, Proiectul Gutenberg (Project Gutenberg) este un tribut adus Epocii de Aur a filmelor de acțiune made in Hong Kong, avându-i în rolurile principale pe megastarurile Aaron Kwok (Port of Call) și Chow Yun-fat (Crouching Tigger Hidden Dragon). Cea mai recentă producție a regizorului Felix Chong, scenaristul trilogiei-cult Infernal Affairs, e un thriller palpitant cu numeroase răsturnări de situație și piste false despre un pictor ratat cooptat într-o echipă de falsificatori pentru a crea bancnota de o sută de dolari americani perfectă.

Reîntâlnirea cu locurile copilăriei declanșează o serie de evenimente ciudate și în Fantoma din munți (Ghost in The Mountain), proiectat la Berlinala din 2017. Lent, suprarealist și uimitor de frumos, filmul independent regizat de Yang Heng spune o poveste emoționantă, aproape fără cuvinte, despre efectele urbanizării agresive asupra celor rămași în urmă, în comunitățile rurale din China.

Suflet de artistă (Soul of a Painter, r. Huang Shuqin, 1994) este biografia faimoasei pictorițe Pan Yuliang și una dintre surprizele Focusului chinez, prezentată într-o copie impecabil restaurată de Shanghai International Film Festival. Povestea acestui fascinant personaj, magistral interpretat de actrița Gong Li, pornește dintr-un bordel dintr-un oraș de provincie și culminează cu momentul consacrării sale ca artist în Parisul sfârșitului de secol XX.

Proiectul Gutenberg

Clasicul mut Zeița (The Goddess, r. Wu Yonggang) a cucerit criticii și publicul încă de la momentul lansării, în 1934. Astăzi este considerat unul dintre cele mai populare titluri din Epoca de Aur a cinematografiei chineze, iar la TIFF 2019 va fi prezentat cu acompaniamentul live al celebrului chitarist american Gary Lucas pe 5 iunie, la Biserica Romano-Catolică «Sfânta Treime». Lucas revine la TIFF după succesul înregistrat în 2010, când a acompaniat live proiecția filmului Dracula (r. George Melford, 1931).

Pe 6 iunie, specialistul Jiao Xiang va susține un masterclass despre restaurarea cadru cu cadru a filmului The Goddess, un proces care s-a desfășurat de-a lungul unui an și a fost considerat cel mai dificil dintre toate cele 2000 derulate de către China Film Archive. Evenimentul este organizat cu sprijinul China Film Archive, al Arhivei Naționale de Filme și al Institutului Confucius din cadrul Univeristății Babeș-Bolyai.

Suflet de artista

Focus China la TIFF 2019 va mai include o dezbatere intitulată Istoria comunicării cinematografice dintre China și România: 1949- 2016, un studiu finanțat de Chinese National Social Science Fund, având ca temă repertoriul de filme românești distribuite în China în perioada comunistă, cu accent pe succesul de public pe care filme ca Valurile Dunării, Ciprian Porumbescu și Zile fierbinți l-au cunoscut în China.

TIFF va găzdui totodată și o expoziție de afișe românești ale unor filme chinezești, precum și afișe chinezești ale unor filme românești, fragmente din ziare și reviste, precum și o mini-instalație video cu filme românești dublate în limba chineză. Dezbaterea și expoziția sunt prezentate la TIFF de către Yao Wang, critic de film, cercetător de la Academia de Film din Beijing, cu un doctorat în filmele Noului Val al cinematografiei românești.

Foto: TIFF 2019 – facebook

27
/11
/18

Cine Europa prezintă o comedie perfectă de sărbători pentru întreaga familie! Pe 6 decembrie, special de Moș Nicolae, se vor ține proiecții în avanpremieră în majoritatea cinematografelor! Filmul poate fi vizionat din 7 decembrie în cinematografele din România dublat sau subtitrat în limba română, iar în unele orașe chiar și dublat în limba maghiară.

26
/11
/18

Cinesseur despre Bertolucci: Zicea Truffaut, prin '75: "Astăzi, un regizor trebuie să admită ideea că munca sa va fi judecată, eventual, de cineva care nu a văzut niciodată un film de Murnau".  După aproape 20 de ani, Bertolucci îi prelua vorbele și completa: "Am ajuns să fim judecați de oameni care nu au văzut niciun film de Truffaut"

26
/11
/18

Cineastul italian Bernardo Bertolucci a murit, în dimineaţa zilei de luni, la Roma, la vârsta de 77 de ani, din cauza unui cancer, potrivit agentei lui, Flavia Schiavi. Considerat unul dintre giganții cinematografiei, Bertolucci a fost recompensat cu două premii Oscar, dar şi cu un Palme d'Or onorific.

26
/11
/18

Prima ediție a Festivalului Filmului Palestinian (FFP) începe luni la București cu proiecția în premieră în România a multipremiatului film „Wajib – Invitație la nuntă” (2017), regizat de Annemarie Jacir. Festivalul are loc între 26 și 28 noiembrie la Cinema PRO din București.

25
/11
/18

CRONICĂ DE FILM Scris împreună cu Lia Bugnar, „Moon Hotel Kabul” (2018), noul film al regizoarei Anca Damian, are în centru un jurnalist, jucat de Florin Piersic Jr., pus în situaţia de a-şi reconsidera viaţa după moartea suspectă a unei traducătoare din România pe care o întâlneşte în Afganistan.

25
/11
/18

Centrul Ceh continuă Documentary Mondays și Fiction Tuedays cu două noi proiecții. Astfel, veţi putea vedea luni, 26 noiembrie, filmul documentar „Occupied Cinema”, iar marți, 27 noiembrie, filmul mut ceh „Erotikon”. Ambele proiecții vor avea loc de la ora 20:00, cu intrarea liberă.

24
/11
/18

„Un om la locul lui”, filmul de debut în lungmetraj al regizorului Hadrian Marcu, rulează din 23 noiembrie în mai multe cinematografe din țară. Din distribuție fac parte Bogdan Dumitrache, Ada Galeș, Mădălina Constantin și Adrian Titieni.

23
/11
/18

Timp de șapte zile, între 23 și 29 noiembrie, la Cinema Elvire Popesco cele mai bune filme din cinematografia germană recentă vor fi proiectate în cadrul celei de-a 13-a ediție a Zilelor Filmului German organizate la București de Goethe-Institut.

21
/11
/18

„APOSTOLUL BOLOGA”, filmul realizat de Televiziunea Română prin Casa de Producție TVR şi regizat de Dominic Dembinski, a avut luni, 19 noiembrie prima proiecție publică la care au fost prezenți jurnaliști si echipa filmului. Adaptare a romanului „Pădurea Spânzuraţilor” de Liviu Rebreanu, filmul are o distribuție de excepție, în sală fiind prezenți: Alexandru Repan, Adrian Titieni, Cristi Iacob, Mihai Stănescu, Andras Demeter, Andrada Fuscaș, Mihai Bica.

21
/11
/18

În perioada 22 – 25 noiembrie, Asociația CulturALL, în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB, pregătește la București prima ediție a Bucharest Best Comedy Film Festival, ce va avea loc în 2019. Timp de patru zile, personalități internaționale din lumea cinematografiei se întâlnesc la București pentru a stabili structura festivalului și regulamentul de selecție a filmelor ce vor concura, în 2019, pentru titlul „Comedia Anului”.             

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.

20
/11
/18

Regizorul care a semnat “Afacerea Est” sau seriile “Umbre” și “Hackerville” participă la realizarea unui documentar colectiv despre România. “Am cunoscut oameni și am văzut locuri. Posibilitatea de a povesti despre ele și altora este fabuloasă. Să vadă ce am văzut eu, să audă ce-am auzit eu și, dacă este făcut bine, să simtă, poate, ce am simțit eu”, spune Igor Cobileanski.

20
/11
/18

Moromeții 2 s-a lansat oficial în cinematografele din întreaga țară vineri, 16 noiembrie, și a adus după primul weekend peste 52.000de spectatoriînsălile din peste 50 de orașe. Cel mai așteptat film al anului devine astfel și cel mai mare succes de casă românesc din ultimii 25 de ani, până acum un număr total de 70.878 de spectatori urmărind filmul.

Page 30 of 252« First...1020...2829303132...405060...Last »