Folia, Shakespeare & Co. Gigi Căciuleanu aduce nebunia dansului la Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/folia-shakespeare-co-gigi-caciuleanu-aduce-nebunia-dansului-la-metropolis/

Pe 23 şi pe 24 aprilie, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis se joacă, în avanpremieră, cel mai nou spectacol al coregrafului Gigi Căciuleanu, „Folia, Shakespeare & Co”.

Un articol de Adina Scorţescu|16 aprilie 2014

Folia, Shakespeare & Co“ este produs de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Metropolis şi cu Televiziunea Română. Spectacolul va face parte dintr-un turneu naţional şi internaţional fără precedent, pe care „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company“ îl va susţine în această toamnă.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, a spus – în cadrul conferinței de presă care a avut loc astăzi la Teatrul Metropolis – de ce îl susține pe Gigi Găciuleanu: „Sunt puţini români recunoscuți în lume, care reprezintă patrimoniul național. N-aș vrea să spun vorbe mari, dar m-a impresionat foarte tare când, acum patru sau cinci ani, a venit în România un japonez, un actor de kabuki. Se numea Nakamura Kanzaburo al XVIII-lea și era considerat patrimoniul național al Japoniei. Pentru ambasadorii de la vremea aceea, prezența lui în România era mai importantă decât cea a primului ministru.

Îmi aduc aminte că Ion Caramitru a zis: «un actor, considerat patrimoniu național… și trăiește!» Eu cred că trebuie să descoperim acești oameni care reprezintă patrimoniul național. Iar, pentru România, arta și artiștii săi sunt un patrimoniu național.”

gigi caciuleanu

Imagine de la conferinţa de presă de la Teatrul Metropolis. În fotografie, George Ivaşcu, directorul teatrului, Gilda Lazăr (JTI România) şi coregraful Gigi Căciuleanu

George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, a spus că artiștii implicați în acest proiect vor crea un moment istoric, cel puțin pentru Teatrul Metropolis, pentru că este primul spectacol de acest gen care are loc aici: „Cum spunea Petre Țuțea, nu se poate face o găleată de iaurt fără o lingură de cheag. Iată, cheagul este Gigi Căciuleanu, un imens artist, care cred că ne-a învățat pe toți ce înseamnă iubirea. Cu siguranţă că este o mare şi o foarte frumoasă prietenie care se va lega de acum încolo“, a continuat George Ivaşcu.

Folia + Shakespeare + Compania

Gigi Căciuleanu a măturisit că îi este teamă atunci când începe un nou proiect: „Mi-e foarte frică. Întotdeauna, unui artist îi e frică de sine însuși. Nu vorbesc de tracul intrării în scenă, ci de frica de a nu da greș și – în același timp -, de frica de a nu fi destul de obraznic.” Apoi a vorbit despre cum s-a născut titlul spectacolului:

Folia „Această folie pornește de la o frază muzicală de câteva note, care a trăit câteva secole. Ce folie e asta, să dureze atâta vreme, să inspire atâția artiști? E și un dans «folia»; nu știu cum s-o fi dansând, n-am văzut un video de pe atunci”, a glumit coregraful.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0465

Gigi Căciuleanu, în timpul unei repetiţii de la spectacolul „Folia“, pe scena Teatrului Metropolis. Foto: Simion Buia

Shakespeare „Vă spun de la început, să nu vă așteptați să vedeți un Shakespeare! El e acel cheag care face să existe găleata cu iaurt. La acest Shakespeare, al Foliei, mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul în Lacul Lebedelor, la Opera din București. Era primul meu rol academic, eu fiind în contre-emploi total. Sunt înalt, de obicei bufonii sunt micuți… plus căciula… vă dați seama; dar m-am descurcat.

În acest rol am pus tot felul de bagaje și mi-am construit rolul în aşa fel încât eram peste tot, eram ca un drac: eram la picioarele reginei, sub fustele ei, în capul prințesei Odette/Odile, eram peste tot. Am fost chemat la conducere și mi s-a spus:«Tovarășe Căciuleanu, va depășiți rolul”. Am zis «Da, mai bine să-l depășesc eu, decât să mă depășească el pe mine.” Am fost obraznic atunci, dar am fost bufon.

Atunci când s-au trimis nişte rachete în cosmos, pentru extratereştri, s-a pus o plăcuţă micuţă – ca un desen pentru copii – unde erau esenţele tuturor informaţiilor despre umanitate. Aşa mi se par aceste replici din Shakespeare.

Ce înseamnă un bufon? Înseamnă ce suntem noi. Cred că un balerin, o balerină, un dansator este cel mai mare bufon, pentru că îşi prezintă cocoașa publicului. Aia pe care ești ciomăgit. Aia care, dacă nu faci cum trebuie, te lasă flămând sau te dă afară. Acolo, totul e pe muchie de cuțit.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0409

Gigi Căciuleanu, în mijlocul echipei sale de DansActori. Foto: Simion Buia

Această muchie de cuțit m-a inspirat atunci când m-am gândit la Shakespeare şi când l-am recitit. E un coșmar total recitirea lui Shakespeare! I-am încurcat pe toți, nu mai știam cine din ce piesă este, dar mi-am dat seama că era o constantă pe undeva – el spunea în fraze foarte scurte niște adevăruri foarte mari. Deodată. Oricare dintre frazele alea aș lua, ne reprezintă pe noi, pe ăștia care suntem pe scenă, în șubrezenia noastră corporală, în nebunia noastră a minții, în fața unui public care nu ne judecă, dar care ne observă.

& Co „E o companie de individualități, fiecare cu un parcurs foarte frumos. I-am studiat pe toți, și de departe, și de aproape, si de pe Facebook. (râde) Am făcut niște castinguri, m-am uitat cum le sclipesc ochii şi dacă îi interesează o anume nebunie“.

Coregraful Gigi Căciuleanu reuşeşte prin această montare să îl readucă pe William Shakespeare în actualitate, chiar la 450 de ani de la naşterea marelui dramaturg.

Gigi Căciuleanu la Metropolis \ Video: Simion Buia pentru Ziarul Metropolis / Academia de Fotografie

INFO

Folia, Shakespeare & Co

regia și coregrafia: Gigi Căciuleanu

scenografia: Corina Grămoșteanu

Muzica: Paul Ilea

DansActori: Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Georgescu, Lucile Julaud, Ștefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ștefănescu

Foto de la repetiţiile spectacolului „Folia“ – Simion Buia (www.actoriisifotograful.ro) pentru Ziarul Metropolis

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.