Francofonia – cum a încăput Luvrul în 37 de camioane
https://www.ziarulmetropolis.ro/francofonia-cum-a-incaput-luvrul-in-37-de-camioane/

Francofonia, cel mai recent film al regizorului rus Alexander Sokurov, intră de vineri, 22 iulie, în cinematografe din Bucureşti, Cluj, Constanţa, Timişoara, Braşov, Piteşti, Oradea, Târgu Mureş, Bârlad, Focşani, Odobeşti, Adjud şi Gura Humorului. Filmul poate fi văzut în avanpremieră în această seară, la Cinema Elvira Popescu din Capitală, de la 20.30.

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2016

Francofonia vorbește despre soarta operelor de artă din Muzeul Luvru în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când Franța era sub ocupație nazistă.

Filmul are în centru coaliția improbabilă dintre directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, și Franziskus Wolff-Metternich, ofițerul nazist din fruntea serviciului Kundstschutz (prezervarea artei). Acesta l-a ajutat pe Jaujard să tergiverseze cererile Führerului, păstrând astfel secretul ascunzătorilor operelor de artă, care fuseseră evacuate din Luvru cu aproape un an înainte.

Dacă nu ar fi făcut asta, cel mai probabil, operele de artă din Luvru ar fi ajuns în colecțiile private ale lui Adolf Hitler, așa cum s-a întâmplat cu restul capturilor de război. „Dacă vorbim despre artă, nu putem să nu vorbim și despre istorie”, spune Sokurov.

Cu un an înainte ca armata germană să ajungă în Paris, în 1939, Jacques Jaujard a demarat golirea Luvrului.

Sub supervizarea sa, depozitate cu grijă în sute de cufere și cutii, sculpturi, artă decorativă și 3690 de tablouri au pornit la drum spre castelele din regiunea Vichy.

Călătoria a fost un coșmar logistic al asamblării și așezării obiectelor în cele 37 de camioane, parte din ele fiind mașini pentru decoruri de teatru împrumutate de la Comedia Franceză, singurele îndeajuns de încăpătoare pentru pânzele mari.

Centrul atenției tuturor a fost celebra Mona Lisa. Pictura lui Leonardo da Vinci a fost scoasă din Luvru în mijlocul nopții și urcată într-un camion împreună cu un curator. Ușile camionului au fost sigilate pentru a asigura o temperatură stabilă.

Ajunși la destinație, în castelul D’Amboise, prima dintre cele cinci locații care o vor găzdui pe timpul ocupației naziste, s-a constatat că Mona Lisa era bine, omul însă leșinase din lipsă de aer, potrivit relatărilor din presa vremii.

A fost doar una dintre victimele făcute de „Madame Lisa”, așa cum o alinta Napoleon, care a ținut pictura timp de patru ani pe peretele dormitorului său, doar pentru el. Mona Lisa este singurul tablou din Luvru cu propria căsuță poștală pentru miile de scrisori de dragoste pe care le primește.

În 1911, când tabloul a dispărut de pe peretele muzeului, „întreg Parisul a intrat în doliu. Mii de oameni s-au încolonat în fața pătratului gol de pe perete, au lăsat flori și bilețele”, scrie The New York Times.

Parisul, orașul muzeelor, capitala culturală a vechii lumi. Ce s-ar fi ales din noi dacă Parisul ar fi fost bombardat în cel de-al Doilea Război Mondial? Ceva ireparabil, ștergerea istoriei. – Alexander Sokurov, regizorul filmului Francofonia

Sokurov este autorul unor filme precum Faust, premiat cu Leul de Aur la Veneția în 2011, Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997), toate selecționate și premiate în marile festivaluri.

Foto: Francofonia – cinemagia

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.