Francofonia – cum a încăput Luvrul în 37 de camioane
https://www.ziarulmetropolis.ro/francofonia-cum-a-incaput-luvrul-in-37-de-camioane/

Francofonia, cel mai recent film al regizorului rus Alexander Sokurov, intră de vineri, 22 iulie, în cinematografe din Bucureşti, Cluj, Constanţa, Timişoara, Braşov, Piteşti, Oradea, Târgu Mureş, Bârlad, Focşani, Odobeşti, Adjud şi Gura Humorului. Filmul poate fi văzut în avanpremieră în această seară, la Cinema Elvira Popescu din Capitală, de la 20.30.

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2016

Francofonia vorbește despre soarta operelor de artă din Muzeul Luvru în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când Franța era sub ocupație nazistă.

Filmul are în centru coaliția improbabilă dintre directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, și Franziskus Wolff-Metternich, ofițerul nazist din fruntea serviciului Kundstschutz (prezervarea artei). Acesta l-a ajutat pe Jaujard să tergiverseze cererile Führerului, păstrând astfel secretul ascunzătorilor operelor de artă, care fuseseră evacuate din Luvru cu aproape un an înainte.

Dacă nu ar fi făcut asta, cel mai probabil, operele de artă din Luvru ar fi ajuns în colecțiile private ale lui Adolf Hitler, așa cum s-a întâmplat cu restul capturilor de război. „Dacă vorbim despre artă, nu putem să nu vorbim și despre istorie”, spune Sokurov.

Cu un an înainte ca armata germană să ajungă în Paris, în 1939, Jacques Jaujard a demarat golirea Luvrului.

Sub supervizarea sa, depozitate cu grijă în sute de cufere și cutii, sculpturi, artă decorativă și 3690 de tablouri au pornit la drum spre castelele din regiunea Vichy.

Călătoria a fost un coșmar logistic al asamblării și așezării obiectelor în cele 37 de camioane, parte din ele fiind mașini pentru decoruri de teatru împrumutate de la Comedia Franceză, singurele îndeajuns de încăpătoare pentru pânzele mari.

Centrul atenției tuturor a fost celebra Mona Lisa. Pictura lui Leonardo da Vinci a fost scoasă din Luvru în mijlocul nopții și urcată într-un camion împreună cu un curator. Ușile camionului au fost sigilate pentru a asigura o temperatură stabilă.

Ajunși la destinație, în castelul D’Amboise, prima dintre cele cinci locații care o vor găzdui pe timpul ocupației naziste, s-a constatat că Mona Lisa era bine, omul însă leșinase din lipsă de aer, potrivit relatărilor din presa vremii.

A fost doar una dintre victimele făcute de „Madame Lisa”, așa cum o alinta Napoleon, care a ținut pictura timp de patru ani pe peretele dormitorului său, doar pentru el. Mona Lisa este singurul tablou din Luvru cu propria căsuță poștală pentru miile de scrisori de dragoste pe care le primește.

În 1911, când tabloul a dispărut de pe peretele muzeului, „întreg Parisul a intrat în doliu. Mii de oameni s-au încolonat în fața pătratului gol de pe perete, au lăsat flori și bilețele”, scrie The New York Times.

Parisul, orașul muzeelor, capitala culturală a vechii lumi. Ce s-ar fi ales din noi dacă Parisul ar fi fost bombardat în cel de-al Doilea Război Mondial? Ceva ireparabil, ștergerea istoriei. – Alexander Sokurov, regizorul filmului Francofonia

Sokurov este autorul unor filme precum Faust, premiat cu Leul de Aur la Veneția în 2011, Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997), toate selecționate și premiate în marile festivaluri.

Foto: Francofonia – cinemagia

13
/06
/23

Una dintre cele mai importante instituții ale cinematografiei, The International Cinema Technology Association (ICTA) și-a anunțat recent câștigătorii EMEA Awards. Premiul central a fost acordat multiplexului Cineplexx Ljubljana (Slovenia) la categoria „Cel mai bun cinematograf nou construit al anului".

10
/06
/23

200 de filme din 45 de țări, 380 de proiecții, peste 1000 de invitați – sunt doar câteva dintre cifrele ediției Festivalului International de Film Transilvania care și-a deschis porțile vineri, 9 iunie.

02
/06
/23

O oportunitate excelentă pentru actorii de teatru din România, programul 10 pentru FILM își continuă misiunea la TIFF.22. Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la festival, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.