„Francofonia” lui Alexander Sokurov, din 22 iulie la cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/francofonia-lui-alexander-sokurov-din-22-iulie-la-cinema/

Din 22 iulie, Transilvania Film aduce pe marile ecrane din România Francofonia, cel mai recent film al renumitului regizor rus Alexander Sokurov. Câştigător al Premiului Fedeora pentru Cel mai bun film european la Festivalul de la Veneţia şi proiectat la Toronto, San Sebastian, Londra, Salonic sau Göteborg, Francofonia explorează un episod controversat din timpul celui de-al doilea război mondial: soarta operelor de artă din Muzeul Luvru, în timpul ocupaţiei naziste.

Un articol de Petre Ivan|1 iulie 2016

„Ce ar fi Parisul fără Luvru sau Rusia fără Ermitaj, aceste repere naționale de necontestat? Hai să ne imaginăm o arcă pe ocean, plină cu oameni și mari lucrări de artă – cărți, picturi, muzică, sculpturi, și mai multe cărți, înregistrări și altele. La un moment dat, fundul arcei începe să cedeze sub presiunea unei crăpături. Ce salvezi atunci? Oamenii sau mărturiile mute, dar de neînlocuit, ale trecutului? Francofonia este un recviem pentru ceea ce a pierit, un imn adresat spiritului și curajului uman și a ceea ce ne unește”, spune autorul filmului-cult Arca rusească/ The Russian Ark, binecunoscutul tur de forță prin Muzeul Ermitaj din Sankt Petersburg, filmat dintr-un singur plan secvență, cu 2000 de actori și trei orchestre.

Criticii spun că, odată cu Arca rusească,  Sokurov a dat startul filmelor cu și despre mari muzee.

În 1938, în preajma celui de-al doilea război mondial, pentru a evita consecințele catastrofale ale primei deflagrații, care a provocat distrugerea a numeroase opere de artă valoroase, tablourile și obiectele din Muzeul Luvru sunt trimise pe ascuns în castele din țară, pentru a fi protejate de bombe, dar și de regimul nazist, care intenționa să confiște o parte dintre ele.

Combinând imagini de arhivă și secvențe filmate, Francofonia spune povestea a doi oameni remarcabili: directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, și contele Franziskus Wolff-Metternich, ofițer al celui de-al Treilea Reich. Mai întâi inamici, apoi aliați, cei doi devin motorul din spatele protejării Luvrului în mijlocul unuia dintre cele mai sângeroase conflicte din istorie.

Francofonia explorează relația dintre artă și putere, folosind Luvrul ca exemplu viu al civilizației și al modului în care arta ne influențează.

Cineastul rus Alexander Sokurov are darul, poate de neegalat printre colegii de breaslă internaționali, de a transforma frământarea intelectuală în imagini spectaculoase. – The New York Times.

Rolurile celor doi oameni-cheie din istoria Luvrului sunt preluate de Louis-Do de Lencquesaing și Benjamin Utzerath, în timp ce Vincent Nemeth apare în rolul lui Napoléon Bonaparte.

Alexander Sokurov s-a născut în 1951, în Podorvikha, Rusia, a absolvit un master în istorie la Universitatea Gorky și unul în regie la Institutul Cinematografic de Stat din Moscova, unde s-a împrietenit cu Andrei Tarkovski și a fost influențat de opera acestuia.

Filmul lui de licență, The Lonely Voice of Man, o adaptare după Platonov, finalizat în anul 1978, a fost interzis de regimul sovietic până în 1987, când a primit Leopardul de Bronz la Festivalul de la Locarno. Cu Faust, regizorul a câștigat Leul de Aur la Veneția în 2011, iar filme ca Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997) i-au adus selecții și premii în marile festivaluri și notorietate pe plan internațional.

“Am fost extrem de fericit când a apărut oportunitatea de a filma în Luvru. E minunat că administrația muzeului a răspuns cu atât de mult entuziasm propunerii noastre.” Regizorul mărturisește că visul lui este să facă o serie de filme cu muzee : Ermitaj, Prado, Muzeul Britanic, și vorbește despre comunitatea muzeelor ca cea mai stabilă din lumea culturală.

Ce am fi noi dacă nu ar exista muzee ? Cum am fi fără posibilitatea de a cunoaște această grandioasă, magnifică cultură care a existat în trecut ? – Alexander Sokurov

Francofonia este o co-producție Franța-Germania-Olanda. Filmul va fi distribuit în cinematografele din România, din 22 iulie, de Transilvania Film.

Francofonia1 Francofonia2 Francofonia4 Francofonia5 Francofonia6 Francofonia7

Foto: Francofonia – facebook.com/TransilvaniaFilm

05
/07
/22

Minionii (ființe mici, galbene, cilindrice, cu unul sau doi ochi acoperiți de ochelari, care vorbesc limba „minioneză” pe care doar maleficul lor stăpân, Gru, pare s-o stăpânească la perfecție) și-au câștigat celebritatea binemeritată și au ajuns, iată, cap de afiș al celui de-al doilea lungmetraj dedicat poveștii lor.

05
/07
/22

Adaptarea lui Xavier Giannoli a romanului lui Honoré de Balzac despre ambiții literare și corupția din media în Parisul secolului XIX ajunge în cinema din 8 iulie, distribuit de Independența Film. Prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Veneția și câștigător a șapte premii César, printre care și premiul pentru cel mai bun film, Iluzii pierdute reunește în distribuție nume cunoscute precum Cécile de France, Xavier Dolan sau Gérard Depardieu.

04
/07
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) revine la Sibiu, între 7 și 10 iulie. Este al 16-lea an în care TIFF aduce la Sibiu cele mai așteptate și premiate producții ale sezonului. Peste 25 de filme în premieră și cine-concerte vor avea loc în două spații outdoor, dar și în cinema. TIFF Sibiu se va desfășura în Piața Huet (toate evenimentele de aici vor avea intrare liberă), în Habermann Markt / Piața Habermann și la Cine Gold. Sloganul ediției este „Make Films, Not War”, un răspuns al organizatorilor față de războiul din Ucraina și un îndemn la creație, nu la distrugere.

04
/07
/22

Prezentarea filmului “R.M.N.” (2022) cu participarea regizorului Cristian Mungiu, proiecţia unei versiuni restaurate a capodoperei “Evanghelia după Matei” (1964), în anul centenarului Pier Paolo Pasolini, şi o dezbatere despre Václav Havel prilejuită de apariţia unui film biografic şi de traducerea în română a unei culegeri de discursuri şi texte ale fostului preşedinte ceh se numără printre evenimentele speciale de la a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 14-17 iulie la Timişoara.

30
/06
/22

Festivalul longeviv și cu tradiție din Piatra Neamț aduce, deja de 14 ani, în fața cinefililor, filme documentare și scurtmetraje create de regizoare și regizori aflați la începutul carierei lor în cinematografie.

24
/06
/22

În sala cinematografului Victoria din Cluj-Napoca, în cadrul secțiunii competiționale a Festivalului Internațional de Film Transilivania (TIFF, 17-26 iunie), este proiectat „The Last Execution“. În prima scenă a filmului, actorul Lars Eidinger, care joacă rolul medicului Werner Teske, se află pe bancheta din spate a unei dube a poliției politice din Germania de Est.

23
/06
/22

Sâmbătă, 25 iunie, Asociațiile Bloc Zero și MaiMultVerde organizează o seară de film pentru toate vârstele pe insula de pe Lacul Morii, dublată de un picnic comunitar și o discuție despre reamenajarea sustenabilă a spațiilor verzi din București.

22
/06
/22

„Elvis“, filmul lui Baz Luhrmann despre cel mai bine vândut cântăreț solo al tuturor timpurilor, e alegerea perfectă pentru entertainment de calitate, în această vară.

22
/06
/22

INTERVIU Prezent la Cluj-Napoca pentru TIFF, regizorul Eran Kolirin vorbeşte într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre ce înseamnă să faci, ca cineast israelian, un film bazat pe o carte a unui scriitor palestinian despre viaţa arabilor care sunt cetăţeni ai Israelului.

20
/06
/22

Poate cel mai bun film nou văzut în primele trei zile de TIFF e "Rimini" (2022), realizat de austriacul Ulrich Seidl - portretul sarcastic al Europei prin povestea unui cântăreţ austriac eşuat care performează pentru pensionari în hoteluri semi-pustii din celebra staţiune italiană care dă titlul.

18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.