Fundamentalismul islamic, o bufonerie – TIMBUKTU: din 12 iunie la cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/fundamentalismul-islamic-o-bufonerie-timbuktu-din-12-iunie-la-cinema/

Din 12 iunie, Timbuku va aduce pe marile ecrane de cinema o poveste ce ne va tăia răsuflarea instant. Nominalizat la Oscar 2015 pentru cel mai bun film străin al anului şi câştigător a 7 premii César Awards şi 2 premii în cadrul festivalului de la Cannes 2014, Timbuktu prezintă realitatea unui loc din regiunea Africii, în cea mai pură formă.

Un articol de Petre Ivan|26 mai 2015

Cuvântul „Timbuktu” este sinonimul unui loc îndepărtat, imaginar şi exotic. Dar, Timbuktu este un oraş real din Mali, în Africa de Vest. Nu departe de acesta, o familie trăiește într-o deplină armonie în dunele din deșert.

În oraș, oamenii suferă, neputincioși,din cauza regimului impus de  fundamentalismul islamic. Muzica, râsul, țigările, chiar și fotbalul sunt interzise.

Kidane și familia sa sunt separați de haosul ce stăpânește Timbuktu, până la un moment dat când destinul lor se schimbă subit și Kidane va avea de-a face cu noile legi ale ocupanților străini.

Schimbarea se produce în momentul în care este ucis animalul preferat al familiei, o vacă pe nume GPS – un simbol adecvat al unei ţări care şi-a pierdut calea.

De ce fundamentalismul islamic este o bufonerie?

În viziunea regizorală – Abderrahmane Sissako, unul dintre cei mai influenți regizori din Africa, invadatorii jihadişti nu sunt doar opresori, ci şi nişte bufoni. Ei interzic fotbalul, dar sunt obsedaţi de el; interzic fumatul, dar fumează pe ascuns. Pedepsesc cu moartea adulterul, dar tânjesc după nevestele altora.

Personajul negativ este şi el om, are dorinţe, vicii şi slăbiciuni. „ A portretiza un jihadist ca fiind un simplu bad guy, care nu are nimic în comun cu mine, nu ar fi conform cu realitatea. De asemenea, el poate reprezenta şi altceva, spre exemplu, un împătimit al fotbalului” , spune regizorul. Sissako este un maestru al oximoroanelor şi al vizualului.

Arată frumuseţa locurilor şi a oamenilor precum un pictor, dar în paralel sunt înfăţişate lucruri dure. Muzica din film face ca trupul să vibreze, dar o opreşte brusc. Totul este atât de colorat, pe când povestea te şochează.

În pofida subiectului abordat, Sissako arată că fericirea este ca şi apa. Se strecoară până în cele mai terifiante situaţii.

Din 12 iunie, filmul poate fi vizionat şi în România, pe marile ecrane

Foto: TIMBUKTU – cinemagia

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.