Gărâna Jazz Festival/ Pianistul Gregory Privat: „Muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea”
https://www.ziarulmetropolis.ro/garana-jazz-festival-pianistul-gregory-privat-jazz-ul-a-fost-prima-mea-conexiune-cu-spiritualitatea/

Cu puţin înaintea unei noi ediţii a Gărâna Jazz Festival, am vorbit cu unul dintre cei mai aşteptaţi invitaţi, pianistul şi compozitorul francez  Gregory Privat, despre aromele caraibiene ale muzicii sale şi puterea uriaşă a jazzului de a conecta oameni şi culturi.

Un articol de Cristina Enescu Aky|9 iulie 2019

Mai sunt doar două zile până la cel mai mare festival de muzică în aer liber din România, Gărâna Jazz Festival (11-14 iulie), evenimentul care de 22 de ani adună iubitori ai jazz-ului și ai muntelui în superbul peisaj al acestui mic sat din Caraș-Severin. Anul acesta, printre invitații pe care publicul îi va putea asculta la Festival se numără și Gregory Privat Trio. Fondatorul și liderul grupului, care a fost nominalizat în 2015 la premiile „Victoires du Jazz”, este originar din Martinica, o exotică insulă franceză din estul Mării Caraibilor. Martinica și alăturata Guadalupe sunt insule mici, dar cu o bogată tradiție și cultură muzicală. Aici s-a născut, în anii 1960, așa-numitul „mini-jazz”, cu influențe din meringue (muzica și dansul tradițional din Haiti).

Despre Gregory Privat, un articol din London Jazz News spunea, în 2016:  „Mâinile acelea. Poate cândva cineva va face un film despre ele. (…) Are viteză și tehnică din plin, precum și un simț melodic puternic, în mod special în piesele lirice.

Cum au influențat cultura, muzica și tradițiile din Martinica, și apoi viața de student din Franța, modul care te-ai format și muzicianul care ești astăzi?

Am crescut într-o familie în care muzica este foarte prezentă. Tatăl meu este pianistul „Malavoi”, o celebră trupă de muzică tradițională din Matinica, și este de asemenea foarte pasionat de jazz, așa că eu am fost influențat de amândouă aceste mari universuri muzicale.

În Franța nu am studiat muzică ci de fapt am fost student la o facultate de inginerie și telecomunicații. Acolo am întâlnit însă mulți muzicieni de jazz, mai ales la Paris unde cultura de jazz este foarte puternică, așa că am fost inspirat de ei, iar apoi am decis să fac propriul meu album.

Ce te-a atras la început spre jazz? Și ce alimentează în continuare pasiunea ta pentru această muzică?

Datorită tatălui meu l-am descoperit pe Michel Petrucciani, cea mai puternică influență a mea în jazz datorită forței sale melodice. Cu el a început pasiunea mea pentru jazz și improvizație. Ce îmi place enorm la muzica asta e faptul că poți improviza, poți să cânți același cântec iar și iar și de fiecare dată altfel.

Care crezi că este valoarea (necesitatea?) jazzului în aceste vremuri în care opțiunile muzicale și de divertisment sunt multiple? Și crezi că încă are jazzul conexiuni puternice cu subiectele fierbinți ale societății?

În primul rând, faptul că poți improviza în muzică îți dă capacitatea să cânți alături de absolut oricine și să vorbești aceeași limbă deși proveniți amândoi din țări diferite și aveți culturi diferite. De-asta are jazzul această mare putere de a conecta oamenii. Cred că este foarte important să poți să ai experiența unei astfel de conexiuni, pentru că atunci realizezi că împărtășim cu toții aceleași valori. Jazz-ul și muzica în general mă ajută să mă conectez cu mine însumi, și prin asta cu publicul, și să împărtășim împreună o energie pozitivă.

Stilul tău de a înțelege și a face jazz este…? 

Pentru mine muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea. E un mod de a găsi pace, bucurie și alinare.

Celor încă ezitanți în privința jazz-ului, cum le-ai sugera să abordeze acest gen pentru a îi prinde gustul?

 Oamenii trebuie să își păstreze o anumită curiozitate pentru a putea experimenta jazz-ul, și să nu se teamă să o facă. Pentru mine e un gen de muzică ce poate fi extrem de divers, cu amestecuri din multe alte stiluri de muzică. Jazz-ul e precum mâncarea, trebuie să o guști, să vrei să încerci. Deci trebuie să începi cu un artist care simți că te poate atrage spre această muzică. Muzicienii de jazz de astăzi trebuie să aibă capacitatea să aducă spre acest gen publicuri noi.

Cum crezi că va fi la Gărâna Jazz Festival?

Nu am mai fost niciodată acolo, dar anul trecut am fost la Oradea și a fost genial, așa că sunt sigur că și la Gărâna o să ne simțim foarte bine!

*

Mai multe informații despre Gărâna Jazz Festival de anul acesta puteți găsi aici https://www.garana-jazz.ro

Pagina oficială a muzicianului: www.gregoryprivat.com. FB: https://www.facebook.com/gregoryprivatmusic/

 

10
/12
/17

Anda Saltelechi a primit în acest an cele mai multe premii de interpretare feminină la diverse festivaluri importante din România, pentru rolul Francesca din one-woman show-ul „Pe jumătate cântec” de Crista Bilciu, care semnează și regia spectacolului.

03
/12
/17

ANCHETĂ Vă prezentăm cinci dintre cei mai promiţători tineri regizori români de film ai momentului. Nu au debutat încă în lungmetraj, dar sunt şanse mari - scurtmetrajele lor stau deja mărturie - să tot auzim de ei în anii următori: Octav Chelaru, Ana-Maria Comănescu, Ruxandra Ghiţescu, Roxana Stroe şi Andrei Tănase.

28
/10
/17

Dan Puric vorbeşte despre: România, situaţia profesională a actorului de teatru şi de pantomimă român, valoarea în România, teatrul si regimul politic totalitar, identitatea culturală a Europei de Est după 1989, într-un interviu publicat în cartea „Românii secolului XXI“, de Rhea Cristina.

10
/10
/17

INTERVIU Andi Vasluianu și-a petrecut copilăria în Teatrul Nottara, unde bunicul său era regizor. Astăzi îl vedem pe scena aceluiași teatru, dar mai ales ne-am obișnuit să-l vedem în filme. Cel mai nou dintre acestea este „Breaking News”, în regia Iuliei Rugină, film pe care îl găsiți în aceste zile în cinematografe și de la care pornește și discuția de față.

01
/10
/17

REPORTAJ „Linişte! Motor! Se filmează!” – o după-amiază pe platoul de filmare la „Moromeţii 2”, pe care regizorul Stere Gulea îl realizează în aceste zile chiar în satul Talpa şi în legendara casă folosită în clasicul film de acum trei decenii.

27
/09
/17

INTERVIU Oana Răsuceanu și Asociația Culturală Control N invită liceenii să-și danseze poveștile, între 9 și 15 octombrie, în cadrul atelierului de dans contemporan pentru adolescenți Dance Yourself. Iată despre ce e vorba!