Gărâna Jazz Festival/ Pianistul Gregory Privat: „Muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea”
https://www.ziarulmetropolis.ro/garana-jazz-festival-pianistul-gregory-privat-jazz-ul-a-fost-prima-mea-conexiune-cu-spiritualitatea/

Cu puţin înaintea unei noi ediţii a Gărâna Jazz Festival, am vorbit cu unul dintre cei mai aşteptaţi invitaţi, pianistul şi compozitorul francez  Gregory Privat, despre aromele caraibiene ale muzicii sale şi puterea uriaşă a jazzului de a conecta oameni şi culturi.

Un articol de Cristina Enescu Aky|9 iulie 2019

Mai sunt doar două zile până la cel mai mare festival de muzică în aer liber din România, Gărâna Jazz Festival (11-14 iulie), evenimentul care de 22 de ani adună iubitori ai jazz-ului și ai muntelui în superbul peisaj al acestui mic sat din Caraș-Severin. Anul acesta, printre invitații pe care publicul îi va putea asculta la Festival se numără și Gregory Privat Trio. Fondatorul și liderul grupului, care a fost nominalizat în 2015 la premiile „Victoires du Jazz”, este originar din Martinica, o exotică insulă franceză din estul Mării Caraibilor. Martinica și alăturata Guadalupe sunt insule mici, dar cu o bogată tradiție și cultură muzicală. Aici s-a născut, în anii 1960, așa-numitul „mini-jazz”, cu influențe din meringue (muzica și dansul tradițional din Haiti).

Despre Gregory Privat, un articol din London Jazz News spunea, în 2016:  „Mâinile acelea. Poate cândva cineva va face un film despre ele. (…) Are viteză și tehnică din plin, precum și un simț melodic puternic, în mod special în piesele lirice.

Cum au influențat cultura, muzica și tradițiile din Martinica, și apoi viața de student din Franța, modul care te-ai format și muzicianul care ești astăzi?

Am crescut într-o familie în care muzica este foarte prezentă. Tatăl meu este pianistul „Malavoi”, o celebră trupă de muzică tradițională din Matinica, și este de asemenea foarte pasionat de jazz, așa că eu am fost influențat de amândouă aceste mari universuri muzicale.

În Franța nu am studiat muzică ci de fapt am fost student la o facultate de inginerie și telecomunicații. Acolo am întâlnit însă mulți muzicieni de jazz, mai ales la Paris unde cultura de jazz este foarte puternică, așa că am fost inspirat de ei, iar apoi am decis să fac propriul meu album.

Ce te-a atras la început spre jazz? Și ce alimentează în continuare pasiunea ta pentru această muzică?

Datorită tatălui meu l-am descoperit pe Michel Petrucciani, cea mai puternică influență a mea în jazz datorită forței sale melodice. Cu el a început pasiunea mea pentru jazz și improvizație. Ce îmi place enorm la muzica asta e faptul că poți improviza, poți să cânți același cântec iar și iar și de fiecare dată altfel.

Care crezi că este valoarea (necesitatea?) jazzului în aceste vremuri în care opțiunile muzicale și de divertisment sunt multiple? Și crezi că încă are jazzul conexiuni puternice cu subiectele fierbinți ale societății?

În primul rând, faptul că poți improviza în muzică îți dă capacitatea să cânți alături de absolut oricine și să vorbești aceeași limbă deși proveniți amândoi din țări diferite și aveți culturi diferite. De-asta are jazzul această mare putere de a conecta oamenii. Cred că este foarte important să poți să ai experiența unei astfel de conexiuni, pentru că atunci realizezi că împărtășim cu toții aceleași valori. Jazz-ul și muzica în general mă ajută să mă conectez cu mine însumi, și prin asta cu publicul, și să împărtășim împreună o energie pozitivă.

Stilul tău de a înțelege și a face jazz este…? 

Pentru mine muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea. E un mod de a găsi pace, bucurie și alinare.

Celor încă ezitanți în privința jazz-ului, cum le-ai sugera să abordeze acest gen pentru a îi prinde gustul?

 Oamenii trebuie să își păstreze o anumită curiozitate pentru a putea experimenta jazz-ul, și să nu se teamă să o facă. Pentru mine e un gen de muzică ce poate fi extrem de divers, cu amestecuri din multe alte stiluri de muzică. Jazz-ul e precum mâncarea, trebuie să o guști, să vrei să încerci. Deci trebuie să începi cu un artist care simți că te poate atrage spre această muzică. Muzicienii de jazz de astăzi trebuie să aibă capacitatea să aducă spre acest gen publicuri noi.

Cum crezi că va fi la Gărâna Jazz Festival?

Nu am mai fost niciodată acolo, dar anul trecut am fost la Oradea și a fost genial, așa că sunt sigur că și la Gărâna o să ne simțim foarte bine!

*

Mai multe informații despre Gărâna Jazz Festival de anul acesta puteți găsi aici https://www.garana-jazz.ro

Pagina oficială a muzicianului: www.gregoryprivat.com. FB: https://www.facebook.com/gregoryprivatmusic/

 

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.