Gărâna Jazz Festival/ Pianistul Gregory Privat: „Muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea”
https://www.ziarulmetropolis.ro/garana-jazz-festival-pianistul-gregory-privat-jazz-ul-a-fost-prima-mea-conexiune-cu-spiritualitatea/

Cu puţin înaintea unei noi ediţii a Gărâna Jazz Festival, am vorbit cu unul dintre cei mai aşteptaţi invitaţi, pianistul şi compozitorul francez  Gregory Privat, despre aromele caraibiene ale muzicii sale şi puterea uriaşă a jazzului de a conecta oameni şi culturi.

Un articol de Cristina Enescu Aky|9 Iulie 2019

Mai sunt doar două zile până la cel mai mare festival de muzică în aer liber din România, Gărâna Jazz Festival (11-14 iulie), evenimentul care de 22 de ani adună iubitori ai jazz-ului și ai muntelui în superbul peisaj al acestui mic sat din Caraș-Severin. Anul acesta, printre invitații pe care publicul îi va putea asculta la Festival se numără și Gregory Privat Trio. Fondatorul și liderul grupului, care a fost nominalizat în 2015 la premiile „Victoires du Jazz”, este originar din Martinica, o exotică insulă franceză din estul Mării Caraibilor. Martinica și alăturata Guadalupe sunt insule mici, dar cu o bogată tradiție și cultură muzicală. Aici s-a născut, în anii 1960, așa-numitul „mini-jazz”, cu influențe din meringue (muzica și dansul tradițional din Haiti).

Despre Gregory Privat, un articol din London Jazz News spunea, în 2016:  „Mâinile acelea. Poate cândva cineva va face un film despre ele. (…) Are viteză și tehnică din plin, precum și un simț melodic puternic, în mod special în piesele lirice.

Cum au influențat cultura, muzica și tradițiile din Martinica, și apoi viața de student din Franța, modul care te-ai format și muzicianul care ești astăzi?

Am crescut într-o familie în care muzica este foarte prezentă. Tatăl meu este pianistul „Malavoi”, o celebră trupă de muzică tradițională din Matinica, și este de asemenea foarte pasionat de jazz, așa că eu am fost influențat de amândouă aceste mari universuri muzicale.

În Franța nu am studiat muzică ci de fapt am fost student la o facultate de inginerie și telecomunicații. Acolo am întâlnit însă mulți muzicieni de jazz, mai ales la Paris unde cultura de jazz este foarte puternică, așa că am fost inspirat de ei, iar apoi am decis să fac propriul meu album.

Ce te-a atras la început spre jazz? Și ce alimentează în continuare pasiunea ta pentru această muzică?

Datorită tatălui meu l-am descoperit pe Michel Petrucciani, cea mai puternică influență a mea în jazz datorită forței sale melodice. Cu el a început pasiunea mea pentru jazz și improvizație. Ce îmi place enorm la muzica asta e faptul că poți improviza, poți să cânți același cântec iar și iar și de fiecare dată altfel.

Care crezi că este valoarea (necesitatea?) jazzului în aceste vremuri în care opțiunile muzicale și de divertisment sunt multiple? Și crezi că încă are jazzul conexiuni puternice cu subiectele fierbinți ale societății?

În primul rând, faptul că poți improviza în muzică îți dă capacitatea să cânți alături de absolut oricine și să vorbești aceeași limbă deși proveniți amândoi din țări diferite și aveți culturi diferite. De-asta are jazzul această mare putere de a conecta oamenii. Cred că este foarte important să poți să ai experiența unei astfel de conexiuni, pentru că atunci realizezi că împărtășim cu toții aceleași valori. Jazz-ul și muzica în general mă ajută să mă conectez cu mine însumi, și prin asta cu publicul, și să împărtășim împreună o energie pozitivă.

Stilul tău de a înțelege și a face jazz este…? 

Pentru mine muzica este prima mea conexiune cu spiritualitatea. E un mod de a găsi pace, bucurie și alinare.

Celor încă ezitanți în privința jazz-ului, cum le-ai sugera să abordeze acest gen pentru a îi prinde gustul?

 Oamenii trebuie să își păstreze o anumită curiozitate pentru a putea experimenta jazz-ul, și să nu se teamă să o facă. Pentru mine e un gen de muzică ce poate fi extrem de divers, cu amestecuri din multe alte stiluri de muzică. Jazz-ul e precum mâncarea, trebuie să o guști, să vrei să încerci. Deci trebuie să începi cu un artist care simți că te poate atrage spre această muzică. Muzicienii de jazz de astăzi trebuie să aibă capacitatea să aducă spre acest gen publicuri noi.

Cum crezi că va fi la Gărâna Jazz Festival?

Nu am mai fost niciodată acolo, dar anul trecut am fost la Oradea și a fost genial, așa că sunt sigur că și la Gărâna o să ne simțim foarte bine!

*

Mai multe informații despre Gărâna Jazz Festival de anul acesta puteți găsi aici https://www.garana-jazz.ro

Pagina oficială a muzicianului: www.gregoryprivat.com. FB: https://www.facebook.com/gregoryprivatmusic/

 

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

30
/01
/19

Andreea Soare, soprană la Opera din Paris, puțin cunoscută în presa și constiința publică din România, este o voce deja consacrată și valorificată pe marile scene ale lumii. Deși și-a câstigat un renume la nivel european, un renume care îi asigură un loc în rândul elitei muzicale tinere, ea este cuprinsă de o dorință arzătoare de a cânta acasă, acasă însemnând România, țara pe care a învățat să o iubească pornind de la familie.

18
/12
/18

Povestea scrisă și regizată de Andreea Cristina Borțun, cea a celor a doi frați care se reîntâlnesc după mai bine de zece ani, în timpul unor proteste, despre vinovăție și frică, despre Cain și Abel, despre dragoste și ură, pe fundalul unei Românii în tranziție, îi aduce față în față pe Cosmina Stratan și Alexandru Ion.

12
/11
/18

INTERVIU Violonist și violist, Max Baillie este unul dintre cei mai versatili muzicieni din Marea Britanie, fiind cunoscut pentru calitățile sale de interpret de muzică clasică, dar și pentru cele de compozitor, sau pentru colaborările sale în proiecte dance sau electronice. În aceste zile, concertează în România, în cadrul Festivalului SoNoRo.

04
/11
/18

Istoria pălăriilor Dădârlat începe la 1896, la Săliștea Sibiului. De atunci și până azi, pălăriile create de familia Dădârlat au traversat mai bine de un secol, reinventându-se de fiecare dată pentru a ține pasul cu timpul. Le-am regăsit, în aceste zile, în expoziția „100 de obiecte de design românesc”, găzduită de MATER.

Page 4 of 35« First...23456...102030...Last »