Gaudeamus este gazda primei instalații interactive care transformă lectura în spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/gaudeamus-este-gazda-primei-instalatii-interactive-care-transforma-lectura-in-spectacol/

Vizitatorii Târgului Internaţional Gaudeamus 2017 (22 – 26 noiembrie) vor putea testa pentru prima dată, anul acesta, o instalaţie interactivă unică, ce transformă lectura într-o proiecţie vizuală creată chiar de creierul cititorilor.

Un articol de Petre Ivan|20 noiembrie 2017

„Laboratorul de imaginar” este o instalație semnată de scenograful Adrian Damian și BRD – Groupe Société Générale, în parteneriat cu CINETic, ce presupune utilizarea căștilor neuronale pentru măsurarea undelor cerebrale și transformarea acestora în proiecții vizuale ce diferă în funcție de intensitatea emoțiilor resimțite în momentul lecturii.

Soluțiile interactive prezente în „Laboratorul de imaginar”captează și interpretează activitatea creierului în timpul lecturii, includ tehnologie de detecție a ochilor, mapare video și o aplicație personalizată, totulpentru a surprinde și a arăta intensitatea emoțiilor generate de pasaje reprezentative din literatura universală.

Am testat conceptul de Imaginar în contextul Festivalului Național de Teatru Tânăr IDEO IDEIS pentru a arăta ce important este consumul de cultură pentru a ne îmbogăți perspectivele asupra lumii din jurul nostru. De această dată ne-am propus să mergem mai departe și să explorăm ce se întâmplă în mintea oamenilor atunci când citesc, îmbinând cultura și tehnologia. Prin transformarea spațiului BRD de la Gaudeamus în «Laboratorul de imaginar» ne dorim să le oferim participanților la târg o proiecție vizuală a imaginarului, să metamorfozăm experiența intimă a lecturii într-un spectacol vizual de care să ne bucurăm cu toții. – Sabina Știrb, Brand Communication Manager, BRD – Groupe Société Générale.

În tot ceea ce fac, fie că e vorba de scenografie de teatru sau instalații de lumini și video, scopul meu nu e ceea ce construiesc pe scenă, ci cum acel produs reverberează în mintea și sufletul spectatorilor. De aceea, propunerea BRD de a sonda imaginarul m-a atras de la început. Mi se pare fabulos să putem vizualiza undele pe care creierul nostru le emite în timpul lecturii și modul în care acestea generează lumi imaginare.Cred cu tărie că opera de artă nu e cea care există în fața ta, ci aceea care se formează în mintea ta”, a adăugat Adrian Damian, scenograf.

Adrian Damian este scenograf independent, nominalizat de trei ori la Premiile UNITER pentru spectacolele „Viața e vis” și „Iarna”, în regia lui Mihai Măniuțiu, cât și pentru „Cântăreața cheală”, în regia lui Radu-Alexandru Nica, spectacol care i-a și adus premiul UNITER pentru scenografie în anul 2016.Deasemenea, a fost laureat cu premiul pentru cea mai bună scenografie din partea Uniunii Artiștilor Plastici în 2015 și de Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria în 2016. Este recunoscut în domeniul artei teatrale pentru stilul deosebit și încărcarea decorurilor și obiectelor de recuzită cu emoții și simboluri.

În spațiul BRD de la Târgului Internațional Gaudeamus vor avea loc și o serie de evenimente pentru public, printre care o ediție specială a „Intersecțiilor de miercuri” cu poeta Elena Vlădăreanu și regizoarea de teatru Ioana Păun, moderată de Svetlana Cârstean, despre condiția artistului în România precum și o dezbatere despre construcția și deconstrucția imaginarului din multiple perspective.

BRD este partenerul Târgul Internațional Gaudeamus pentru al 3-lea an consecutiv, ca parte a seriei de inițiative ale companiei pentru susținerea proiectelor culturale și a creatorilor de conținut din domeniu. Printre acestea se numără Festivalul Național de Teatru Tânăr de la Alexandria – IDEO IDEIS, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru de la București, dar și turneele “Manifest pentru dialog” (Teatrul Radu Stanca – Sibiu, 2015, 2016 și 2017) și Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). În domeniul muzical, BRD susține proiectul SoNoRo Conac și Turneul Stradivarius, iar din 2016 este partener al Apollo 111, cel mai nou spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.

Foto: Gaudeamus 2017 – facebook

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.

30
/09
/21

Website-ul digitizArte, platforma interactivă online de debut și auto-publicare (self-publishing) destinată tinerilor creativi - muzicieni, artișt plasticii, designeri, ilustratori, graficieni - susține artiștii emergenți înscriși printr-un un program educațional compus din cinci ateliere online, ce pot fi urmate pe website, un ghid pentru tinerii creativi și o galerie cu lucrările câștigătoare alese în urma apelului deschis. Cele șapte activități pot fi urmate pe digitizArte, începând din luna septembrie.

30
/09
/21

Asociația Qolony - Colonia pentru Artă și Știință organizează prima conferință internațională Fusion: Talks, ediția I, 2021. Conferința este un eveniment hibrid, care se desfășoară online și, în funcție de evoluția situației epidemiologice și a restricțiilor aferente, cu public la POINT Hub, str. General Eremia Grigorescu nr. 10, București, în perioada 11-14 octombrie 2021.

29
/09
/21

Pe 4 și 5 octombrie, aveți ocazia de a-l cunoaște pe Jiří Jírů, cel care i-a fost alături lui Václav Havel între 1993-2000 ca fotograf personal. În ziua de luni, are loc o discuție cu acesta, la Centrul Ceh, iar marți puteți participa la vernisajul expoziției „Václav Havel: întâlnire cu lumea”, ce va fi deschisă între 1-10 octombrie, la Muzeul Național al Țăranului Român.