Gaudeamus este gazda primei instalații interactive care transformă lectura în spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/gaudeamus-este-gazda-primei-instalatii-interactive-care-transforma-lectura-in-spectacol/

Vizitatorii Târgului Internaţional Gaudeamus 2017 (22 – 26 noiembrie) vor putea testa pentru prima dată, anul acesta, o instalaţie interactivă unică, ce transformă lectura într-o proiecţie vizuală creată chiar de creierul cititorilor.

Un articol de Petre Ivan|20 noiembrie 2017

„Laboratorul de imaginar” este o instalație semnată de scenograful Adrian Damian și BRD – Groupe Société Générale, în parteneriat cu CINETic, ce presupune utilizarea căștilor neuronale pentru măsurarea undelor cerebrale și transformarea acestora în proiecții vizuale ce diferă în funcție de intensitatea emoțiilor resimțite în momentul lecturii.

Soluțiile interactive prezente în „Laboratorul de imaginar”captează și interpretează activitatea creierului în timpul lecturii, includ tehnologie de detecție a ochilor, mapare video și o aplicație personalizată, totulpentru a surprinde și a arăta intensitatea emoțiilor generate de pasaje reprezentative din literatura universală.

Am testat conceptul de Imaginar în contextul Festivalului Național de Teatru Tânăr IDEO IDEIS pentru a arăta ce important este consumul de cultură pentru a ne îmbogăți perspectivele asupra lumii din jurul nostru. De această dată ne-am propus să mergem mai departe și să explorăm ce se întâmplă în mintea oamenilor atunci când citesc, îmbinând cultura și tehnologia. Prin transformarea spațiului BRD de la Gaudeamus în «Laboratorul de imaginar» ne dorim să le oferim participanților la târg o proiecție vizuală a imaginarului, să metamorfozăm experiența intimă a lecturii într-un spectacol vizual de care să ne bucurăm cu toții. – Sabina Știrb, Brand Communication Manager, BRD – Groupe Société Générale.

În tot ceea ce fac, fie că e vorba de scenografie de teatru sau instalații de lumini și video, scopul meu nu e ceea ce construiesc pe scenă, ci cum acel produs reverberează în mintea și sufletul spectatorilor. De aceea, propunerea BRD de a sonda imaginarul m-a atras de la început. Mi se pare fabulos să putem vizualiza undele pe care creierul nostru le emite în timpul lecturii și modul în care acestea generează lumi imaginare.Cred cu tărie că opera de artă nu e cea care există în fața ta, ci aceea care se formează în mintea ta”, a adăugat Adrian Damian, scenograf.

Adrian Damian este scenograf independent, nominalizat de trei ori la Premiile UNITER pentru spectacolele „Viața e vis” și „Iarna”, în regia lui Mihai Măniuțiu, cât și pentru „Cântăreața cheală”, în regia lui Radu-Alexandru Nica, spectacol care i-a și adus premiul UNITER pentru scenografie în anul 2016.Deasemenea, a fost laureat cu premiul pentru cea mai bună scenografie din partea Uniunii Artiștilor Plastici în 2015 și de Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria în 2016. Este recunoscut în domeniul artei teatrale pentru stilul deosebit și încărcarea decorurilor și obiectelor de recuzită cu emoții și simboluri.

În spațiul BRD de la Târgului Internațional Gaudeamus vor avea loc și o serie de evenimente pentru public, printre care o ediție specială a „Intersecțiilor de miercuri” cu poeta Elena Vlădăreanu și regizoarea de teatru Ioana Păun, moderată de Svetlana Cârstean, despre condiția artistului în România precum și o dezbatere despre construcția și deconstrucția imaginarului din multiple perspective.

BRD este partenerul Târgul Internațional Gaudeamus pentru al 3-lea an consecutiv, ca parte a seriei de inițiative ale companiei pentru susținerea proiectelor culturale și a creatorilor de conținut din domeniu. Printre acestea se numără Festivalul Național de Teatru Tânăr de la Alexandria – IDEO IDEIS, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru de la București, dar și turneele “Manifest pentru dialog” (Teatrul Radu Stanca – Sibiu, 2015, 2016 și 2017) și Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). În domeniul muzical, BRD susține proiectul SoNoRo Conac și Turneul Stradivarius, iar din 2016 este partener al Apollo 111, cel mai nou spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.

Foto: Gaudeamus 2017 – facebook

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

02
/04
/21

Ambasada Spaniei la Bucureşti organizează, în colaborare cu Muzeul Naţional Prado din Madrid şi cu sprijinul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca şi al Consulatului onorific al Spaniei la Cluj-Napoca, expoziţia fotografică „Muzeul Prado iese în stradă”.

29
/03
/21

După expoziții care-au atras atenția în 2020, precum „Woman Unchained“, by Irina Greciuhina, „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului, și „The Severed Garden“, by Vadim Creţu, spațiul expozițional Arbor.art.room propune, începând de săptămâna aceasta, o nouă expoziție, de această dată deschizându-se spre domeniul „artei conceptuale“.

28
/03
/21

Primăvara aduce, săptămânal, la TVR 3, peste 40 de ore de programe culturale. Sezoane noi ale emisiunilor consacrate, dar şi producţii realizate în premieră vă aşteaptă din 29 martie, la TVR 3.

07
/03
/21

Muzeul Municipiului București organizează de opt ani evenimente dedicate celei de-a noua arte: banda desenată. Seria expozițiilor „Maeștri ai benzii desenate românești” revine cu expoziția „Haplea – bandă desenată interbelică”, partea a II-a, deschisă la Casa Filipescu Cesianu. Din 3 martie, ea se poate vizita până pe 30 aprilie 2021.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.